Utbildningar & tips

Fördjupa dina kunskaper

SES arrangerar egna utbildningar inom juridisk kompetens kopplat till sponsring och event. Läs mer om våra utbildningstillfällen under Juristpanelen. Vi låter även våra medlemmar arrangera egna seminarier och case-presentationer

där ni får möjlighet att visa upp era verk samt lära er & inspireras av varandra i branschen.
Vi samarbetar också med en rad aktörer för att erbjuda kvalitetssäkrade utbildningar. Här är våra bästa rekommendationer:

Externa Utbildningar

 

EVENT

Kursnamn: Event Marketing
Avsändare: Berghs School of Communication, Stockholm
Kursstart: 12 mar 2018

Kursen vänder sig till dig som helt eller delvis arbetar med eller kommer att arbeta med Event Marketing eller annan möteskommunikation. För dig som vill ha en professionell utbildning inom området. Du bör ha erfarenhet av att arbeta med marknadsförings- och kommunikationsfrågor.

 

SPONSRING

Kursnamn: Framtidens sponsring: Företag
Avsändare: Rättighetsbyrån, Stockholm
Kursstart: 23 januari, 6 februari, 13 mars, 2018

Under början av 2018 arrangerar Rättighetsbyrån en utbildning om sponsring för företag. Utbildningen riktar sig till dig som arbetar på en marknadsavdelning. Du kanske arbetar direkt med sponsring, eller är ansvarig för företagets totala kommunikation och vill lära dig mer om detta spännande område. Inga direkta förkunskaper om sponsring krävs. Välkommen till tre fullmatade dagar om framtidens sponsring! Som medlem i Sponsrings & Eventsverige har du dessutom 1000 sek i rabatt!

 

Kursnamn: Kreativa avtal – hur du skapar mer värde i samarbetet
Avsändare: Tango, Stockholm
Kurstillfällen: 20 mars (för rättighetsinnehavare) & 21 mars (för företag)

Att göra ett sponsringsavtal är inte bara jobbig formalia. Istället är det den första kreativa processen i ett samarbete, där spelplanen faktiskt läggs för flera år framöver. Våra erfarenheter efter över 350 skrivna avtal är att detta trots allt uppfattas som svårt och onödigt för många. Under denna dag visar vi på motsatsen – att avtalsförhandlingen är grundläggande för det framtida samarbetet. Utbildningen omfattar en halvdag och vänder sig till dig som någon gång hamnar i situationen att förhandla, konstruera eller bara tolka och aktivera ett sponsor-/samarbetsavtal. Leder utbildningen gör Anders Lindén på Tango Brand Alliance.

EVENTPODDEN

Lyssna på Eventpodden med Jonas Bodin och Peter Winitsky, som tillsammans har erfarenhet av 5000 event i 56 länder under 20 år. En podd som handlar om allt som har med event att göra och vänder sig till alla som arbetar med event – beställare och köpare.

Ämnena som kommer tas upp i podden är bland annat:

projektlednings A-Ö, upphandlingar av events, interna möten, content, sponsring, underhållning, programledare, teknik, eventarenor, internationella event, att vara leverantör till en eventbyrå, vad en eventbyrå gör, eventutbildningar och mätningar av events.

Hur lyssnar jag?

  1. Gå in i iTunes och ladda ner Podcaster  (eller gå in i Google Play och ladda ner Podkicker om du använder Android)
  2. Sök efter Eventpodden
  3. Lyssna – eller tryck på prenumerera (så får du automatiskt veta när det kommer nya avsnitt.

Om du istället vill lyssna direkt via webben går det att göra detta via: http://eventpodden.libsyn.com/

Litteraturlista

Andersson, Tommy D, Larson, Mia & Mossberg, Lena (2009) Evenemang: från organisation till utvärdering. Studentlitteratur

Dahlin, Doris (2006) 100 sidor: Om att lyckas som projektledare. Redaktionen

Dahlqvist, Ulf & Linde, Magnus (2005) Reklameffekter. Liber

De Bono, Ewward (2009) Sex tänkande hattar. Brain Books

Eliasson, Maria & Larsson, Pia (2005) Sätt fart på arbetsmötet. En handbok i facilitering. Koala Corporate Publishing

Gavin, Lucas & Dorrian, Michael (2006) Guerilla Advertising – Unconventional Brand Communication. Laurence King Publishing Ltd

Goldblatt, Joe Jeff & Rutherford, Julia (2003) Professional Event Coordination. John Wiley And Sons Ltd

Goldblatt, Joe Jeff (2004) Special Events Global Event Management in the 21st Century. John Wiley And Sons Ltd

Kjeldsen, Jens E (2008) Retorik idag : introduktion till modern retorikteori. Studentlitteratur (KÖP)

Mossberg, Lena (2003) Att skapa upplevelser. Från OK till WOW. Studentlitteratur, Lund

Nissen Johansen, Erik & Mossberg, Lena (2006) Storytelling: marknadsföring i upplevelseindustrin. Studentlitteratur

Olausson, Ingrid (1996) Dialog! Handbok för ökad möteskompetens, effektiv planering och verklig demokrati. Svenska Förlaget

Stoklossa, Uwe (2006) Blicktrick – vägledning i visuell varseblivning. Bokförlaget Arena

Dahlén, Micael (2008) Nextopia. QNB Volante Publishing