“Vi utmanar våra kunder att testa nya mötesformat”
Karin Frisell, vd för kommunikationsbyrån Step2 Communication, berättar om hur man lyckas få fortsatt förtroende för att genomföra ett uppdrag 15 år i rad.
Hallå där Karin Frisell på Step2 Communication! Vem är du och vilken är din roll på byrån?
– Jag är vd, kommunikationsstrateg och partner, samt en av fyra grundare till byrån som grundades i maj 2000. Jag har jobbat med möten och events hela mitt vuxna liv. Mina första år i branschen var jag mest en målmedveten projektledare som älskade stora, komplexa produktioner och tuffa logistikutmaningar. Idag jobbar jag mest med kommunikationsinnehållet, bygger scenprogram, säkrar dialog och interaktionsinslag.
Vad gör ni på Step2 Communication?
– Vi är en kommunikationsbyrå som använder möten och events som verktyg för att få saker och hända! Step2 drivs av erfarna möteskommunikatörer och vassa projekt- och produktionsledare som är starka på att skräddarsy och leda team med proffs i alla led. Vi skapar möten som inspirerar, engagerar och skapar verkliga resultat. Vi utmanar ständigt oss själva och våra kunder att testa nya mötesformat och innovativa lösningar för att mötet som verktyg ska bidra till större affärsnytta.
Vad tycker du kännetecknar ett bra möte?
– Vi lägger stor kraft på att skapa effektfulla genomföranden, men också på vad deltagarna ska känna, veta och göra efter mötet eller eventet för att få ”det att hända”. Mötet är ett otroligt kraftfullt verktyg använt på rätt sätt, men kan också bli ett dyrt tomtebloss med en snabbt slocknande energilåga där förändring, eftereffekt och affärsnytta riskerar att utebli. Ett bra möte är därför när energin lever vidare i ett tydligt nästa steg, med andra ord – Step2.
Är det något projekt som ni har gjort som du är extra stolt över?
– Nyligen genomförde vi Axfoods stora årliga Leverantörsträff – ett uppdrag som vi har fått äran att producera, projektleda och genomföra nu för 15:e året i rad. Axfoods leverantörsträff är ett av Axfoods viktigaste årliga events där de samlar sina leverantörer och kommunicerar de övergripande affärssatsningarna och fokusområdena framåt. Det är också ett viktigt forum utifrån relationsstärkande perspektiv där Axfood och dess kedjerepresentanter ska få möjlighet att förstärka sina relationer till leverantörerna under trevliga former.
Vad skulle du säga var utmaningen med detta projekt?
– Format, form, plats och tema skräddarsys och förändras varje år men syftet och målet är detsamma. Programformatet ska överraska, vara genomtänkt och välproducerat. Upplevelsen ska vara genomgående professionell men samtidigt personlig. En kommunikativ ambition, oavsett årlig budskapsplattform är att tydliggöra Axfoods profil som ledande i livsmedelsbranschens utveckling när det kommer till att erbjuda prisvärd, bra och hållbar mat.
– Förutom att utmana oss själva att utveckla, ta nya modiga grepp och utforma nya mötesupplevelser från år till år så vill vi sticka ut och överraska leverantörerna och se till så Axfood lämnar ett starkare avtryck med sin Leverantörsträff än vad deras konkurrenter gör.
Så hur såg er lösning ut kring det här årets Leverantörsträff?
– I år körde vi talkshowformat på Münchenbryggeriet på temat ”Framtiden är tillbaka” med ledning av programledaren och inspiratören Klas Hallberg. Vi skapade ett scenrum likt en ”live talkshow studio” med Jib (kamerakran) som effektfullt med svep och åkningar förstorade det som hände på scen, vilket stöddes av ytterligare en steadycam som förstärkte närhetskänslan. Vi hade ett husband som skapade atmosfär, personlighet och känsla och kunde sampela på ett charmigt sätt med vår programledare med livejinglar och bryggor för att upprätthålla skön energi under hela programmet.
– Hela talarformatet utvecklade vi i år, där de flesta scenaktörer fick leverera sina bärande budskapsdelar under interaktiva samtal och intervjuer. Varje samtal hade en visuell inramning i WatchOut med metaforiska bilder och förproducerade filminslag kring budskapen eller vårt tema. Den extra kryddan i varje samtal stod inskickade leverantörsfrågor, Klas Hallbergs följdfrågor, egna reflektioner och summerande take aways för, vilket skapade trovärdighet och naturliga skratt samt överraskade och förstärkte helhetskänslan. Många av talarna kom mer till sin rätt än vad de gjort tidigare.
– Leverantörerna fick också stå mycket i fokus under årets Leverantörsträff. De fick möjlighet att skicka in frågor till Axfood och deras kedjor i förväg som användes i programmet på olika sätt. Några fick ställa sina frågor live, från satellitscener utplacerade i publikhavet. Andra fick komma fram med hjälp av Klas Hallberg i dialog med scenaktörerna. Vi underlättade också för leverantörerna att komma i kontakt med önskade Axfood-/kedjerepresentanter under pauserna med tydliga värdskapsmingelytor.
Hur skulle du summera resultatet?
– Trots genomgående höga utvärderingsresultat från leverantörerna senaste åren lyckades vi höja resultatet igen i årets mätning. Bland annat ökade resultatet ytterligare gällande leverantörernas förtroende för Axfoods strategiska riktning och leverantörernas tro på långsiktig lönsam utveckling i samarbete med Axfood. Jackpot känner både vi och kunden!
Vad är det som gör dig stolt över detta projekt?
– Jag är stolt över det för att det krävs mod, förtroende, ömsesidigt engagemang, stor lyhördhet för kundens behov, flexibilitet, kreativitet och ständig strävan att utveckla, överraska och åstadkomma affärsnytta för att få fortsatt förtroende att genomföra detta uppdrag på nytt efter så lång tid.
Ser nu någon ny (eller ihållande) trend i branschen just nu?
– Hållbarhet i alla dess former. Fler och fler vågar köra helvegetariska menyer, lägger planer för minskat matsvinn, vill ha hållbarhetscertifiering på sina events, samkoordinerar rigg och genomföranden av events och skapar produktion, dekor och profilmaterial som kan återanvändas över tid.
– Vi genomförde också nyligen ett ”pro bono”-event i samarbete med bland annat Fotografiska, RelationLab och Bergssundet på temat ”Tillsammans mot Ensamheten”, som inom social hållbarhet är ett av modern tids största hälsoproblem och som jag tror att företag kommer att uppmärksamma på fler sätt framöver.