I årets upplaga av Gyllene Hjulet kammade Swedbank hem tre silver. I kategorin “Årets Samhällsengagemang” med bidraget Matchen mot mobbning och i “Årets Kreativa Lösning” med Arenans Barn – Swedbank samt ”Årets Hantverk” med Arenans Barn. Alla tre kopplar till bankens mångåriga samarbete med Stiftelsen Friends och sponsringen av Friends Arena. Magnus Gidlöf, sponsringsansvarig på Swedbank, berättar för SES om hur samarbetet resulterat i de tre silverplatserna.
Magnus Gidlöf, sponsringsansvarig på Swedbank
Hej Magnus, hur kändes det att ta hem tre silver?
– Det känns jätteroligt att sådana här bidrag uppmärksammades. Att få silver ser vi som att vinna också. Vi hade fyra nominerade bidrag varav tre prisades vilket talar för att vi har ett starkt case.
Vilken roll hade du i era vinnarbidrag?
– Jag har ansvarat för projektgruppen där vi och Stiftelsen Friends har haft en rad olika byråer och partners inkopplade bland annat Brand Union, Prime och Svenska Fotbollförbundet.
Berätta kort om utmaningarna bakom era vinnarbidrag!
– Alla våra bidrag är olika aktiveringar kopplat till vårt samarbete med Stiftelsen Friends, men de tar utgångspunkt i två olika utmaningar. Arenans Barn tog sin utgångspunkt i att kopplingen mellan Friends arena, Stiftelsen Friends och Swedbank försvagats under senare år. Syftet med Arenans Barn var därför att öka kännedomen kring varför arenan heter som den gör och genom det få besökarna att engagera sig i Friends arbete med att förebygga mobbning. Lösningen bestod av en permanent konstinstallation där 25 bronsskulpturer av barn placerades i arenan. Miniatyrer av dessa var även på skolturné runtom i landet och barns egna upplevelser kring mobbning samlades in. Miniatyrerna gjorde även fotbollslandslaget sällskap i en landskamp mellan Sverige och Chile, istället för de riktiga barn som vanligtvis är spelareskorter.
– Vad gäller Matchen mot mobbning grundade sig projektet i att Stiftelsen Friends har svårare, likt många andra organisationer, att nå ut i det mediala bruset med sitt budskap. Med projektet ville vi växla upp och nå ut bredare för att få fler att engagera sig. Vår utgångspunkt i ”Matchen mot mobbning” tog sin utgångspunkt i det faktum en nyligen gjord SIFO undersökning visade att nästan hälften av alla vuxna önskar att de gjort mer för att förhindra mobbning när de var yngre. Matchen mot mobbning utgick från Arenans Barn och strategin var att lyfta de 60 000 barn som varje år utsätts för mobbning. Den kommunikativa plattformen blev Sveriges nationalarena Friends Arena och vi nyttjade vår namnsponsring av arenan samt involverade Svenska Fotbollförbundet i matchen.
“Våra bidrag har egentligen bara börjat sin kommunikativa resa”
Juryn bedömde ju bland annat bidragen efter effekt i resultatet, hur såg det ut för era bidrag?
– I vårt fall är det inte helt enkelt att mäta då båda bidragen egentligen bara har börjat sin kommunikativa resa och är tänkta att vara långsiktiga projekt, det vill säga kampen kring att bekämpa mobbning. Det är ju avsevärt mycket lättare att mäta effekterna kring till exempel ett enskilt event. Men några kommunikativa effekter har vi kunnat fastslå. Till exempel att fler än innan söker information om mobbning via Friends kanaler och är villiga att ge pengar för att stödja arbetet mot mobbning. Vi har även kunnat se ett 70-procentig ökning kring hur många som vet varför Friends Arena heter som det gör.
Vilka var de främsta faktorerna till att era bidrag vann, enligt dig?
– Dels för att det är ett fantastiskt projekt. Det har redan skapat stort engagemang, människor blir berörda och hyllar det förmodligen för att alla på ett eller annat sätt kan relatera till mobbning. Vi är extra stolta över att vi fick herrlandslaget att ställa upp och gå in med skulpturerna i direktsändning under nationalsången för den goda sakens skull. Och det är ett stort projekt – årligen besöker en miljon människor Sveriges nationalarena, så det når ut.
Mer om vinnarbidragen
2012 valde Swedbank att namnge den nya nationalarenan i fotboll till Friends Arena efter antimobbningsorganisationen Friends. Men åren gick och besökarna på arenan gjorde inte längre kopplingen mellan namnet och mobbningsfrågan. Därför lät vi installera 25 bronsskulpturer av barn på arenan. De skulle påminna besökare om de 60 000 barn som utsätts för mobbning varje år. Skulpturerna står där nu som en evig påminnelse och kännedomen om Friends arbete har aldrig varit högre hos besökarna.
60000 barn utsätts varje år för mobbning. Swedbank har i 17 år sponsrat Friends och deras arbete med att förebygga mobbning. Men Friends har allt svårare att nå ut i det mediala bruset. Nya kommunikativa grepp behövdes, ”Matchen mot mobbning” var inledd. 25 Bronsskulpturer placerades ut på nationalarenan, Friends Arena och invigdes av herrlandslaget i fotboll. Detta projekt resulterade i att intresset för Friends samt viljan att skänka pengar till deras förebyggande arbete aldrig varit större.