"-Det är inte i varje projekt du har sönder en kunds produkt"

 

INTERVJU MED VINNARNA AV GYLLENE HJULET 2018 I KATEGORIERNA ÅRETS INTERNATIONELLA & ÅRETS HANTVERK.

Hallå där Arvid Axland, Kommunikationsstrateg & grundare av Pool.

Ni vann årets internationella och årets hantverk med projektet AEG – Fine tune Dining, berätta lite kort om uppdraget, vad var syftet och målet?

AEG är ett relativt okänt ugnsvarumärke i de nordiska länderna och vi behövde etablera rätt premiumkänsla till rätt personer i Norden. Målet var att öka top of mind samt driva försäljning av den nya ugnsmodellen.

Vilken var den största utmaningen genom projektet?

Alltså, det är ju inte i varje projekt man har sönder sin kunds produkt och bygger om till något annat. Idén är vid första anblick rätt knasig. Det krävs ett stort mod av kunden på Electrolux att stå upp för och driva igenom en sådan lösning internt.

När kände du att ”yes – nu är vi hemma med konceptet”?

Vi genomförde en stor workshop med deltagare från olika delar av Electrolux och Pool i syfte att ringa in hur AEGs varumärke ska aktiveras i Norden. I slutet av den workshopdagen fick jag en euforisk känsla av samsyn hos alla för vilken kraft som ligger i varumärket om vi är vågade och tar för oss i kommunikationen. Det var ett stort YES för mig. Sen blev det ju ett flera yes till längs vägen. Till exempel när resultatet visade sig vara så bra. Och såklart att den gillades av Gyllene Hjulet 🙂

Slutligen, hur firade ni er tävlingsdebut i Gyllene Hjulet som verkligen gjorde succé i år?

Det blev mycket bubbel och confetti den kvällen. Vi hade inte jättehöga förväntningar så att det blev vinst med alla bidrag vi skickade in var galet kul.

Se bidraget och juryns motivering HÄR

Foto: Projektgruppen till AEG Fine Tune Dining, vinnare av Årets Internationella och Årets Hantverk i Gyllene Hjulet 2018
Fotograf: Daniel Wiland