Aktuellt från SES
NY STRUKTUR SES MÖTEN
Våra stora nätverksevent där inspiration är i fokus. Här ses vi live och skapar energi. Här möter ni nya kontakter och tar del av aktuella spännande ämnen – i skön miljö
Fördjupar aktuella branschhändelser- enkelt, kort och tillgängligt. Samtalet är i fokus, nyfiket och ärligt – digitalt och öppet för alla.
Här bjuds vi på olika perspektiv. Här får vi kunskapsutveckling, lär vi oss och inspireras av varandra, med olika bakgrund och erfarenhet – i paneler eller genom presentationer. Vi är alltid live i Arena – men formatet varierar, ibland en frukost ibland i ett digitalt forum – efter de förutsättningar som råder.
Upplevelsen står i centrum. Ni, våra medlemmar, är med som arrangörer och vi får möjlighet att uppleva era miljöer och event tillsammans för kunskapsutveckling och nätverkande. En plats för inspiration, möten och unika upplevelser.
Vill du engagera dig, kontakta oss här info@ses.se
I medlemsutskotten är ni örat mot marken, spanar trender, diskuterar viktiga frågor och är med och formar några av våra träffar. Ni skapar relevans och möter behov. Medlemsutskott finns när ni medlemmar har specifika behov – geografi eller medlemskategori.
Vill du engagera dig, kontakta oss här info@ses.se
I Expertutskotten bidrar ni med er expertkunskap inom ett fokusområde. Ni tar er an viktiga utvecklingsfrågor för att skapa en sund, hållbar och växande bransch. Ni utvecklar kunskap och förståelse, enar branschens ståndpunkt, skapar White Papers, driver opinion, utbildar och inspirerar medlemmar och bransch. Ni bidrar med kunskap och relevant branschutveckling.
SES EXPERTUTSKOTT – ”SES EXPERT”
Nu lanserar vi två Expertutskott –Insikt & Analys och Hållbarhet. Två viktiga områden där vi behöver utveckla kunskap, riktlinjer, samsyn och enighet. Här har vi redan nu börjat forma gruppen med ett antal experter inom respektive område – men har du kunskap och vill påverka branschens utveckling inom dessa områden anmäl dig på info@ses.se eller kontakta cecilia.perlind@ses.se för mer information. SES Expertutskott utgår vi från din expertkunskap inom ämnet.
Välkommen till SES Expert – din nyckel till att forma och stärka SES-branschen i Sverige. Genom en målinriktad och omfattande strategi arbetar vi för att främja, utveckla och stödja vår bransch i dess strävan mot en sund, hållbar och växande framtid. Genom expertisgrupper och mångfacetterade åtgärder adresserar vi viktiga områden som branschutveckling, utbildning, forskning, standarder, samarbete och problemlösning. Låt oss tillsammans utforska hur SES Expert bidrar till att forma och lyfta vår bransch till nya höjder.
SES EXPERT syftar till att främja, utveckla och stödja ”SES-branschen” i Sverige genom olika åtgärder och initiativ som gynnar branschen som helhet. Utskotten arbetar för att skapa en sund, hållbar och växande bransch. Expertisgrupper som bildas av SES syftar till att uppnå flera mål och syften inom respektive fokusområde:
- Branschutveckling: SES Expert arbetar för att driva branschutveckling och tillväxt genom att utveckla riktlinjer, standarder och bästa praxis inom sponsring-event och expo. Detta syftar till att skapa en mer enhetlig och effektiv marknad.
- Utbildning och kompetensutveckling: Genom att erbjuda utbildning och kompetensutveckling inom sponsring/event och expo hjälper SES Expert till att höja kunskapsnivån inom branschen och främja kompetensutveckling bland yrkesverksamma.
- Forskning och insikter: SES Expert kan stötta i att utföra forskning och samla in insikter om marknaden. Detta kan inkludera att analysera trender, beteenden och upplevelser för att bättre förstå marknaden.
- Standarder och riktlinjer: En viktig uppgift är att etablera standarder och riktlinjer för olika områden inom sponsring-och event – såsom hållbarhet, säkerhet, effekt etc. Detta hjälper till att skapa ett strukturerat förhållningssätt för aktörer inom branschen.
- Samarbete och nätverk: SES Expert främjar samarbete och nätverkande inom branschen, vilket hjälper till att bygga starka relationer och främja kunskapsutbyte.
- Problemlösning: När specifika utmaningar uppstår inom frågor som rör branschen, arbetar SES Expert för att hitta lösningar och strategier för att hantera dessa utmaningar.
PROGRAMFÖRKLARING SES EXPERTUTKSOTT HÅLLBARHET
Expertutskottet för hållbarhet inom sponsring, event och mässor i Sverige ska arbeta för att integrera hållbarhetsprinciper och praxis inom branschen, främja medvetenhet och utbildning, och stödja partnerskap och initiativ som gynnar miljön och samhället. Detta bidrar till en mer ansvarsfull och hållbar bransch som tar hänsyn till de utmaningar som rör miljö och samhälle.
→ Exempel på fördjupningsområden för SES Expertuskott för Hållbarhet
Utskottet ansvarar för att sammanställa inriktning och prioriteringar.
- Agenda 2030: Vad innebär Agenda 2030 för SE branschen (den globala handlingsplanen med mål för omställning till ett hållbart samhälle för människorna, planeten och välståndet). Hur översätter vi Agenda 2030:s mål och delmål för hållbar utveckling: den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga för SE Branschens aktörer.
- CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive): Vad innebär CSRD, det nya direktiv som ska säkerställa att företag rapporterar effekten av verksamhetens sociala och miljömässiga aktiviteter, för SE Branschen. Vad behöver vi förhålla oss till, vad behöver vi agera på nu och kommande år
- Hur dockar SE branschen in i kommunikationsbranschens initiativ ”CommToAct” där marknadskommunikation är en viktig del av förflyttningen till ett mer hållbart samhälle. Hur agerar vi tillsammans för att stärka områdena Planet och People inom branschen.
- Hållbara evenemang och mässor: arbeta för att främja hållbar praxis inom planering och genomförande av evenemang och mässor. Detta kan inkludera att minska avfall, energiförbrukning och klimatpåverkan samt främja återvinning och användning av förnybar energi.
- Sponsringsstrategier: utveckla riktlinjer och strategier för hållbar sponsring. Detta kan innefatta att främja partnerskap med företag och organisationer som delar hållbarhetsmål och värderingar.
- Medvetenhet och utbildning: arbeta för att öka medvetenheten och erbjuda utbildning om hållbarhetsfrågor inom branschen. Detta kan inkludera utbildningsprogram, workshops och resurser för yrkesverksamma inom sponsring, event och mässor.
- Mätning och rapportering: utveckla metoder för att mäta och rapportera hållbarhetsprestanda inom branschen är en viktig uppgift. Detta kan inkludera att skapa riktlinjer och ramar för att utvärdera och kommunicera hållbarhetsresultat.
- Samarbete med intressenter: samarbeta med olika intressenter, inklusive företag, organisationer, myndigheter och publiken, för att främja hållbarhetsmål och engagemang inom sponsring, event och mässor.
- Hållbarhetscertifiering: stödja eller utveckla hållbarhetscertifieringsprogram för evenemang och sponsring. Detta kan hjälpa till att identifiera och belöna de som tar hållbarhetsfrågor på allvar.
- Verktyg: Kartlägga befintliga system och verktyg för att systematiskt arbeta med hållbarhet.
PROGRAMFÖRKLARING SES EXPERTUTSKOTT INSIKT & EFFEKT
Syfte att stärka den affärsmässiga förståelsen och utveckla metoder för att säkra och ena branschen i frågor kopplade till insikt och effekt. Utskottet arbetar efter tre huvudområden 1) Insikter – hur säkrar vi hög kvalitet i grundläggande insikter för beslut i koppling till målgrupper, räckvidd, intressen och övrig fakta. 2) Effekt – fördjupning av Sveriges Annonsörers effektinitiativ för att säkra struktur och enhetliga mått för affärs och samhällsnytta. 3) Branschsiffor – säkra tillgång på branschsiffror – storlek, omsättning, affärsnytta – samt arbeta för ökad kunskap om hur vi kan mäta samhällsnytta – effekt genom samhällsinitiativ.
→ Exempel på fördjupningsområden för SES Expertutskott för Insikt och Effekt
Utskottet ansvarar för att sammanställa inriktning och prioriteringar.
- Effektanalys och mätning: sammanställa metoder och mått för att mäta effekten av sponsring, event och mässor som branschen kan enas kring. Detta kan inkludera utvärdering av avkastningen på investeringar, varumärkespåverkan, kundengagemang och andra nyckelindikatorer för framgång.
- Effektivitet och optimering: En viktig uppgift är att optimera insatserna inom sponsring, event och mässor för att maximera effekten. Identifiera bästa praxis och strategier för att nå målen på ett kostnadseffektivt sätt. Samla och synliggöra vilka källor som finns för beslut i koppling till målgrupper, räckvidd, intressen etc.
- Forskning och insikter: Lyfta fram eller genomföra branschspecifik forskning för att förstå trender och utveckling inom effekt/insikter kring sponsring, event och mässor.
- Samarbete med Sveriges Annonsörers effektinitiativ: Fördjupa befintligt branschinitiativ för att främja bästa praxis och standarder för effektmätning inom kommunikation med fokus på event och sponsring.
- Utbildning och kompetensutveckling: Utbildning och resurs för yrkesverksamma inom sponsring, event och mässor för att öka kunskapen om effektmätning och insiktsdrivet beslutsfattande.
- Kommunikation och rapportering: Att kommunicera resultat och insikter är avgörande – hjälp att formulera tydliga rapporter och kommunikationsstrategier för att dela med sig av effektresultat och insikter inom branschen
- Utveckla och säkra kriterier för effekt i koppling till branschtävlingen Gyllene Hjulet
-
MEDLEMSUTSKOTT FÖR MEDLEMSKATEGORI OCH REGIONER FÖR RELEVANS OCH FOKUS
Nu lanserar vi två nya Medlemsutskott -Rättighetsutskott och Köparutskott. Två viktiga utskott där vi behöver insikter, behov, samsyn och enighet. Här har vi redan nu börjat forma gruppen med ett antal medlemmar inom respektive område – men har du viljan, engagemanget och vill påverka branschens utveckling inom dessa områden anmäl dig på info@ses.se eller kontakta cecilia.perlind@ses.se för mer information.
I SES olika Medlemsutskott djupdyker vi i branschspecifika frågor och utmaningar som rör respektive medlemskategori eller geografiskt område. Utskotten är örat mot rälsen och lyfter viktiga frågor för kunskapsutveckling, inspiration och opinion. De innebär nätverk för affärer och för dialog om viktiga frågor som för branschen framåt. Från dessa forum tar vi även med oss intressanta och aktuella ämnen som vi utgår ifrån när vi arrangerar våra medlemsträffar och digitala sändningar.
I SES regionala utskott SES VÄST djupdyker vi i branschspecifika frågor och utmaningar som rör regionen. Det regionala nätverket syftar till att – förutom att stärka det lokala branschnätverket – även identifiera och diskutera viktiga frågor som den specifika regionen och branschen står inför i syfte att stötta och driva branschen framåt. Från dessa forum plockar vi även upp intressanta och aktuella ämnen som vi utgår ifrån när vi arrangerar våra medlemsträffar och digitala sändningar med ett regionalt fokus. Det pågår dialog om utveckling av ytterligare regionala nätverk. Kontakta oss på info@ses.se om ni vill prata mer om detta.
Idag finns två Medlemsutskott SES EXPO och SES VÄST.
Nu utökar vi med två ytterligare – SES KÖPARUTSKOTT OCH SES RÄTTIGHETSUTSKOTT.
-
Cecilia Perlind utsedd till ny VD och Verksamhetschef
2023-12-13
SES, Sponsrings & Eventsverige, utser Cecilia Perlind för uppdraget att leda branschorganisationens framtida framgång.
Till ny VD och verksamhetschef för SES, Sponsrings & Eventsverige har Cecilia Perlind utsetts. Denna strategiska utnämning markerar ett avgörande steg i att stärka SES ledningsteam och driva fram dess övergripande mål.
Cecilia har en omfattande och mångsidig erfarenhet från kommunikationsbranschen och besitter betydande kunskap om SES från sin långvariga roll som styrelsemedlem. Hennes engagemang har spelat en avgörande roll för framgången av SES branschtävling Gyllene Hjulet, där hon aktivt under många år lyft fram branschens mest framstående och effektfulla projekt.
” Med Cecilia Perlind får SES en VD med bred kunskap och framstående expertis inom kommunikation, sponsring och event” säger Therese Liljedahl, styrelseordförande i SES. ”Hon har förmågan att alltid leverera tillväxt genom att skapa kund-och medlemsnytta. Genom åren har hon bidragit till ökad kunskap i branschen genom utbildningar, kommunikation och aktivt arbete i olika branschforum”
”Cecilia är den absolut främsta att kunna driva och genomföra den strategi vi satt, de olika initiativ som påbörjats under året, medlemsengagemang, öka SES relevans och samtidigt vara vår röst i viktiga branschfrågor. Vårt fokus är att öppna upp för ökat engagemang och delaktighet för branschens utveckling där Cecilias erfarenhet kommer kunna skapa nya vägar och möjligheter. Med ökat fokus och nya arbetsgrupper inom både hållbarhet och effektfrågor har Cecilia en viktig roll att fylla. SES kommer också att öka sin närvaro i initiativet CommToAct, och Sveriges Annonsörers effektinitiativ där Cecilia också är engagerad”.
”Det känns otroligt spännande att ha fått förtroendet att leda SES framåt” säger Cecilia Perlind. ”Vi har lagt en solid strategisk grund under året baserad på medlemsinsikter och en nära dialog med branschen. Nu väntar en aktiv vår för att lansera en mängd projekt för att stötta branschen och skapa mer nytta för våra medlemmar. Jag ser fram emot ett ökat samarbete med övriga organisationer inom kommunikations- och mötesbranschen och är öppen för alla nya spännande möjligheter.”
Cecilia ser en enorm potential i event som metod, och återhämtningen efter pandemin har bevisat vikten av att mötas live. ”Varumärken behöver möta både potentiella och befintliga konsumenter, B2B behöver livemötet för affärsskapande, och internt ökar eventen i betydelse i koppling till ökat distansarbete. Eventets räckvidd ökar samtidigt genom sociala medier. Vi ser vikten av varumärkessamarbeten med intressen som grund och sociala samarbeten som får allt större utrymme i hållbarhetsarbetet”.
För mer information: Therese Liljedahl, Styrelseordförande.
Telefon: 070-6650359 Mejl: info@ses.se
-
Polisen inför väskförbud vid vissa evenemang
[2023-11-01]
Beslut om totalt väskförbud på större evenemang
Utifrån det rådande läget i samhället och att terrorhotnivån ligger på en fyra har Polismyndigheten fattat beslut om ett totalt väskförbud på större evenemang i Sverige.
Beslutet omfattar bland annat:
- större idrottsevenemang
- konserter och festivaler
- samtliga arrangemang på landslagsnivå
- samt specifikt Allsvenskan, Superettan, Svenska cupen, SHL, Hockeyallsvenskan, Hockeyettan, olika former av Europa-spel och landslagsmatcher inom respektive idrott.
Undantag får göras för personer som av medicinska skäl har behov av att ta med en väska in på den offentliga tillställningen/allmänna sammankomsten. Villkoret kommer börja gälla successivt och omfatta alla framtida beslut om tillstånd för evenemang. Det kommer genomföras en enskild bedömning i varje fall om eventet klassas som ett större evenemang.
-
[2023-08-17]
Den 17 augusti 2023 ändrades hotnivån från förhöjt hot (3) till högt (4) hot på en femgradig skala. Höjningen beror inte på någon enskild händelse utan ska ses i ett strategiskt och långsiktigt perspektiv. Höjningen är en signal till alla berörda samhällsaktörer om vikten av att fortsätta arbetet för att minska risken för att ett terrorattentat ska inträffa.
Här nedan finner ni tips på länkar till bla polisen, regeringen och MSBs Säkerhetsguide för evenemang och olika webbutbildningar som stöd och hjälp i detta arbete;
- Regeringens åtgärder för att stärka Sveriges säkerhet
- Samlad information från svenska myndigheter om säkerhetsläget i Sverige
- MSBs samlingssida för förebyggande arbete mot attentat och terrordåd
- Förebygga attentat mot evenemang (MSBs Säkerhetsguide för evenemang)
- Webbutbildning: Terrorberedskap i offentliga miljöer
- Webbutbildning: Så bör du agera vid terrorattentat