Utbildningar & tips

Fördjupa dina kunskaper

SES arrangerar egna utbildningar för våra medlemmar för ökad kompetensutveckling inom sponsring och event. Läs mer om våra juridiska utbildningar under Juristpanelen samt våra rättighetsforum under Rättighetspanelen. Vi låter även våra medlemmar arrangera egna

seminarier och case-presentationer där ni får möjlighet att visa upp era projekt samt lära er & inspireras av varandra i branschen. Vi samarbetar också med en rad aktörer för att erbjuda kvalitetssäkrade utbildningar. Här är våra bästa rekommendationer:

Externa Utbildningar VT2018

 

EVENT

Event Marketing

Kursnamn: Event Marketing
Avsändare: Berghs School of Communication, Stockholm
Kursstart: 12 mar 2018

Målgrupp: Kursen vänder sig till dig som helt eller delvis arbetar med eller kommer att arbeta med Event Marketing eller annan möteskommunikation. För dig som vill ha en professionell utbildning inom området. Du bör ha erfarenhet av att arbeta med marknadsförings- och kommunikationsfrågor.

_____________________________________________________________________________________

Eventproduktion

Målgrupp: Kursen vänder sig primärt till dig som arbetar med event, projektledning och produktionsledning inom sport- och/eller upplevelsebranschen och som vill fördjupa din kompetens inom eventproduktion.

Innehåll: Att arrangera event kräver god förståelse för de olika moment som måste genomföras för att kunna skapa en bra helhet. Event är beroende av att alla detaljer blir precis så som det är tänkt och planerat, med tanke på att det ofta är kopplat till en kunds upplevelse på plats. Med utgångspunkt från en produktionsprocess så skapar vi en helhetsbild av de olika stegen som man tar sig igenom, från idé till utvärdering av ett event.

När och var: 17 maj i Malmö och den 22 maj i Göteborg
Nivå: Fördjupande
Kursledare: Martin Andersson, Caddie
Prisnivåer: 2900 kr/deltagare (inklusive moms) för föreningar och förbund.
3900 kr/deltagare (exklusive moms) för företag och organisationer.
Som medlem i SES har du 15% rabatt på kursen, ange rabattkoden SES-medlem under fältet ”eventuell rabattkod” i anmälan.

Ladda ner kursplan
Boka kurs

_____________________________________________________________________________________

SPONSRING

Värdeskapande Sponsring

Kursnamn: Värdeskapande sponsring med fokus på affärsnytta & samhällsnytta
Målgrupp: Kursen vänder sig primärt till dig som arbetar med sponsring och är rättighetsinnehavare (förening, förbund, individ eller evenemang) inom sport- och/eller upplevelsebranschen och som vill fördjupa din kompetens inom området.

Innehåll: Vi kommer att fokusera kring det som skapar värde i dagens moderna sponsring. Därför kommer affärsnytta och samhällsnytta löpa som en röd tråd under kursdagen. Hur bör en rättighetsinnehavare arbeta för att få fler sponsorer? Och hur kan vi stärka och utveckla våra befintliga samarbeten? Vi varvar teoretiska resonemang med case och framgångsrika exempel direkt från olika sponsringssamarbeten. Vi spanar också in de senaste trenderna från branschen.

När och var: 16 maj i Göteborg och 23 maj i Stockholm
Nivå: Fördjupande
Kursledare: Frans Fransson, Caddie
Prisnivåer: 2900 kr/deltagare (inklusive moms) för föreningar och förbund.
3900 kr/deltagare (exklusive moms) för företag och organisationer.
Som medlem i SES har du 15% rabatt på kursen, ange rabattkoden SES-medlem under fältet ”eventuell rabattkod” i anmälan.

Ladda ner kursplan

_____________________________________________________________________________________ 

Varumärkesutveckling för ett idrottsvarumärke

Målgrupp: Kursen vänder sig primärt till dig som arbetar med strategiska frågor (styrelseledamot, vd eller klubb- och verksamhetschef) inom sport- och/eller upplevelsebranschen och som vill fördjupa din kompetens inom varumärkesutveckling.

Innehåll: Det strategiska och långsiktiga arbetet med att skapa värde för idrottsvarumärket (föreningen, förbundet, evenemanget) och för dess intressenter har aldrig varit viktigare att fokusera på. Vi diskuterar hur ett idrottsvarumärke kan byggas och stärkas över tid och vad det är som skapar nytta och värde. Vi går igenom vilka olika steg i denna process som en aktör bör beakta för att skapa ett långsiktigt och hållbart varumärke.

När och var: 8 maj i Stockholm och 15 maj i Göteborg
Nivå: Fördjupande
Kursledare: Frans Fransson, Caddie
Pris: 2900 kr/deltagare (inklusive moms) för föreningar och förbund.
3900 kr/deltagare (exklusive moms) för företag och organisationer.
Som medlem i SES har du 15% rabatt på kursen, ange rabattkoden SES-medlem under fältet ”eventuell rabattkod” i anmälan.

Ladda ner kursplan 

Boka kurs
_____________________________________________________________________________________ 

Biljett- och publikrekrytering – hur kan en eventaktör maximera sina intäkter?

Målgrupp: Kursdagen vänder sig primärt till dig som arbetar med biljett- och publikrelaterade uppgifter på idrottsföreningar, idrottsförbund, arenor, anläggningar och event, och som vill bredda sin kompetens inom detta arbetsområde.

Innehåll: Biljett- och publikrelaterade frågor är idag ett yrkesområde som är på stark frammarsch och som få senare tid fått ökad betydelse inom såväl sport- som upplevelseindustrin. Du som deltagare blir introducerad i begrepp och modeller som kan användas direkt i din vardag. Vi går på ett grundläggande sätt igenom vilka olika steg i processen som en eventaktör bör beakta för att skapa ett långsiktigt lönsamt arbete inom biljett- och publikrekrytering.

När och var: 22 maj i Stockholm
Nivå: Grundläggande
Kursledare: Frans Fransson, Caddie
Prisnivåer: 2400 kr/deltagare (inklusive moms) för föreningar och förbund.
3400 kr/deltagare (exklusive moms) för företag och organisationer.
Som medlem i SES har du 15% rabatt på kursen, ange rabattkoden SES-medlem under fältet ”eventuell rabattkod” i anmälan.

Ladda ner kursplan

 

Övriga tips

 

EVENTPODDEN

Lyssna på Eventpodden med Jonas Bodin och Peter Winitsky, som tillsammans har erfarenhet av 5000 event i 56 länder under 20 år. En podd som handlar om allt som har med event att göra och vänder sig till alla som arbetar med event – beställare och köpare.

Ämnena som kommer tas upp i podden är bland annat:

projektlednings A-Ö, upphandlingar av events, interna möten, content, sponsring, underhållning, programledare, teknik, eventarenor, internationella event, att vara leverantör till en eventbyrå, vad en eventbyrå gör, eventutbildningar och mätningar av events.

Hur lyssnar jag?

  1. Gå in i iTunes och ladda ner Podcaster  (eller gå in i Google Play och ladda ner Podkicker om du använder Android)
  2. Sök efter Eventpodden
  3. Lyssna – eller tryck på prenumerera (så får du automatiskt veta när det kommer nya avsnitt.

Om du istället vill lyssna direkt via webben går det att göra detta via: http://eventpodden.libsyn.com/

Litteraturlista

Andersson, Tommy D, Larson, Mia & Mossberg, Lena (2009) Evenemang: från organisation till utvärdering. Studentlitteratur

Dahlin, Doris (2006) 100 sidor: Om att lyckas som projektledare. Redaktionen

Dahlqvist, Ulf & Linde, Magnus (2005) Reklameffekter. Liber

De Bono, Ewward (2009) Sex tänkande hattar. Brain Books

Eliasson, Maria & Larsson, Pia (2005) Sätt fart på arbetsmötet. En handbok i facilitering. Koala Corporate Publishing

Gavin, Lucas & Dorrian, Michael (2006) Guerilla Advertising – Unconventional Brand Communication. Laurence King Publishing Ltd

Goldblatt, Joe Jeff & Rutherford, Julia (2003) Professional Event Coordination. John Wiley And Sons Ltd

Goldblatt, Joe Jeff (2004) Special Events Global Event Management in the 21st Century. John Wiley And Sons Ltd

Kjeldsen, Jens E (2008) Retorik idag : introduktion till modern retorikteori. Studentlitteratur (KÖP)

Mossberg, Lena (2003) Att skapa upplevelser. Från OK till WOW. Studentlitteratur, Lund

Nissen Johansen, Erik & Mossberg, Lena (2006) Storytelling: marknadsföring i upplevelseindustrin. Studentlitteratur

Olausson, Ingrid (1996) Dialog! Handbok för ökad möteskompetens, effektiv planering och verklig demokrati. Svenska Förlaget

Stoklossa, Uwe (2006) Blicktrick – vägledning i visuell varseblivning. Bokförlaget Arena

Dahlén, Micael (2008) Nextopia. QNB Volante Publishing