Du som är rättighetsinnehavare

Ska du börja söka sponsorer, eller vill du helt enkelt bli bättre på att ta hand om dina befintliga sponsorer?

Här delar den australiensiska sponsringsstrategen Kim Skildum-Reid med sig av sina erfarenheter.

1.
Sponsorskap handlar inte om era behov, utan om att nå de mål som era sponsorer har. Om ni inte kan – eller vill – acceptera detta bör ni inte försöka använda er av sponsring. Det finns inga gratis pengar.

2.
Sponsorer behöver inte dela er passion för ert event eller organisation för att sponsra er. De behöver bara se affärsnyttan. Fokusera på detta i alla förslag ni lägger fram.

3.
Gör ert bästa för att hitta sponsorsamarbeten med företag eller varumärken som passar naturligt ihop med ert event eller organisation. Ju mer företaget framstår som en autentisk del av publikens/deltagarnas upplevelse, desto bättre blir marknadsföringsplattformen och desto mindre riskerar sponsorn att försvaga er trovärdighet.

4.
Se till att hela er organisation förstår varför sponsorskap är viktigt för er och att alla är beredda att behandla sponsorerna som marknadsföringspartners. Om dina kollegor anser att sponsorskap är ”gratis pengar” eller ”ett nödvändigt ont” kommer sponsorerna att märka av den inställningen, och det kommer att försvåra samarbetet.

5.
Att sätta loggor på saker för att öka kännedomen och ge exponering är ”old school” och är inte längre ett viktigt mål för sponsorer. Erbjud gärna att exponera loggor var ni vill – men se till att era förslag till sponsorerna innehåller mer substans än så.

6.
Börja arbeta minst tolv månader innan ett evenemang om ni är ute efter varaktiga och meningsfulla sponsringssamarbeten. Det kan ta vissa sponsorer månader att fatta ett beslut, och de behöver ofta minst ett halvårs förberedelse innan själva evenemanget. Detta är både för ert och sponsorns bästa. Om samarbetet skulle spricka behöver ni tid på er för att kunna hitta en annan sponsor.

7. Kom ihåg att du kan komma att samarbeta med en stor och byråkratisk organisation. Se till att ditt sponsorförslag kan stå på egna ben, utan att backas upp av din personliga entusiasm. Förslaget kommer sannolikt att skickas runt till ett dussintal personer som alla har inflytande över beslutsprocessen.

8.
Om möjligheten finns är det bättre att ha ett fåtal större sponsorer än flera mindre. De slipper trängas med varandra och det innebär mindre administration för er del. Små sponsorer är minst lika krävande att se efter som stora sponsorer och kan stjäla mycket tid och energi.

9.
Tro inte att ditt jobb är färdigt så fort sponsorpengarna har trillat in. Om du inte vårdar sponsorrelationerna och följer avtalen kommer sponsorn inte att ge dig ett öre till och kommer att prata negativt om er inför sina branschkollegor. I värsta fall kan det bli rättssak av det hela.

10.
Se till att du har förstått grunderna inom sponsring innan du ger dig in i ett sponsorsamarbete. Delta i en workshop, läs en bok eller två, och börja nätverka med andra i branschen. Sponsring kan ge stor utdelning, men för att verkligen lyckas krävs en del specialkunskaper. Om du inte gör rätt från början kommer du inte att få de resurser du söker efter, och kan mycket väl bränna en del broar till framtida finansiärer.

Källa: Kim Skildum-Ried / Power Sponsorship
www.powersponsorship.com

 

RÄTTIGHETSPANELEN

Som medlem hos SES har du som rättighetsinnehavare fria seminarietillfällen genom vår Rättighetsforum. Vi brukar arrangera mellan 3 – 4 forum per år.

Läs mer under RÄTTIGHETSFORUM