”Det var dags att sätta vårt eget brand på det vi gjorde”
Ny som byrå och ny som medlem i SES. Möt Calle Francke, medgrundare av Homage, som berättar om varför byrån startades, hur man lockar influencers ut i naturen och en mötesplats han vill se mer av.
Hej Calle Francke på Homage! Byrån grundades för ett drygt år sedan, hur det gick till?
– Jag startade Homage i september förra året i syfte och längtan efter att få möjlighet att sätta sitt eget brand det på det man gör. Vi är idag fyra anställda med tillägg för LIA-studenter under olika perioder.
Vad gör ni på Homage?
– Vi är en brand experience-byrå men vår tjänst eller produkt är svårdefinierad. Just brand experience är ju ett begrepp som många använder sig av för att uttrycka varumärkesexponering. Men det vi gör är helt enkelt att skapa bra förutsättningar för våra kunder att växa inom sitt affärsområde. Det gör vi genom våra egna tre affärsområden; B2C – vilket ofta handlar om fysiska konsumentupplevelser, B2B – här handlar det ofta om resor, konferenser och hur man stärker sitt varumärke internt, samt digitalt – och inom det ryms webb, design, press och influencers med mera.
Vilka är era främsta styrkor?
– Vi är duktiga på processen – att lyssna in och identifiera kundens verkliga behov och utifrån det ta fram ett bra koncept. Vår bransch är generellt mycket utsatt med höga toppar och djupa dalar. Därför försöker vi också att jobba mer ”frilansaktigt” och ta in spetskompetens där det behövs. Det gör att vi kan erbjuda ett team med de vassaste skallarna i branschen.
Hur ser din roll ut?
– Jag jobbar främst med försäljning och kundrelationer men vi hjälps åt mycket med allt från idé till genomförande. Vi arbetar också med praktikanter och försöker utveckla dem till bra produktion och projektledare, det ligger i vårt ansvar då vi även sitter med i styrelsen på IHM och deras program Konceptutvecklare Event & Besöksnäring.
Homage är sedan i höstas även ny medlem i SES, hur kommer sig att ni bestämde er för att bli medlem?
– Jag hade själv inte så bra koll på vad ett medlemskap innebär utan kände mest bara till Gyllene Hjulet. Men tack vare att vi under hösten haft möjlighet att dela kontor med SES inklusive deras nya verksamhetschef Niklas Söderberg, som vi uppfattar har en klar idé om hur SES ska verka i branschen, känner vi att ett medlemskap var rätt för oss. Jag har även tidigare jobbat med Niklas och tycker att han har ett intressant ledarskap och är väldigt driven, så det ska bli spännande att följa SES framöver.
Vad hoppas ni få ut av ert medlemskap?
– Själv är jag väldigt intresserad av rättigheter och hur morgondagens möte ser ut. Genom vårt medlemskap hoppas jag ta del av ny information som kan delas inom vår verksamhet, som i sin tur gör att vi vågar vara i framkant och utmana både vår bransch och kund. Det finns så otroligt många duktiga aktörer i vår bransch, så det gäller alltid att hitta sätt att sticka ut på.
Kan du berätta om något projekt ni har genomfört på Homage som sticker ut lite extra?
– Ett projekt som tog ut svängarna ordentligt var ett som vi gjorde för American Express i våras, i samband med lanseringen av deras Amex Platinum-kort. I briefen, som vi fick endast två-tre veckor innan uppdraget skulle ske, ingick ett endags-event för influencers med närhet till Stockholm. American Express breda lanseringskampanj innehåller scener från en karg miljö från Island och det var något som de önskade skulle efterliknas även i detta event. Den säkra och givna lösningen skulle vara att genomföra eventet i Stockholms skärgård. Men vi tänkte lite längre och föreslog att vi skulle ut i naturen till ett stenbrott i Stenhamra på Ekerö.
– Trots de korta ledtiderna byggde vi upp ett unikt event, som både var snyggt på bild och film. Det var otroligt viktigt då allt innehåll skulle vara organiskt från de influencers som var inbjudna. Och vi fick ett fantastiskt resultat!
Vad händer hos er på Homage under vintern och framåt?
– Vi har flera uppdrag nu i december – allt från julfester till trade marketing. Vi ska även jobba med att utveckla vår verksamhet och nya webb. I något vi kallar vår ”creator’s hall” jobbar vi med pitch- och konceptutveckling. Och sedan ska vi passa på att vara lediga när våra kunder är lediga!
Vad ser du för trender inom brand experience?
– Lollapalooza är något som jag tycker är jätteintressant. Jag tror mycket på den typen av mötesplats och tror och hoppas att det kommer fler! En annan sak jag tror kommer växa är partnerskap kring rättigheter och vad företag gör med det. Som företag krävs det att man allokerar tid och resurser för att på ett smart sätt aktivera sitt partnerskap. Och det är minst lika viktigt att sprida sitt innehåll från en sådan typ av rättighet. Och till sist är det spännande med e-sportens framfart. Det innebär nya möjligheter för många, framför allt de som jobbar med större arenor. Fan-skaran inom e-sporten är ju enorm och nu har det börjat komma fram i ljuset. Och därför är det också fler företag som blickar åt det här hållet.