Svenska blodcentraler visar vägen

IEG-konferensens tredje dag visade på bredden av vår fantastiska bransch. Här kommer några av de mest intressanta tankarna från dagens talare:

Våga sälja
Terry Norton-Wright, ansvarig för Movember i USA, rivstartade morgonen med sin energi på ett av många round tables. Hon menade att ideella organisationer, och även andra rättigheter, skulle behöva gå säljskola och stå upp för sina värden. ”Vi som ideell organisation har det företagen behöver – vi ger företag en själ!” var hennes bestämda budskap.

T-shirt-testet
Dagens första keynote levererade Erika Nardini, CEO på Barstool Sports. Barstool är ett livsstilsvarumärke. De säljer kläder (bland annat) men har fokus på att vara bäst på att bevaka internet och hitta sitt tilltal till målgruppen. Företaget går sin egen väg och skapar enormt mycket innehåll. De har över 700 konton i sociala medier och skapar 200 videos varje dag. Genom att vara där målgruppen är och hitta ett tilltal (ni får följa företaget så förstår ni bättre) som människor älskar – eller hatar för den delen – har de hittat en hängiven målgrupp.

Erikas uppfattning var att alla företag måste våga stå för något, annars kommer man sakta men säkert att självdö. Hon förespråkade att alla företag borde gör t-shirt-testet och ställa sig frågan – vill vår målgrupp sätta på sig en t-shirt med vårt varumärkes logotyp på?

Bose och NFL = effekt
Bose berättade om sin resa från traditionell marknadsföring till att idag satsa allt på starka rättigheter, främst inom idrott. De är bland annat officiell ljudsponsor till NFL. Här visade Bose på ett enkelt sätt hur de mäter effekterna av sitt samarbete. De analyserar gruppen som känner till sponsorskapet och mäter deras preferens till Bose, och jämför med en grupp som inte känner till sponsorskapet. Resultatet var slående. Hela 50 procent starkare preferens för Bose hos de som känner till att företaget är en officiell sponsor till NFL.

IBM ger dig DIN upplevelse
Ny teknik kommer att individualisera våra upplevelser utifrån de behov som varje supporter har. IBM vill vara drivande i denna utveckling och använder sportens värld för att demonstrera sina tekniska framsteg. Nu senast är det IBM:s intelligenta dator Watson som genom artificiell intelligens tolkar miljoner datapunkter, bland annat i golfturneringen US Masters. Till en början användes analyserna endast av journalister, men idag erbjuds den skräddarsydda statistiken och highlights till fansen för att förbättra upplevelsen genom My Moments.

Feedback driver önskat beteende
Andrew Zolli från Planet Labs visade hur data bör användas i framtiden. Han pratade om betydelsen av feedback och hur bra data ska ge feedback och driva önskade åtgärder. Ett exempel på denna utveckling och vilka instrument som bra data ger är när Planet Labs bevakar jordens yta i realtid från en mängd små satelliter. Den bevakning de genomför ger information om hur världen förändras över tid, men också hur vi ska arbeta mer effektivt för att hjälpa människor i nöd. Genom att de bevakar hela jordklotet kan de bistå exempelvis Röda Korset och UN World Food Programme att estimera hur mycket mat som behövs i olika flyktingläger. Satelliter tar bilder över hur många tält som lägren består av och utifrån denna data kan man räkna ut hur mycket mat som behövs.

Ett exempel på samma tema, som kanske är enklare att relatera till, är hur blodgivningen i Sverige arbetar. Andrew visade under sin föreläsning hur framgångsrikt SMS-återkopplingen (blodgivare får idag SMS när deras lämnade blod används) har blivit för de svenska blodcentralerna och hur detta har drivit på människors vilja att ge blod.

Exemplet med blodgivningen tycker jag summerar mycket av vilka utmaningar – och framförallt vilka möjligheter – vi står inför i vår bransch. För att driva människor till våra arenor, för att bevisa att ett sponsorskap ger effekt eller för att visa vilka samhällseffekter vi skapar i våra samarbeten krävs instrument för feedback. Idag finns dessa instrument. Det gäller bara att använda dem fullt ut.

Björn Stenvad,
Upplevelseinstitutet och Rättighetsbyrån