Utbildningar & tips

Dags att fördjupa dina kunskaper?

SES arrangerar egna utbildningar och träffar för våra medlemmar för ökad kompetensutveckling inom sponsring och event. Läs mer om bl.a. våra juridiska utbildningar under Juristpanelen (obs: sidan fungerar endast i inloggat läge). Vi låter även våra medlemmar arrangera egna seminarier

och träffar för erfarenhetsutbyte och inspiration av andra i branschen. Vi samarbetar också med en rad aktörer för att erbjuda kvalitetssäkrade utbildningar till förmånliga priser som du får som medlem. Här är våra bästa rekommendationer på externa utbildningar just nu:

EVENT

Event & möteskommunikation

Kursnamn: Event och möteskommunikation

Målgrupp: Kursen vänder sig till dig som helt eller delvis arbetar med eller kommer att arbeta med event och möteskommunikation. För dig som vill ha en professionell utbildning inom området. Du bör ha erfarenhet av att arbeta med marknadsförings- och kommunikationsfrågor.

Arrangör: Berghs School of Communication, Stockholm
Datum: 9 mars – 27 april 2020
Plats: Sveavägen 34, Stockholm
Typ av kurs: Dagtid, 24 lektionstimmar
Pris: 22 000 sek (exkl. moms)

________________________________________________________________________________________

SPONSRING

Hållbar sponsring

Tema:Så får du fler sponsorer och mer hållbara sponsorskap

Innehåll och rubriker: Introduktion till hållbar sponsring. Lär dig förstå företagens motiv att sponsra. Gör en plan för er sponsring. Skapa ett attraktivt erbjudande. Ha ”rätt” perspektiv kring sälj. Trender och framtid för sponsring och samhällsengagemang.

Syftet med dagen är att ge dig som deltagare inspiration i vardagen, samt ökad kunskap och förståelse kring vad som skapar värde i sponsringssamarbeten. Hur får vi fler sponsorer? Hur kan vi stärka och utveckla våra befintliga samarbeten? Hur kan vi säkerställa att vi har ett hållbart och långsiktigt sponsringsarbete internt? Det är frågor som vi kommer att ha som utgångspunkt.

Datum och tid: onsdag 2 oktober kl. 08:30 – 16:00
Var: Central konferenslokal i Stockholm
Föreläsare: Magnus Berglund (Kinglet & Co) och Frans Fransson (Caddie Sport&Business)
Pris: 3 900 sek (ex moms). I priset ingår även 1 exemplar av boken Hållbar sponsring (värde 439 sek) samt frukost, lunch och eftermiddagsfika.

Som medlem i SES erhåller du en rabatt på 500 kr/utbildningsplats. Koden hittar du som medlem via https://ses.se/logga-in/

Läs mer och anmäl dig här

________________________________________________________________________________________

Brand Alliances – Fördjupning

Kursnamn: HUR UTVECKLAR DU FRAMTIDENS SAMARBETEN I PRAKTIKEN?

Målgrupp & Innehåll: Spelplanen för sponsring är i stark förändring. Strategiska samarbeten, s k Brand Alliances, vinner mark allt snabbare oavsett om de avser idrott, samhällsengagemang, gaming, teater, miljöfrågor eller mode. Kursen Brand Alliances vänder sig till dig som arbetat några år med varumärkessamarbeten, kommunikation, HR eller hållbarhet/CSR, men behöver nya verktyg. Vi inriktar oss under dagen på praktiska samtal och workshops kring moderna varumärkessamarbeten.

Arrangör: Tango Brand Alliance
Datum och tid:
tisdag 8 oktober 2019 kl 9-16
Plats: Convendum, Vasagatan 16 i Stockholm (mitt emot Centralen)
Typ av kurs: Heldag
Pris: 6 900 sek (ex. moms)

Läs mer och anmäl dig här.

________________________________________________________________________________________

Kreativa avtal – Säljare

Kursnamn: FÖRBÄTTRA OCH VÄRDELADDA DINA SPONSRINGSAVTAL

Målgrupp & Innehåll: Att göra ett sponsringsavtal är inte bara jobbig formalia. Istället är det den första kreativa processen i ett samarbete, där spelplanen faktiskt läggs för flera år framöver. Våra erfarenheter efter över 350 skrivna avtal är att detta trots allt uppfattas som svårt och onödigt för många. Under denna dag visar vi på motsatsen – att avtalsförhandlingen är grundläggande för det framtida samarbetet. Utbildningen omfattar en halvdag och vänder sig till dig som någon gång hamnar i situationen att förhandla, konstruera eller bara tolka och aktivera ett sponsor-/samarbetsavtal. Leder utbildningen gör Anders Lindén på Tango Brand Alliance.

Arrangör: Tango Brand Alliance
Datum och tid:
torsdagen den 17 oktober 2019 kl 9-13
Plats: Convendum, Vasagatan 16 i Stockholm (mitt emot Centralen)
Typ av kurs: Halvdag
Pris: 3.500 sek (exkl moms)

Läs mer och anmäl dig här

________________________________________________________________________________________

Kreativa avtal – Företag

Kursnamn: FÖRBÄTTRA OCH VÄRDELADDA DINA SPONSRINGSAVTAL

Målgrupp & Innehåll: Att göra ett sponsringsavtal är inte bara jobbig formalia. Istället är det den första kreativa processen i ett samarbete, där spelplanen faktiskt läggs för flera år framöver. Våra erfarenheter efter över 350 skrivna avtal är att detta trots allt uppfattas som svårt och onödigt för många. Under denna dag visar vi på motsatsen – att avtalsförhandlingen är grundläggande för det framtida samarbetet. Utbildningen omfattar en halvdag och vänder sig till dig som någon gång hamnar i situationen att förhandla, konstruera eller bara tolka och aktivera ett sponsor-/samarbetsavtal. Leder utbildningen gör Anders Lindén på Tango Brand Alliance.

Arrangör: Tango Brand Alliance
Datum och tid:
 torsdagen den 24 oktober 2019 kl 9-13
Plats: Convendum, Vasagatan 16 i Stockholm (mitt emot Centralen)
Typ av kurs: Halvdag
Pris: 3.900 sek (exkl moms)

Läs mer och anmäl dig här

________________________________________________________________________________________

Sponsring 2020

Kursnamn: HUR TAR DU DINA SAMARBETEN IN I NÄSTA DECENNIUM?

Målgrupp & Innehåll: Sponsring – ser ni det som en gåva eller ett strategiskt samarbete? Förutsättningarna för att låta sponsorskap vara en kommunikativ plattform har faktiskt aldrig varit bättre! Denna kursdag om modern sponsring vänder sig till dig som arbetar praktiskt med sponsring, events och/eller CSR, men behöver en skjuts för att göra det på ett mer strategiskt och effektivt sätt. Vi ger dig kunskap, nycklar och förutsättningar för att bättre förstå sponsringens roll på 2020-talet.

Arrangör:Tango Brand Alliance
Datum:
torsdagen den 7 november kl 9-16
Plats: Convendum, Vasagatan 16 i Stockholm (mitt emot Centralen)
Typ av kurs: Heldag
Pris: 4 900 sek (exkl moms)

Läs mer och anmäl dig här

________________________________________________________________________________________

Det goda företaget

Kursnamn: VAD ÄR DET SOM DRIVER FÖRETAGENS VÄXANDE SAMHÄLLSENGAGEMANG?

Målgrupp & Innehåll: Företagens samhällsengagemang och hållbarhetstänk bara växer, men vilka är de bakomliggande faktorerna? Varför bryr sig inte Unilever, Coca-Cola, Adidas, IKEA och andra multinationella aktörer bara om vinstmarginalen numera? Vad är det som påverkar att utvecklingen går häråt?

Kursen Det goda företaget omfattar en intensiv halvdag tänkt att vara en inspirationskälla för att du ska kunna skapa aktiviteter som gör skillnad i vardagen. Den vänder sig till dig som arbetar med sponsring, kommunikation, hållbarhet/CSR, employer branding och genom detta redan kommit i kontakt med området.

Arrangör: Tango Brand Alliance
Datum: torsdag den 28 november kl 9-13
Plats: Convendum, Vasagatan 16 i Stockholm (mitt emot Centralen)
Typ av kurs: Halvdag
Pris: 4 500 sek (exkl moms)

Läs mer och anmäl dig här

 

Övriga tips

EVENTPODDEN

Lyssna på Eventpodden med Jonas Bodin och Peter Winitsky, som tillsammans har erfarenhet av 5000 event i 56 länder under 20 år. En podd som handlar om allt som har med event att göra och vänder sig till alla som arbetar med event – beställare och köpare.

Ämnena som kommer tas upp i podden är bland annat:

projektlednings A-Ö, upphandlingar av events, interna möten, content, sponsring, underhållning, programledare, teknik, eventarenor, internationella event, att vara leverantör till en eventbyrå, vad en eventbyrå gör, eventutbildningar och mätningar av events.

Hur lyssnar jag?

  1. Gå in i iTunes och ladda ner Podcaster  (eller gå in i Google Play och ladda ner Podkicker om du använder Android)
  2. Sök efter Eventpodden
  3. Lyssna – eller tryck på prenumerera (så får du automatiskt veta när det kommer nya avsnitt.

Om du istället vill lyssna direkt via webben går det att göra detta via: http://eventpodden.libsyn.com/

Litteraturlista

Andersson, Tommy D, Larson, Mia & Mossberg, Lena (2009) Evenemang: från organisation till utvärdering. Studentlitteratur

Dahlin, Doris (2006) 100 sidor: Om att lyckas som projektledare. Redaktionen

Dahlqvist, Ulf & Linde, Magnus (2005) Reklameffekter. Liber

De Bono, Ewward (2009) Sex tänkande hattar. Brain Books

Eliasson, Maria & Larsson, Pia (2005) Sätt fart på arbetsmötet. En handbok i facilitering. Koala Corporate Publishing

Gavin, Lucas & Dorrian, Michael (2006) Guerilla Advertising – Unconventional Brand Communication. Laurence King Publishing Ltd

Goldblatt, Joe Jeff & Rutherford, Julia (2003) Professional Event Coordination. John Wiley And Sons Ltd

Goldblatt, Joe Jeff (2004) Special Events Global Event Management in the 21st Century. John Wiley And Sons Ltd

Kjeldsen, Jens E (2008) Retorik idag : introduktion till modern retorikteori. Studentlitteratur (KÖP)

Mossberg, Lena (2003) Att skapa upplevelser. Från OK till WOW. Studentlitteratur, Lund

Nissen Johansen, Erik & Mossberg, Lena (2006) Storytelling: marknadsföring i upplevelseindustrin. Studentlitteratur

Olausson, Ingrid (1996) Dialog! Handbok för ökad möteskompetens, effektiv planering och verklig demokrati. Svenska Förlaget

Stoklossa, Uwe (2006) Blicktrick – vägledning i visuell varseblivning. Bokförlaget Arena

Dahlén, Micael (2008) Nextopia. QNB Volante Publishing