”Lyckosamma sponsorskap som ger effekt kräver oftast en långsiktighet och uthållighet”

Intervju med vinnarna av Gyllene Hjulet 2018 i kategorin årets långsiktiga

Hallå där Susanne Zabrodskystrateg på Passion Lab.

Berätta lite kort om uppdraget, vad var syftet och målet? 
– 3 har haft utmaningen att ses som en storstadsoperatör och behövde stärka sitt varumärke och position i mellanstora svenska städer. Då hockeyintresset är utbrett och starkt i dessa städer så identifierades hockeyklubbarna som en naturlig ingång att skapa dialog och relation med målgruppen, som också var en av 3’s absolut mest prioriterade. Det övergripande målet handlade om att stärka 3’s varumärke och att få målgruppen att kunna tänka sig 3 som mobiloperatör.

Varför, tror du, har långsiktighet spelat en stor roll i detta projekt?
– 3’s sponsorskap och samarbeten inom svensk hockey har innefattat många olika parametrar. Allt ifrån partnerskap med SHL-klubbar till samarbeten med Cmore. Att jobba med lyckosamma sponsorskap som ger effekt kräver oftast en långsiktighet och uthållighet, både kring kommunikation och aktiviteter. I ett brus av många olika aktörer som det oftast är på en hockeyarena, så gäller det att vara konsekvent och skapa igenkänning. Det tror jag har varit en av våra framgångsfaktorer.

Vilken har varit den största utmaningen hittills?
– När vi lanserade Rinkside3-appen för fyra år sen som blev ett helt nytt digitalt/socialt forum för hockeysnack i realtid. Vi hade relativt kort om tid att bygga appen (det var sommar och många var på semestrar) och allt skulle hinna sluttestas innan säsongen drog igång i september. Appen blev snabbt en succé och vi hade inte riktigt estimerat för så många användare som det blev, så första säsongen handlade mycket om att lösa tekniska buggar och säkra appen mot användare som betedde sig illa. Som tur var hade vi en kund (Kalle Eliason på 3) som verkligen trodde på produkten och det blev ju riktigt bra!

När kände du att ”yes – nu är vi hemma med konceptet!”?
– Är man någonsin hemma med ett koncept? 🙂 Nej, skämt å sido. Detta är ju ett projekt som utvecklats både strategiskt och konceptuellt under så många år, men när vi fick snurr på appen och hade en tydlig linje kring 3’s hockeyabonnemang som gav 200 kr tillbaks till varje klubb per sålt abonnemang. Dessutom lyckats skapa effektiva samarbeten som gjorde att vi på ett heltäckande sätt nådde målgruppen och som visade sig i en tydlig effekt för 3, då var vi hemma.

Ni har ju tävlat med detta bidrag förut, varför, tror du, är ni årets vinnare i kategorin årets långsiktiga?
– Därför att vi år efter år visat på en konsekvens och tydlighet, men även vågat utveckla och vara nytänkande. Allt detta tillsammans har genererat fantastiskt effekt för samtliga parter involverade och inte minst 3!

Vad betyder det för dig att vinna ett gyllene hjul?
– Att vinna Gyllene hjulet just med detta projekt, som legat mig extra varmt om hjärtat, betyder fantastiskt mycket! Ett bevis och kvitto på att det vi på Passion Lab trott på under så många år, också prisas i branschen.

Se bidraget och juryns motivering här 

Foto: Arbetsgruppen från Passion Lab
Fotograf: Daniel Wiland