De nya reglerna = miljardregn över sponsringen?

Från och med den 1 januari 2019 ändras lagarna kring spel om pengar i Sverige. Kraven på marknadsföring av nätcasinon och bettingsajter blir hårdare. Samtidigt öppnas fler reklammöjligheter upp då spelbolag med licens på laglig väg kan marknadsföra sig via svenska medier. Syftet är att skapa en spelmarknad som präglas av ett högt konsumentskydd med krav på bland annat måttfull marknadsföring, hög säkerhet i spelen och tydliga förutsättningar för att få verka på marknaden.

Exakt hur de nya regleringarna kommer att påverka annonsmarknaden för spelbolag i Sverige är fortfarande oklart. Många av mediehusen är idag beroende av reklamintäkter från spelbolagen och i dagsläget står spelreklam för drygt 10 procent av den totala annonsmarknaden i Sverige. Spelbolagen spenderade sammanlagt 5,5 miljarder kronor på reklam år 2017. En betydande del av annonsintäkterna kommer från stora spelbolag som Unibet, ComeOn och LeoVegas, skriver Dagens Analys.

Den nya regleringen kan likväl öka möjligheterna att marknadsföra sig på den svenska marknaden. Detta innebär att dagens utländskt reglerade spelbolag med svensk licens bland annat får möjlighet att lagligt sponsra evenemang och varumärken. Vi har redan sett att aktörerna börjat agera och som exempel har vi Svensk Elitfotboll som skrivit avtal med Kindred Group om att via varumärket Unibet bli huvudsponsor till Allsvenskan och Superettan. Avtalet avser ett sex år långt samarbete från den 1 januari 2020 och är initialt värt 900 miljoner kronor, med en option på ytterligare sex år vilket om den utlöses skulle ge ett totalt avtalsvärde på 1,8 miljarder. Även Betsson har gått in som ny officiell sponsor till Champions Hockey League (CHL) och blir därmed exklusiv spelpartner till hela ligan.

För den kommersiella idrotten såväl som de stora ideella förbunden ser det alltså ut som att den nya spelregleringen är riktig goda nyheter och bedömningen är att sponsring av idrott från spelbolag med licens kommer att växa dramatiskt under de kommande åren menar Idrottens Affärer. Utöver de befintliga redan idag legala aktörerna som Svenska Spel, ATG, Bingolotto, Folkspel, Kombispel, Postkod och några till så räknar myndigheterna med 50-70 tillkommande aktörer som ansöker om spellicens nästa år. Eftersom fotbollen och hockeyn (herr!) redan är upptagna finns alla möjligheter för andra ligor att påbörja en dialog..

Vi ser med spänning fram emot vad den nya lagen kan göra för utvecklingen framåt.

 

Victoria Jansson
Marknads- & Kommunikationsansvarig SES