"Vi jobbar allra helst med syftesdrivna kunder"

Hallå där Mattias Walfridsson på Heja! Vilken är din roll på byrån?
– Jag är vd och partner.

 

Foto: Andreas Nilsson

Berätta kort om Heja!
– Heja! är en fullservicebyrå inom brand experience som sedan 2003 arbetat med kommunikation som utgår ifrån event, sponsring och samarbeten. Vårt huvudkontor ligger i Umeå men vi jobbar med kunder och uppdrag över hela landet. Heja! har kammat hem flera vinster i Gyllene Hjulet, som vi även projektleder och producerar på uppdrag åt SES. Vi är redan igång med planeringen inför Gyllene Hjulet 2020 som blir vårt fjärde i rad.

 

– Och nu senast i februari vann vi EM i sponsring (ESA, Best of Europé) tillsammans med vår kund Polarbröd på en gala i London. Vi drivs av att skapa upplevelser som gör skillnad och vi jobbar allra helst med syftesdrivna kunder som vill att uppdragen ska resultera i såväl effekt för varumärket som samhällsnytta.

Något projekt du är extra stolt över?
– Det finns mycket vi gör som jag är stolt över men ett projekt som är högaktuellt nu är Change the game. För fem år sedan tog vi på uppdrag av fastighetsbolaget Balticgruppen fram konceptet Change the game som syftar till att skapa en hållbar social samhällsutveckling genom rörelserikedom. Vid sidan av klimatfrågan så är den här frågan en av det moderna samhällets största utmaningar. Forskning pekar på att om vi inte lyckas vända trenden så finns det en risk för att de som idag är barn kommer att bli den första generationen i modern tid som lever ett kortare liv än sina föräldrar. Balticgruppen var tidigt ute med att identifiera denna utmaning och har sedan 2014 drivit det Sverigeunika projektet Change the game som på flera olika sätt arbetar för att skapa förutsättningar för att barn och unga ska få ökad rörelserikedom.

Vad menar ni med rörelserikedom?
– Ordet rörelserik är inspirerat av det etablerade engelska uttrycket physical literacy och innebär en förändrad syn på hur vi utvecklar ett livslångt intresse för att röra på sig. Likväl som våra barn får möjlighet att lära sig att skriva och räkna måste de få en chans att lära sig bli rörelserika – en förutsättning för ett hållbart och hälsosamt liv.

Vad händer just nu i projektet?
– I september arrangeras en hel vecka i Umeå med fokus på att få barn och unga att röra mer på sig. Under veckan sker en rad olika aktiviteter, utbildningar och internationella konferenser.Change the game anordnar aktivitetsdagar för barnfamiljer där barnen får möjlighet att prova massor av aktiviteter samtidigt som man sprider kunskap och insikter kring rörelserikedom till föräldrarna. Under veckan anordnar projektet även utbildningar för såväl pedagoger som idrottsledare. Dessutom anordnas två stora internationella konferenser i Umeå under rörelseveckan; International physical literacy conference (IPLC) besöker Europa för första gången, nästa gång anordnas den i New York, och under samma dagar står Umeå även värd för 31st Pediatric Work Physiology Children & Exercise (PWP). Rörelseveckan i Umeå kommer därmed att samla såväl den internationella som den nationella expertisen på en mötesplats som är unik för Europa.

Vad vill ni uppnå med projektet?
– Genom Change the game vill Balticgruppen och Umeå uppmuntra fler städer i Sverige att skapa rörelserika samhällen och vi är väldigt stolta och glada på Heja att få vara en del i denna angelägna fråga.

Ser nu någon ny trend i branschen just nu?
– Jag skulle säga att samhällsengagemang och hållbarhet är den trend som tydligast gör avtryck just nu. Det är ingen nyhet för oss som verkar i branschen men det är en starkt ihållande trend som kommer att påverka inriktningen på många investeringar och projekt även framöver.