”Samarbeten och aktiveringar är viktiga för såväl vår kärnverksamhet som filmkulturen”
I januari 2020 är det dags för den 43:e upplagan av Göteborg Film Festival. SES har träffat festivalens vd Mirja Wester för att prata om Nordens största publika filmfestival och kanske den nordiska filmbranschens viktigaste mötesplats – och inte minst om sponsringens betydelse för verksamheten.
Hej Mirja Wester, om du i en hisspitch skulle beskriva vad Göteborg Film Festival är, hur skulle det låta?
– Det är Nordens största filmfestival och en av världens största publika filmfestivaler. Vi visar 400 filmer från hela världen under 11 dagar i Göteborg.
Foto: Ola Kjelbye Lowres
Hur jobbar ni med sponsring?
– Sponsring är en oerhört viktig del i vår verksamhet. Tillsammans med näringslivet skapar vi ett bättre evenemang och en mer betydelsefull festival. Idag är näringslivet en del av festivalen på ett annat vis än för några år sedan. Samarbeten och aktiveringar är idag viktiga och betydande både för såväl vår kärnverksamhet som för filmkulturen. Samarbetena skapar relevant innehåll till festivalen.
Kan du ge något exempel på ett sådant samarbete?
– Vi har exempelvis ett stort projekt med Länsförsäkringar just nu i projektet ”United Directors” där över 300 högstadieelever på 10 olika skolor i Sverige skapar en gemensam film som heter ”Statsministern lyssnar” som ska ha premiär på kommande festival. Projektet utgår från en idé från en etablerad manusförfattare och filmfestivalens filmpedagoger är ute i skolorna och skapar filmen med ungdomarna. Utgångspunkten för oss bakom projektet är att jobba med visuell kompetens hos unga och skapa positiv skärmtid genom att skapa film med plattor och telefoner samtidigt som vi får ett unikt och starkt innehåll till filmfestivalen där flera hundra ungdomar gör en film där de vill visa sin verklighet för Sveriges statsminister.
Hur upplever ni intresset bland företag för att sponsra festivalen?
– Vi upplever att intresset ökar för varje år. En vanlig situation är just att nya partners säger att de bara sponsrat sport förut men nu testa kulturområdet.
Varför tycker du att företag bör satsa på att sponsra kultur, istället för till exempel sport?
– Jag tycker inte man ska satsa på kultur istället för sport utan låta de två komplettera varandra.
I år firar ni 43 år, hur har arbetet med festivalen förändrats genom åren?
– Filmfestivalen började som ett initiativ på studentkåren i Göteborg i slutet på 70 talet. Festivalen har vuxit enormt sedan dess. Idag driver vi inte bara en filmfestival utan också en streamingtjänst för kvalitetsfilm (Draken Film), en filmmarknad för nordisk film och Tv Drama (Nordic Film Market), arrangerar en utomhusfilmfestival på sommaren och en barnfilmsfestival på hösten. Men det som fortfarande är lika centralt som för 40 år sedan är att vi vill skapa viktiga och omvälvande filmupplevelser för vår publik och komplettera det smala filmutbud som erbjuds på svenska marknaden annars.
Ser du någon ny trend kopplat till sponsring?
– Hållbarhetsfrågor och CSR är fortfarande den ihållande trenden.
Vad ser du själv mest fram emot i kommande upplaga?
– Som alltid är det magi att få möta publiken. Se salongerna fyllas och den stora passionen som finns för att se film tillsammans.