Jaha, vad händer nu då…?

Spaning signerad Anders Lindén, Tango Brand Alliances

 

Hur många gånger har vi inte hört om en fjärils vingslag som sätter saker i rullning runt hela vår värld? Vintern 2020 var det istället några fladdermusvingar som orsakade de enorma förändringar vi alla har fått kännas vid. I Sverige nu i närmare ett halvårs tid, och det verkar som att vardagen som vi upplevde den förut fortfarande ligger en god bit in i framtiden. Mycket har sagts om evenemangs-, kultur- och besökarbranscherna och vilka tragiska effekter vi sett här. Men kanske har inte lika mycket dryftats vad gäller sponsringsmarknaden. Så det är väl sponsringens tur nu då.

För eventbranschen blev det ju ett tvärstopp i mars. Omsättningen för event kommer 2020 att störtdyka, men att nedgången för sponsring blir lika stor är inte alls säkert. Många sponsoravtal är fleråriga och ersättningen från sponsorerna löper fortfarande under 2020. Visst, en viss nedgång kommer det att bli. Det har säkert inte varit lika lätt att sälja in nya avtal under det senaste halvåret. Men ändå, många avtal består under både 2020 och 2021, så tappet bör inte bli lika stort som på eventsidan.

Hur hanterar vi framtiden?
Det kan förstås finnas farhågor om att företagen inte längre är lika intresserade av sponsring när de slåss för att överleva. Men notera samtidigt notera att branscher skiljer sig avsevärt åt. Det är klart att SAS inte står först i kön att sponsra – men byggvaruhusen har samtidigt noterat 30-procentiga ökningar under året. Även många e-handlare eller digitala nöjesskapare har haft gyllene tider. Liksom blomsterhandlare, dagligvaruhandeln, samt trädgård och heminredning. Och kom ihåg – företag kommer även imorgon att behöva kommunicera i nära dialog med sina målgrupper; just det som sponsring är så bra på att leverera!

En annan effekt av halvåret som gått är att vi generellt sett brytt oss mycket mer om omvärlden. Många företag gjorde snabba insatser inom humanitärområdet. Förväntningar på att företag ska ta sitt ansvar som sociala aktörer fanns redan innan, men Coronatiden har gett gemene man en ny syn på företagens ansvar. Kraven kommer att bli fler och allt starkare och du kommer som företagare inte att komma undan denna granskning, så nu är det upp till bevis om du vill överleva. Därför tror vi på två parallella utvecklingsspår inom sponsring och samhällsengagemang.

Det ena innebär att traditionella hjälp-, samhälls- och humanitärorganisationer troligen kommer att ha lättare att knyta till sig större partnerskap från näringslivet. Redan under Corona-pandemin har vi sett tecken på företagens vilja att snabbt bidra. Flera samhällsnyttiga organisationer har rapporterat om nya partnerskap – och verkligen inte bara på bidragsnivå, utan med aktörer som tagit ett aktivt ansvar. Något liknande kan ju inte sägas ha skett inom till exempel idrotten eller musiken…

Det andra spåret är att alla övriga aktörer inom sponsringsområdet måste etablera en egen ”samhällsposition”. Samtidigt som kraven på företagens engagemang inom samhället ökar, stärks motsvarande krav även på andra organisationer. Det kommer inte längre att räcka att bara ha ett bra fotbollslag eller hundra tusen följare på Instagram. Du måste också engagera dig! Du måste ta ett ansvar för någonting mer förutom din vardagsverksamhet. Fotbollslaget kan jobba aktivt med integration. En teaterpjäs kan handla om jämställdhet och spelas för skolungdomar. Och influencern kan använda sin plattform för att skapa opinion kring viktigare saker än eyeliner och nagellack. Poängen är att även rättighetsinnehavarna måste bli mer syftesdrivna än vad de någonsin varit. Åtminstone om de ska förtjäna sina fans/besökares/följares engagemang i fortsättningen. Och i slutänden därmed vara en attraktion för framtidens sponsorer.

Ett skinande ljus i mörkret
Några som nyligen visat framtidstro är Procter & Gamble, vilka just annonserat en förlängning av sitt sponsorskap av de olympiska spelen till och med 2028. Inte nog med det – man har utökat sponsringen till att för första gången även omfatta Paralympics!

Vi är säkert många som kommer ihåg deras plattform ”Thank you Mom!” som användes ett flertal år. Nu lanserar man plattformen ”Lead with love” och låter OS flyta in i det redan starka CSR-arbete som företaget genomgår just nu. Varumärkeschefen Marc Pritchard driver hela detta arbete enligt tesen “If you’re just a force for good, but no growth, that’s philanthropy, which is great but it’s just not a business model that’s going to work. If you’re just a force for growth and you’re not worried about being good, then, unfortunately, consumers are going to see that as the kind of company that’s not consistent with their beliefs. So that’s why we have to do both.”

Och just detta är den nya OS-filmen – titta här – som nyss presenterats ett gott bevis på. Vi kan alla göra något mer i vår vardag! Vad kommer du själv att vilja göra?

Anders Lindén