"Vi överraskade gästerna genom uttänkt dramaturgi och aktiverande av alla sinnen"

Med bidraget Den Enda Frukosten tog Ciceron Group (Ciceron International) tillsammans med Mediatec och Grand Hôtel ett silver i kategorin “Årets event B2B” i Gyllene Hjulet 2019. För SES berättar Erik Flodin, Key Account- och Communications Manager på Ciceron Group, hur de lyckades skapa en frukostupplevelse som inte liknade något tidigare frukostevent.

“Enda Frukosten kombinerade top-of-the line teknik, video- och ljudproduktion, uppträdande och servering som alla knöts samman i en inspirerande berättelse om vad ett event kan och bör vara. En helhetsupplevelse som gav avtryck genom att regissera alla delar till att förstärka varandra, överraska gäster genom uttänkt dramaturgi och aktivera alla sinnen. Resultatet blev en lovordad upplevelse bland erfarna eventbeställare och producenter samt en rad nya förfrågningar och affärer över förväntningar.”

 

 

Hej Erik Flodin på Ciceron Group! Hur kändes det att ta ett silver?
– Fantastiskt roligt såklart! Att vinna priset av en kompetent jury i tuff konkurrens med otroligt duktiga aktörer är ett kvitto på att vi lyckats skapa något affärsmässigt, kreativt och inspirerande.

Berätta kort om ert vinnarbidrag!
– Den Enda Frukosten var ett showcase för att marknadsföra Ciceron Group, MediaTec och Grand Hôtels styrkor inom media- och eventproduktion, respektive tekniklösningar och lokal för eventbeställare. Vi gjorde detta genom att skapa en maximerad frukostupplevelse som inte liknade något tidigare frukostevent.

– Bidraget kombinerade top-of-the line teknik, video- och ljudproduktion, uppträdande och servering som alla knöts samman i en inspirerande berättelse om vad ett event kan och bör vara. En helhetsupplevelse som gav avtryck genom att regissera alla delar till att förstärka varandra, överraska gäster genom uttänkt dramaturgi och aktivera alla sinnen. Resultatet blev en lovordad upplevelse bland erfarna eventbeställare och producenter, en rad nya förfrågningar samt omdömen som; ”häftig frukost”, ”bland de bästa jag upplevt”, ”bra är en underdrift, det var något helt annat!”.

Vilken roll hade du i ert vinnarbidrag?
– Jag var del i teamet för kreativ ledning och produktion med Karin Ringbäck och Carl Philip Dickman. Jag jobbade särskilt med idé och manus. Tillsammans ansvarade vi för hela konceptet och genomförandet.

Juryn bedömde ju bland annat bidragen efter “effekt i resultatet”, hur såg det ut för ert bidrag?
– Målet kring att fylla lokalen med relevanta gäster i målgruppen möttes på rekordtid. Målsättningen om inkommande förfrågningar överträffades med råge med ett tiotal relevanta offertförfrågningar i skrivande stund till Ciceron som kan härledas direkt till eventet, inklusive två signade affärer med omsättning över eventets budget, därutöver tre stycken jobbansökningar till byrån. Våra partners hade även de fått en handfull förfrågningar genom eventet redan några veckor efter. Därutöver har vi fått tiotusentals impressions över Facebook, Instagram, Press och LinkedIn sammanlagt.

Vilka var de främsta faktorerna till att ert bidrag vann, enligt dig?
– Jag tror att det dels handlar om att vi genom eventet visade på nyskapande i såväl idé och format som utförande och helhetsgrepp. Dels att det blev otroligt lyckat och vi nådde våra affärsmål.