Svenskt skidskytte har sportsligt haft sina toppar och dalar. Som attraktiv rättighet har man dock haft en stabil utveckling. Vi har frågat Håkan Blidberg, marknadsansvarig på Svenska Skidskytteförbundet, hur förbundets sponsring- och marknadsarbete ser ut.
Hej Håkan, först av allt – hur ser förbundets marknadsorganisation ut idag?
– Vi har länge jobbat med att öka marknadsorienteringen i hela förbundets verksamhet där jag sitter som spindeln i nätet och ansvarar för både marknad och kommunikation. Tyngdpunkten i mitt arbete ligger på rekrytering och aktivering av sponsorskap. Samtidigt så jobbar vi med att integrera sponsorarbetet i kommunikationen. Till min hjälp har jag en marknadskommunikatör och ett antal producenter såsom fotografer, videografer, skribenter etc.
Jobbar ni med egna resurser eller anlitar ni också externa byråer eller konsulter?
– Nyckeln till våra framgångar på sponsorsidan är att vi jobbar helt integrerat med säljbolaget More SPACE, sedan 12 år tillbaka. De ansvarar för nykundsbearbetning men jobbar också nära mig i nätverksbyggande, aktivering och rådgivning. Vi har i stort sett daglig kontakt och har etablerat en god struktur för säljarbetet. Utöver More SPACE jobbar vi projektorienterat med en del sponsringskonsulter.
Svenska skidskyttars sportsliga framgångar har varierat ganska kraftigt över åren. Tycker du att det påverkar ert marknadsarbete och hur gör ni i så fall för att hantera det?
– Vi har valt att förhålla oss till de sportsliga resultaten på så vis att vi formulerat en strategi som går ut på att vi ska vara framgångsrika på marknadssidan oavsett sportslig resultatnivå, vilket har resulterat i att vi på marknadssidan haft en årlig tillväxt mellan 10% och 30 % över den senaste tioårsperioden. Generellt har det faktiskt varit så att vi i marknadsarbetet försökt ligga steget före de sportsliga resultaten, vilket inneburit att vi kunnat skapa resurser för sportslig utveckling. För att det ska vara möjligt har vi många gånger tvingats att verkligen gå till botten med analysen kring vilka värden vi har och vilka vi kan skapa och utifrån det byggt rättigheten. Visst har vi väl ibland kokat soppa på en spik, men det är ju också en del av utmaningen.
Vilka tycker du är förbundets och skidskyttets främsta usp:ar när det gäller införsäljning av sponsring och externa samarbeten?
– Vi är grymt duktiga på att skapa effektiva kundevents för våra partners, både när det gäller att uppleva skidskytte live på VM och Världscuptävlingar i Sverige och utomlands. Men även när vi tar med skidskyttet till våra partners events. Ett kul exempel är när vi tillsammans med vår huvudsponsor FRISTADS kör prova-på-skidskytte på Sweden Rock – nordens största rockfestival. Det är konstant kö bland alla rockers för att få utmana kompisen eller någon av våra landslagsåkare i skidskytte!
Det jag är mest stolt över är att vi Inom det ganska omfattande nätverk som man som partner får tillgång till skapar en hel del affärer och möjligheter mellan sponsorer. Här har vi sett en stark utveckling de senaste 2-3 åren och vi har exempel på riktigt stora affärer mellan partners som möjliggjorts enbart genom Skidskytteförbundet.
Utöver detta har vi en enorm målgrupp svenska TV-tittare som genererar stora associations- och exponeringsvärden för våra partners. Summan av kardemumman blir att vi är en tämligen komplett rättighet med ett bra erbjudande för många företags behov.
Samarbetar ni på något sätt med andra förbund, jag tänker till exempel nu i år när det arrangerats både alpina-VM och skidskytte-VM i Sverige?
– Vi har med våra båda VM arbetat tätt tillsammans. Som exempel har vi etablerat ett gemensamt företagsnätverk för att skapa affärsnytta för främst de regionala företagen i Jämtlandsregionen.
Doping och vintersport har ju varit högaktuellt i vinter och då speciellt efter längdåknings-VM i Seefeld. Är denna problematik något som ni har med i era sponsor- och samarbetsavtal?
– Skidskytte som sport genomför ett omfattande anti-dopingarbete och med det nya ledarskapet i IBU (Internationella Skidskytteförbundet) med svenske Olle Dahlin i spetsen så kommer snaran att dras åt ytterligare kring eventuella fuskare. Sverige är ett föredöme i det här avseendet, manifesterat av exempelvis Sebastian Samuelsson som är en av de som driver frågan hårdast i vår sport. Men visst, självklart finns den här problematiken också reglerad i våra sponsringsavtal.
Skidskyttet har på bara något år fått nya fixstjärnor som Hanna Öberg och Sebastian Samuelsson. Hur ställer sig förbundet till att landslagsåkarna skaffar egna sponsorer, finns det till exempel någon bransch eller typ av sponsorer som förbundet har exklusiv rätt till?
– Landslagsåkarnas rättigheter och skyldigheter regleras i ett avtal mellan dem som individer och Skidskytteförbundet. Vi har en dialog varje år kring hur detta ska se ut. Vår filosofi går ut på att vi ska skapa så bra affärer som möjligt för alla parter och vi ser gärna att sportsliga framgångar även ger ekonomisk avkastning för åkarna. Det finns givetvis en hänsyn att ta till branschexklusiviteter etc.
Även om det inte känns så just nu (!) så är ju faktiskt vintern i praktiken slut och därmed också årets framgångsrika svenska skidskyttesäsong. Hur ser planerna ut inför sommaren och nästa -förhoppningsvis ännu mer framgångsrika – vinter?
– Ja det är definitivt ingen sommarkänsla i Östersund för tillfället, vi har perfekta förhållanden för skidåkning i flera veckor framöver. Nu kommer en intensiv period med events och nätverksträffar för våra sponsorer och partners i vår ambition att skapa värden året runt. Men det är också ganska mycket övrigt på gång hos oss. Dels har ju Wolfgang Pichler valt att kliva av från jobbet som huvudtränare och dels så kommer vår generalsekreterare Ingemar Arwidson också att sluta under 2019. Men vi känner att vi har bra lösningar på gång och driver flera utvecklingsprojekt som ska få våra skidskyttar att stå sig ännu bättre i den internationella konkurrensen. Sen vet vi att våra framgångsrika skidskyttar är i en utvecklingsfas så alla skidskytteälskare där ute har mycket spänning att se framemot när säsongen drar igång i början av december. Och passande nog så startar Världscupen i Östersund 1-8 december, så därför passar vi på att hälsa Sponsrings- och Eventsverige varmt välkomna till en unik upplevelse!
Snabbfakta
Namn: Håkan Blidberg
Ålder: 46 år
Bor: Östersund, 4 minuters promenad från Skidskyttestadion tillika kontoret
Familj: Fru och två barn
Arbete: Marknads- och kommunikationschef Svenska Skidskytteförbundet
Antal år på förbundet: 14
Av: Mats Ehrlemark
Foto: Per Danielsson