“Jag har hört många domedagsprofetior om mässor”

LENA WIDMAN, vd på On-Site, berättar om hur deras ”All inclusive-resebyrå för mässgods” utmanas av sina kunder och nya trender i branschen.

 

Hallå där Lena Widman på On-Site! Vilken är din roll på företaget?
– Jag är VD och äger hälften av företaget.

Berätta kort om On-Site!
– Vi är specialiserade på mässtransporter. Vi ordnar frakter till mässor och event över hela världen och levererar hela vägen in till montern och hem igen. Man kan lite enkelt kalla oss för en All inclusive-resebyrå för mässgods. Packa ditt gods och vi tar hand om resten!

 

 

Något projekt du är extra stolt över?
– Ett lite annorlunda projekt från det vi normalt gör är vårt arbete kring Next Generation Scania – den största lanseringen Scania har gjort i sin 128-åriga historia. Lanseringen inleddes på sensommaren 2016 med en premiärvisning i Paris av lastbilar och transportlösningar för fjärrtrafik och fortsatte sedan i övriga världen.

– Vår roll i världslanseringen har varit att rodda och ansvara för att sex containers med ett lanseringskit har rullat runt i världen.

– Startskottet för världslanseringen gick i samband med OS i Seoul och har sedan rullat vidare till ett 35-tal länder med syftet att visa upp Scanias nya lastbilsgeneration. Nu har projektet pågått i 1,5 år och snart är vi i mål med endast ett fåtal länder kvar att besöka.

Vilket skulle du säga är den största utmaningen med detta projekt?
– Jag har jobbat med det här i 30 år men detta var bland det svåraste och samtidigt roligaste som jag har gjort. Förutom att sätta schemat för lanseringen med tider och datum så fanns det både restriktioner vad gäller olika tullregler vi behövde ta hänsyn till, samt att den politiska kartan spelade en viktig roll – främst i Afrika och Mellanöstern.

– Till exempel, en container som körs till Israel kan inte skickas vidare till exempelvis Egypten utan att först ”neutraliseras” i ett ”godkänt” land. I några länder är gränser stängda och pågående krig i vissa områden omöjliggjorde transport med lastbil. Vad gäller utmaningar kring tullbestämmelser så kunde det handla om att en del av produkterna i lanseringen inte tilläts att importeras i vissa länder.

– I Kina kunde vi till exempel inte tulla in iPads. Och i Sydafrika måste allt med sladd vara godkänt av de lokala myndigheterna för att få tullas in permanent. Dessa politiska och tullmässiga aspekter innebar att man fick göra lokalt anpassade lanseringar i en del länder och tänka om vad gäller logistiken i andra.

– Tillsammans med Scania lade vi ett gigantiskt pussel. Det räckte med att en enda produkt inte fick föras in i ett land så sprack schemat för hela rutten för den containern och vi fick tänka om och hitta nya vägar för att få alla pusselbitar på plats. Utmanande, lärorikt och roligt på samma gång!

 

 

Vad skulle du säga har varit framgångsfaktorn i detta projekt?
– Först att Scania var kloka och ödmjuka nog att blanda in oss tidigt i projektet, vilket inte alltid kunden gör. Vi fick tidigt veta vilka länder de planerade att besöka och de lyssnade på våra rekommendationer, vilket underlättade vårt arbete med att sätta schemat. Vi blev involverade i ett så tidigt stadium att allt fortfarande var superhemligt, så inte ens mina kollegor på kontoret visste något om projektet som jag arbetade med!

– En annan avgörande faktor för att allt har gått som på räls var vårt väletablerade agentnätverk världen över. Även om detta projekt som sagt ligger lite utanför vår vanliga verksamhet, så visade vi genom denna världsomspännande lanseringsturné att vi har styrkan och kompetensen att lösa ett sådant uppdrag!

Ser nu någon ny trend i branschen just nu?
– Jag har jobbat med mässor sedan 1996 och har under åren hört många domedagsprofetior. Men min erfarenhet är att oavsett om det är hög- eller lågkonjunktur så vill folk ställa ut och gå på mässor. Däremot har det blivit vanligare att företag väljer att göra sina egna mässor, exempelvis som Scania gjorde i caset jag precis berättade om. Det tror jag främst handlar om att man vill hitta nya vägar att nå sina kunder.

– En annan trend som jag ser är att många städer i Sverige vill ha sin egen arena. Och man vill gärna arrangera mässor på dessa, vilket är kul, men många glömmer logistikbiten. Man fokuserar på att sälja kvadratmeter men förbiser det mest grundläggande. På många ställen finns till exempel varken gaffeltruck eller annan utrustning för lossning och lastning av utställarens gods, vilket gör att vi som mässtransportör tvingas att lasta om på mindre bilar före leverans. Med andra ord, icke-konventionella mässområden på dessa arenor skapar utmaningar för logistiken. Det är viktigt att tänka på hela flödet, annars riskerar bristerna att leda till en merkostnad för kunden.