"mitt i krisen, kaoset, uppstår något nytt"

Krönika signerad David Fridell, Marathongruppen

Klockan börjar närma sig 12 en lördag när försommaren är som allra finast. Nära 20 000 löpare från över 100 nationer trängs längs Lidingövägen. Förväntansfulla. Nervösa. Pirriga. Om drygt fyra mil kommer de svänga in på Stockholms Stadion. Känna gåshuden. Våga släppa fram tröttheten. Njuta av belöningen efter att ha klarat ett maraton. Den mest klassiska av distanser. Den ultimata utmaningen.

En veteran i funktionärsstaben kan inte hålla tårarna tillbaka. Det är det här vi slitit för. Att få se glädjen och tacksamheten. Att få leverera en upplevelse som etsar sig fast i minnet hos alla deltagarna. Att stolt få säga att ASICS Stockholm Marathon, det är jag med och gör möjligt.

Den 30 maj skulle detta ha blivit verklighet. Men i år blir det inte så. Det blir annorlunda.

 

 

Coronapandemin slår hårt och skoningslöst mot många branscher. Den ideella idrottsrörelsen är inte undantagen. Helt plötsligt står något vi tagit för givet på spel. Den unika svenska idrottsmodellen där tusentals och åter tusentals av oavlönade timmar läggs ner för att barn och ungdomar, elit och motionärer ska få förutsättningar att utöva den idrott de älskar, är inte längre självklar. Rörelsen som fostrar ledare, som skapar oförglömlig glädje och som förbättrar folkhälsan, är beroende av intäkter från evenemang. Och just nu kan dessa evenemang inte genomföras.

Vi, Marathongruppen, Nordens största organisatör av motionsevenemang, har hittills behövt ställa in eller skjuta upp alla våra lopp under våren. Däribland Vårruset, världens största motionsserie för kvinnor som årligen samlar 85 000 deltagare. En bra bit över 100 000 människor, mer än hälften av de som årligen deltar i våra evenemang, har fått se målen de satt upp och upplevelserna de sett fram emot, de som hållit motivationen upp under kalla, mörka vintermånader, gå om intet. Och det utan att vi ens kan lova att vi kan kompensera våra deltagare fullt ut. Det är tungt att vara en del av, ja rent av fasansfullt.

Men mitt i krisen, kaoset, uppstår något nytt. Initiativ tar sin form, samarbeten uppstår. Virtuella lopp håller tusentals löpsugna i rörelse, och ger snabbfotade partners möjligheterna att aktivera sig på nya sätt. Deltagare som efterskänker sin startavgift blir evenemangens eviga hjältar, och får genom hyllningar i sociala medier en egoboost som knappt går att jämföra med en målgång i något av de klassiska loppen. Konkurrenter bildar formella och informella grupper där erfarenheter byts och gemensam opinion drivs.

Vi har fått möjligheten att flytta ASICS Stockholm Marathon till den 5 september, samma dag som höstens stora löparfest i Stockholm, Ramboll Stockholm Halvmarathon, ska avgöras. Helt plötsligt ska vi leverera två unika upplevelser till sammanlagt 30 000 deltagare på en samlad dag. Det blir en av de största motionsmanifestationer som Stockholm skådat, och ger en möjlighet för sponsorer och partners att aktivera sina rättigheter på ett sätt som nog ingen hade kunnat föreställa sig för en månad sen. Men hittills har alla parter bara sett möjligheter.

Det gör mig stolt. Stolt över att få vara en del av en snabbfotad bransch som samarbetar, som letar lösningar och som skapar nytt. När vi summerar 2020 är jag övertygad om att vi som bransch kommer att ha överraskat oss själva och skapat events som sätter standard för framtiden. Det är en resa jag, mitt i oroligheterna, ser fram emot.

// David Fridell, Marknadschef, Marathongruppen