Foto: Petter Blomberg

 

Var tvungen att först ”bevisa” att jag var kvinnan för mitt jobb eller uppdrag

Vätternrundan är en av Sveriges mest kända och klassiska evenemang. Första loppet arrangerades 1966 då 334 personer fullföljde rundan. Mycket har dock hänt sedan dess och vi lät marknadschefen Ulrika Smith Svenstedt berätta mer om hur Vätternrundan utvecklats och nu tar sig an nya utmaningar samt hur det är att vara kvinna i ledande position i branschen.

Ulrika, först av allt – en kort beskrivning av Vätternrundan. Kommer ni med några intressanta nyheter under 2019?

– Vätternrundan med start och mål i Motala är med sina 300 km världens största motionscykellopp och ingår i En Svensk Klassiker. Tillsammans med Halvvättern, Tjejvättern, Vätternrundan 100 km, MTB-Vättern och Minivättern har loppen årligen nära 38 000 anmälda. Fem av världens främsta cykellopp ingår tillsammans med Vätternrundan i World Association of Cycling Events, WACE. Som ett resultat av allt ideellt arbete av fantastiska funktionärer kan arrangerande MAIF idrottsallians ge tillbaka över 10 miljoner kronor till medlemsklubbarna och ett 70-tal ytterligare föreningar vilka alla bidrar med just dessa 4000 funktionärer. Huvudsakligen handlar det om pengar till idrottsföreningar vilket gör det möjligt för fler barn, ungdomar och andra att uppleva den härliga gemenskap som återfinns i respektive organisation.

I år införs inga nya lopp men loppet Vätternrundan 100 km som infördes förra året där man även tillåter elcykel för att sänka trösklar och få fler att cykla hoppas vi nu kommer locka ännu fler deltagare. Det som dock är nytt är att det nu finns möjlighet att hyra en cykel om du kommer långväga ifrån eller helt enkelt inte har någon.

Eventområdet som brukar innefatta ett aktivitetsområde kommer nu utvecklas tillsammans med SISU och det kommer införas en rörelsebana med olika aktiviteter och teman.

 

Vilka är Vätternrundans större sponsorer och partners?

– Stadium, Cycle Europe (Crescent & Bianchi) och Skoda, inga ändringar inför årens lopp vad gäller huvudsponsorer. Sedan är även Craft, Enervit, ICA och Oakley lite större partners men ej huvudsponsorer. Inga stora förändringar men några intressanta partnerskap som bygger på hållbarhet, tex Blocket Cykling som tagits fram tillsammans med oss på Vätternrundan och även ListNRide, där man kan hyra sin cykel och inte behöver köpa och transportera sin egen.

 

Hur ser en typisk deltagare ut och ser ni några skillnader över tiden?

– Medianåldern i Vätternrundan 2019 är ca 47 år. 19,5 % är kvinnor. 80,5 % är män. Medianåldern i Vätternrundan år 2014 var ca 42–43 år. 17,6 % var kvinnor och 82,4 % var män. Antal damer har alltså ökat. Av 2019 års anmälda till Vätternrundan är 7 441 st förstagångsåkare och 3 436 st har åkt en gång tidigare. Stockholms län har flest antal deltagare i Vätternrundan. 4 418 st har år 2019 angett att deras anmälan är en del av en klassiker. Tyskland är vår största utländska marknad följt av Norge, Danmark och Finland. Drygt 70 länder är representerade under Vätternrundan 300 km.

 

 Finns det några tydliga trender inom motionscykling?

– Vi ser ett tydligt stort intresse för MTB överlag och vi är inte sena att hänga på där i och med både MTB-Vättern och Vättern Bike Games Team Challenge mm. Snart finns en mtb i varje hem och allt fler tycks finna tjusningen med sporten. Du kommer ut i skog och mark och andas frisk luft och du får både den fysiska och tekniska ansträngningen. Sedan är elcykeltrenden tydlig, både hos våra partners såsom Crescent och Bianchi men också hos våra deltagare. Vi startade 2018 ett nytt lopp, Vätternrundan 100 km där vi även tillät elcykel, ännu ett sätt för oss att få fler att cykla, sänka trösklar och öka tillgängligheten.

 

Hur jobbar ni med sociala medier?

– Vi jobbar mycket med sociala medier som Facebook, Instagram, YouTube och framför allt vår egen sida cykla.se som är vår contentsida där vi löpande skriver artiklar, lägger ut våra filmer och bloggar. Vi har också vår egen podd Hjälp jag ska cykla Vättern, som sedan sprids och delas i våra olika sociala medier. Cyklister är ett väldigt engagerande släkte som gärna tycker mycket om mycket!

 

Varför ska man nu sponsra Vätternrundan?

– Vi är ett ideellt arrangemang som gör gott för många, ett enda stort CSR projekt. Vi ger tillbaka vårt överskott till våra medlemsklubbar och alla de föreningar som jobbar för oss under evenemangen. Medel som går till deras verksamheter som gör det möjligt för dom att satsa och utveckla deras verksamheter. Vätternrundan är också en perfekt plattform för sociala sammanhang som personalvård, kundvård och hälsovård, det är folkhälsa i en väldigt trevlig förpackning, som dessutom är väldigt miljövänlig!

 

Samarbetar ni med några andra rättigheter när det gäller till exempel evenemangsutveckling eller marknadsfrågor?

– Vi jobbar tight med En Svensk Klassiker och deras organisationer Vasaloppet, Lidingöloppet, Vansbrosimningen och Engelbrektsloppet. Vi har olika temagrupper som Marknadsgruppen, hållbarhetsgrupper mm. Vi lär av varandra och både ger och tar inspiration, idéer och kunskap. Dessutom är vi med i WACE, World Association och Cycling events som är andra stora aktörer av cykellopp runtom i världen i bland annat New York, Kapstaden, Rom och London.

 

Hur ser Vätternrundans marknadsorganisation ut?

– Vi är två stycken, jag som marknadschef och sponsoransvarig och min kollega Andreas som är marknadskoordinator och sköter det mesta med våra sociala medier och kommunikation med våra partners och sponsorer. Men vi är många som jobbar med marknadsföring, egentligen så är till exempel vår kundtjänst i allra högsta grad marknadsföring – det är de som tar emot alla samtal och sköter mail och kundforum och möter kunden dagligen. Sedan får man inte glömma att även alla andra som jobbar med Vätternrundan och även våra 4 000 funktionärer också en otroligt viktig del av vår marknadsföring, 4,5 i kundnöjdhet kommer inte av sig självt, men just på själva marknadsavdelningen är vi två!

 

Vem är Ulrika Smith Svenstedt och hur länge har du jobbat som marknadschef på Vätternrundan?


– Jag är en 47 årig idrottsintresserad kvinna som sedan barnsben tävlat i både löpning och längdskidåkning. Gick skidgymnasiet i Järpen för att sedan plugga marknadsföring och kommunikation och tävla för Utah University Ski team i Salt Lake City USA. Jag har två pojkar, 15 och 19 år, gift med Lance från USA. Jag har många år jobbat med marknadsföring på olika reklambyråer men mitt intresse för idrott har hela tiden följt med mig på sidan av jobbet. Är även lagledare för min äldste sons innebandylag och har jobbat både på OS i Salt Lake City 2002 och VM I Falun 2015 och just i skrivande stund jobbar jag som volontäransvarig på alpina VM i Åre. Att vara med och lära av andra stora arrangemang ger massor med kontakter, inspiration och kunskap som går att ta med sig in till Vätternrundans arrangemang. Jag har jobbat ca 3,5 år på Vätternrundan.

 

Vätternrundan har en ovanligt ”kvinnlig” organisation – såväl VD, marknadschef som ekonomichef/personalchef är kvinnor. Är det en slump eller uttryckt strategi?


– Jag skulle inte säga att det är en strategi utan det har helt enkelt blivit så för att det varit de bästa och mest lämpade kandidaterna för uppdragen, som det ska vara när man rekryterar. Däremot är vi otroligt olika som personer och den kombinationen är fantastisk. Vi har högt i tak, vi respekterar och lyssnar på varandras erfarenheter och kunskap, det är väldigt inspirerande att få jobba med så många duktiga kvinnor. Måste dock även tillägga att vi har många duktiga män i vår organisation också och det är mixen som gör oss framgångsrika och till en arbetsplats man vill jobba på!

 

 Det är fortfarande ovanligt med kvinnor på ledande positioner inom olika rättigheter. Vilka positiva eller negativa erfarenheter har du av att vara kvinna och marknadschef?


– Nu är jag 47 år och har haft en ganska lång karriär där jag har med mig både positiva och negativa erfarenheter. I början var det svårt att bli tagen seriöst, var tvungen att först ”bevisa” att jag var kvinnan för mitt jobb eller uppdrag, det var ett hinder jag vande mig vid att jag var tvungen att ta mig över. Men så känner jag inte alls längre, nu känner jag mig väldigt bekväm i min roll, får stor respekt och kan gå in i ett möte med självförtroende och direkt få den uppmärksamhet jag och mitt uppdrag förtjänar. Den erfarenhet och kunskap jag besitter går äntligen före de gamla hindren som att vara kvinna och blond, men det har tagit tid och det är tur man är envis, stark, orädd och tävlingsinriktad. Tror dock även att min personlighet är lite ”amerikansk” och osvensk där jag inte är rädd för att stå för den jag är och även tillåta mig själv och även låta andra tycka jag är bra på det jag gör.

 

Har du några funderingar kring hur man ska få med fler kvinnor i ledande positioner inom ”sponsrings- och eventbranschen”?

– Man ska inte vara rädd för den mansdominerade världen, men man måste verkligen stå stadigt, tro på sig själv och sin kompetens, våga uttrycka sig och våga ta plats, då får man respekt och blir lyssnad på.

 

Till sist – önskedeltagare 2019?

– Maria Pietilä Holmner och Hans Olsson.
Kan vara så att de fått en inbjudan här uppe i Åre:)

 

AV: Mats Ehrlemark

Porträtt fotograf: Petter Blomberg