”Kraften i upplevelsebaserad kommunikation är enorm, och blir desto starkare ju fler vi engagerar.”
Vi har de senaste veckorna bevittnat olika ställningstaganden kring ett av världens absolut största arrangemang, där de olika resonemangen främst genomsyras av ekonomiska argument. Vad får ett OS kosta, vem betalar, och så vidare? Det pratas om allt ifrån arenabyggen och konstsnö till infrastruktur och säkerhet – ja, vilka kostnader som kommer att belasta Stockholm och Sverige vid ett OS & Paralympics 2026.
Självklart är allt detta relevant och viktigt. Vi ska naturligtvis se till att ett OS genererar mer samhällsekonomiska intäkter än vad det kostar. Hela kalaset måste, liksom övriga nationella arrangemang, vila på ekonomiskt-, socialt- och miljömässigt hållbara grunder.
Men låt oss titta ett slag på vad OS som event och gemensam upplevelse faktiskt skulle kunna innebära för ett land och en stad, som Sverige och Stockholm. Själva grunden i Pierre de Coubertins olympiska tanke är dess samlande kraft. Spelen samlar de bästa idrottarna från hela världen; de tävlar tillsammans, bor tillsammans och äter tillsammans. Det är symbolen för att fredlig samexistens är möjlig över alla former av gränser, även i turbulenta tider. ”Unity in Diversity”.
Förutom utövarna samlar dessutom OS såväl nationell publik som besökare från hela världen. Tillsammans är alla dessa människor med och formar upplevelsen. OS är en av de få – om inte den enda – globala manifestationer där hela världen tillsammans kan mötas och umgås under fredliga och vänskapliga former.
Vi som jobbar med event och möten vet att kraften i att SES kring ett sammanhang- och i en kontext som faktiskt betyder något, är svårslaget. Utöver att ett OS skulle kunna ge oss svenska medborgare en stärkt nationell identitet (utan inslag av hat mot andra grupper), investeringar i nödvändig infrastruktur och inspiration till aktiv livsstil, så är ett OS ett event där alla potentiellt kan samlas och där vi kan integrera och engagera både nya och gamla medborgare. En modern lägereld, helt enkelt.
Dessutom är det vår chans att visa världen vad Sverige står för. Allas ögon kommer att vara riktade mot oss, och med såväl världsledande innovativ teknik som hållbara- och kommunikativa lösningar kan vi få ut budskap som kan påverka och beröra en hel värld. Ja, allt det som Sverige faktiskt kan- och bör stå för.
Kraften i upplevelsebaserad kommunikation är enorm, och blir desto starkare ju fler vi engagerar. Låt oss därmed tillsammans skapa en upplevelse som framtida generationer kommer att minnas. Att det var 2026 – i Sverige – som de olympiska spelen förändrades och mötte framtiden.
Låt oss ses vid OS-elden.
Niklas Turner Olovzon, vice ordförande SES
Victoria Jansson, marknad & kommunikationsansvarig SES
Foto: Cullan Smith, unsplash