"Vårt bidrag utnyttjade det faktum att vi gillar saker som mest innan vi konsumerat dem"
StoryPlay och Svensk Elithandboll kammande med bidraget Försäsongens Mästare hem guld i kategorin “Lokala Rättighet” och silver i “Årets Rättighet”. För SES berättar Joel Ek, VD/delägare och operativt ansvarig för StoryPlay, bland annat om hur deras vinnarbidrag drog nytta av aktuell forskning om konsumtion.
“I linje med klubbarnas behov av att utveckla nya säljbara rättigheter har Försäsongens Mästare gett samtliga klubbar i SHE & Handbollsligan möjlighet att aktivera lokala partners & skapa en ny intäkt på klubbnivå. Konceptet drar nytta av en tidigare outnyttjad del av säsongen då intresset är som allra störst. En kombination av varmt mottagande från fans & partners, affärsutveckling, stark digital närvaro och varumärkesbyggande för klubb & liga gör konceptet till ett succéformat för alla parter.”
Hej Joel Ek, hur kändes det att vinna både guld och silver?
– Det kändes helt fantastiskt! Det var lite av en chock och jag trodde inte att jag skulle bli nervös men helt plötsligt stod vi på scen och fick pris av ”Grotesco-Emma” inför hela branschen och jag var helt skakis. Vi har deltagit på Gyllene Hjulet som gäster i 10 år på raken och beundrat alla duktiga branschkollegor så vi var väldigt stolta och glada bara över att vara nominerade, dessutom i 2 kategorier. Speciellt eftersom det var så hård konkurrens och vi visste ju vilka andra bra projekt som hade genomförts under 2018. Att vi skulle bli belönade med två priser var inget som vi riktigt vågade hoppas på men såklart känns det jättebra att få vinna det finaste priset som finns i vår värld.
Berätta om utmaningen bakom ert bidrag! Och hur såg lösningen ut?
– Vi insåg att intresset är väldigt stort precis innan säsongen startar. Det är en tid fylld av förväntningar och förhoppningar vilket också ligger i linje med Nextopia-forskningen som visar att vi gillar saker som allra mest innan vi konsumerat dem. I handbollens fall så ansåg vi att försäsongen var en outnyttjad del av säsongen som förutom träningsmatcher inte gav målgruppen något innehåll att konsumera. Därför ville vi göra något med försäsongen och skapade en egen TV-serie åt SHE och Handbollsligan med syfte att bygga spelarprofiler, ge fansen nytt innehåll, aktivera partners, marknadsföra ligorna och skapa en hype inför premiären.
Vilken roll hade du i ert vinnarbidrag?
– I rollen som projektledare hade jag förmånen att få vara med ”från ax till limpa”. Jag tror att många i sponsrings- och eventbranschen kan relatera till att funktionen för en projektledare ofta involverar både konceptutveckling, innehåll, logistik, personal samt postproduktion. Det var utmanande, lärorikt och roligt. Samtidigt jag vill passa på att hylla alla som var involverade under projektets gång; produktionsteamet, funktionärerna, spelarna och de anställda på klubbarna – handbollsmänniskor är väldigt trevliga, lösningsorienterade och bra att ha att göra med.
Juryn bedömde ju bland annat bidragen efter effekt i resultatet, hur såg det ut för ert bidrag?
– Alla klubbar i Handbollsligan och SHE, totalt 26 lag, har byggt upp egna kanaler vilka var vår primära distribution. På så vis är det väldigt tacksamt att jobba med människors passion för det finns ett befintligt intresse. I de egna kanalerna nådde vi drygt 200 000 visningar och ökade under den aktuella tidsperioden med drygt 7000 nya följare, vilket var ett av syftena. Sedan fick vi mycket bra spridning och PR för projektet via externa medier såsom Sportbladet, Expressen, Handbollskanalen och lokaltidningar som visade rörligt från programmen och skrev artiklar om Försäsongens Mästare.
Vilka var de främsta faktorerna till att ert bidrag vann, enligt dig?
– Det är svårt att veta hur juryn värderade olika parametrar men de skrev en väldigt fin motivering där de framhöll vårt koncept som ”stilbildande och nytänkande som fler borde ta efter”. Jag tror att kombinationen av en traditionell idrottsrättighet med ett modernt och kreativt tillvägagångssätt, ett bra utfall och ett positivt mottagande från målgruppen var de viktigaste faktorerna. Jag tycker personligen såklart att det var extra roligt att juryn valde att premiera och uppmärksamma den här typen av koncept på Gyllene Hjulet i år.
Läs mer om vinnarbidraget och jurymotiveringen här.