Manifest

Hösten 2017 var hösten när berättelserna under hashtagen #metoo aldrig ville tystna. Som över en natt brast fördämningarna och vittnesmålen om övergrepp och trakasserier avlöste varandra. När 2126 kvinnor, transpersoner och icke-binära inom kommunikationsbranschen gick ut i sitt egna #metoo-upprop, gjorde man det på precis det sätt som vi inom branschen är vana vid för att angripa ett problem. Det skapades en brief.

”Ni har ett ansvar för att hjälpa era medlemmar och att samordna, organisera och förmedla kunskap och riktlinjer. Hur ska ni som organisationer förmedla värderingar, policys och praktisk kunskap till era medlemmar och hjälpa dem med deras arbete med jämställdhetsfrågor och att skapa trygga arbetsplatser?”

Så formulerades uppmaningen till oss branschorganisationer. Vi tog med stort allvar emot uppdraget och har under de senaste månaderna träffats för att prata om hur vi går vidare. Hur skapar vi tillsammans en mer inkluderande bransch, fri från trakasserier och diskriminering?

På ett så här stort problem finns förstås ingen enkel, eller ensam, lösning. Det finns många. Vi har därför gått samman för att jobba med frågan både kortsiktigt och långsiktigt, brett och smalt – med lyft blick och stora öron. Vi har olika perspektiv och besitter olika kompetenser men vi jobbar alla mot samma mål; att förändra vår bransch. Vi vill se till att #sistabriefen blir den sista.

 

Bakom initiativet står facket DIK, Komm, Medieföretagen/Almega, Precis, SES Sponsrings & Eventsverige, Svenska PR-företagen, Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikatörer, Sveriges Marknadsförbund, Swedish Content Agencies och Swedma