Summering av SES inspirationsseminarium med fokus på den senaste branschstatistiken från IRM, sponsringstrender från konferensen IEG Chicago och framgångsrika case från bland annat årets Gyllene Hjulet.

Aktuella siffror från IRM
Sponsring & Eventsveriges (SES) vd Ulrika Molin inledde med att berätta lite om den senaste branschstatistiken från IRM. Den s.k. Reklamkakan växte under 2017 med +5,5% och sponsring respektive event tar en allt större del av ”kakan”.

Liksom eventmarknadsföringen så nådde sponsringsinvestering ett nytt all-time-high under 2017. Investering i sponsorskap och företagssamarbeten har växt stadigt sedan mitten på 90-talet och fortsätter att göra det även 2017. Under förra året ökade omsättningen med 1,6% till 7,2 miljarder kr. Ökningen innebär att sponsorskap är den tredje största kategorin i IRM:s stora reklamkaka efter internet och produktion. SES medlemmar kan läsa eller ladda ner hela rapporten på SES medlemsidor.

Trender från IEG
Nästa punkt på seminariet var Björn Stenvad – vd för Upplevelseinstitutet – som berättade om några av trenderna från årets stora internationella sponsringskonferens IEG i Chicago.

Affärsintegration. Det blir allt mer vanligt att sponsorskap är en integrerad del av företags marknadsstrategi. Ett exempel är Rakuten, ett asiatiskt e-handelsföretag som är huvudsponsor till fotbollslaget Barcelona. Syftet bakom samarbetet är att Rakutens affärsstrategi att växa globalt och då ser man Barcelonas varumärke, exponering och kanaler som ett perfekt verktyg att effektivt nå nya målgrupper.

Hållbarhetsarbete. Arbete med hållbarhet är idag en viktig framgångsfaktor. ”Rätt” sponsring kan då bli en naturlig del i detta arbete. Ett företag som hängt på denna trend är Pepsi och deras varumärke LIFEWTR. Insikten om att drygt 50% av dagens konstnärer är kvinnor men att deras arbete bara utgör mindre än 5% av permanenta konstsamlingar gjorde att man via LIFEWTR och hashtaggen #ArtByAWoman gick in och stöttade olika initiativ för att stärka och öka kvinnliga konstnärers representation (http://www.pepsico.com/live/video/lifewtr-artbyawoman).

Sporträttigheter intressanta plattformar och kanaler. Sport innebär känslor, upplevelser och i bästa fall passion, något som också är starka byggstenar inom modern sponsring. Sporträttigheters relation till sina fans blir därför en allt mer naturlig plattform och kanal i olika företags kommunikationsstrategier. 2017 orsakade orkanen Maria stora skador framför allt på Puerto Rico och Dominikanska republiken. Mobilföretaget T-Mobile – som sponsrar amerikanska baseball-ligan MLB med många spelar med rötter i Västindien – startade som stöd för de drabbade en kampanj under namnet ”Text to Give”. För varje SMS med texten MARIA donerade man USD 10 till amerikanska Röda Korset och deras arbete i de drabbade områdena.

Från big data till smart data. Användning av big data är idag inget ovanligt, trenden går nu istället mot smart data. Hur kan man använda data på ett smart sätt och skapa mervärden för kunder, anställda eller fans? Ett område som togs upp under IEG var vikten av återkoppling och ett kanske lite oväntat exempel var svenska Blodcentralen som sedan en tid tillbaka skickar ut tack-SMS till sina blodgivare med information att nu har just ditt blod gjort nytta för en annan människa (https://geblod.nu/uppsala/2016/11/14/tack-sms/).

Kongruent och inkongruent. Kongruent sponsring är enkelt utryck där det finns en naturlig koppling mellan rättighet och sponsor. Inkongruent är tvärt om, men för den skull inte nödvändigtvis fel. Rätt aktiverad och kommunicerad kan inkongruent sponsring betyda bättre resultat och effekt. Ett exempel är Puma – ett traditionellt sportvarumärke – som gått in och sponsrat New York City Ballet. Likheter finns i rörelse och träning, samtidigt är det två helt olika helt olika världar som möts. Aktiviteter som gemensam work out på Lincoln Center i New York fick stor uppmärksamhet och genomslag i media och fick många att ändra sin bild av Puma. (https://www.youtube.com/watch?v=jrzVf7XTZL8).

Två framgångsrika case
På seminariet presenterades två case varav ett av vinnarcasen från årets Gyllene Hjulet (vill du veta mer om Gyllene Hjulet – klicka här).

Först ut var Olle Håkanson och Hampus Rossberg från Håkanson United som berättade om Bonnier Hoops. Bonnier Hoops! är en satsning på socialt utsatta områden där man valt att använda basket – och kultur – som en naturlig och gemensam plattform för integration och samvaro mellan ungdomar, vuxna och olika samhällsfunktioner som polis och brandkår. Projektet startades upp under sommaren 2015 i Järva i nordvästra Stockholm. Som en del av kultursatsningen är det också en målsättning att främja bokläsningen. Författare kommer på besök och självklart finns det tack vare Bonnierförlagen böcker på plats. Bonnier Hoops! är ett pilotprojekt i en satsning som förhoppningsvis skall växa och utvecklas framöver i andra områden (redan i sommar startas ett liknade initiativ i Biskopsgården, Göteborg). Bakom Bonnier Hoops! står Bonnierförlagen i samarbete med Håkanson United, Svenska Basketbollförbundet, Polisen Kista, Fryshuset, Lugna gatan, CityCon och Stockholms Stad.

Ännu ett intressant case från Gyllene Hjulet (och vinnare av Gyllene Hjulet i kategorin Årets Endorsement) är ATG Drömfonden som presenterades av Maria Guggenberger. I över 40 år har ATG varit en positiv kraft som bidragit till hästnäringen, samhället och idrotten. ATG har dock inte aktivt kommunicerat sitt samhällsengagemang. Därför lanserade man ATG:s Drömfond som en bred plattform för alla ATG:s engagemang och sponsorskap. Genom ATG Drömfond fick år 2017 fyra föreningar, som motverkar utanförskap och ohälsa genom idrott, pengar till att förverkliga sina drömprojekt. Hockeyprofilen med stort hästintresse Peter ”Foppa” Forsberg blev redan från starten ambassadör för Drömfonden, något som också visade bli en av nycklarna till framgång. Syftet med Drömfonden i kombination med Foppas stjärnstatus gjorde att projektet fick stor uppmärksamhet i media och samtidigt stärkte ATGs varumärke både internt och externt. Vinnare 2017 och mottagare av 100 000 kronor blev till slut föreningen Unite People och deras drömmar om att anordna en match för parafotbollslaget med massivt publikstöd, matchkläder och tifo – precis som på en riktig match. Se casefilmen här!

 

Text skriven av: Mats Ehrlemark