Hej Marius Bratten på Fascinera, eventbyråmedlem i SES. Vem är du och vilken är din roll på Fascinera?
– Jag är tv-producenten som sadlat om till producent/redaktör/regissör för galor och stora möten. Har en bakgrund från Melodifestivalen och Eurovision Song Contest, men jobbar numera med mycket b2b-events åt större eventbyråer – och så några galor under egen flagg, till exempel Årets Dagstidning och Augustpriset. För Augustpriset 2018 var det 11:e året i rad som Fascinera står som producent.
Berätta hur produktionen kring Augustpriset har förändrats under dessa år!
– Det är en fantastisk utveckling som skett under åren – både för Fascineras del, för evenemanget, och för medielandskapet i stort! Till exempel, de första åren som Fascinera var med i bilden skickades inslagen med pristagarna som de stora tv-kanalerna gjorde via satellitbussar på plats. När satellitbussarna ett år inte dök upp undrade vi först om detta berodde på att kanalerna inte längre tyckte litteraturpriset var intressant, men så var det inte alls! Det var bara att den tekniska utvecklingen gått framåt och reportrarna kunde sända tv-signalen direkt över mobilnätet, därav avsaknaden av satellitbussarna!
Hur ser ert arbete med Augustpriset ut idag?
– Sedan flera år tillbaka direktsänder vi nu Augustgalan på webben, och numera visar flera av de stora medierna vår tv-produktion från evenemanget på sina ”play”-sajter. Vi har också gått att från att det bara handlar om själva galan med prisutdelning kring att utveckla all kommunikation kring priset. Numera har vi en hel liten ”redaktion” som sitter och jobbar med detta under hösten.
Och hur ser produktionen ut nu innan själva prisutdelningen?
– Utgångspunkten för mycket av det arbetet har varit att öka uppmärksamheten kring alla de nominerade böckerna – inte bara vinnarna. Till exempel genom att vi bjuder in en ”presentatör” för var och en av de nominerade böckerna, inte bara en ”prisutdelare” till den vinnande boken.
– Nästa steg var att öka genomslaget för tillkännagivandet av de nominerade, som sker fem veckor innan galan. Det som började som en enkel presskonferens på Postmuseum är numera en hel dag med aktiviteter för de nominerade författarna som kulminerar i ett publikt evenemang som förstås också direktsänds på webben.
Vad kommer härnäst i Augustprisets utveckling?
– En sak har jag lärt mig – så snabbt som medielandskapet förändras just nu är det knappt möjligt att veta idag hur det ser ut om ett år! Men vi kommer att vara med – och dyker det upp nya möjligheter att berätta om alla fantastiska böcker som Augustpriset lyfter fram, ja då kommer vi inte vara sena med att utnyttja dem. Spännande tider!
Ser nu någon ny trend i branschen just nu?
– Det är helt uppenbart att företagens medvetenhet om sitt klimatavtryck nu ökar enormt – därmed blir det allt mer intressant att skapa möten på nära håll – ett guldläge för kreativa anläggningar i Sverige!