Hallå Per Virving på Scenteknik! Vilken är din roll på företaget?
– Jag är VD och delägare, men jag fungerar även som säljare. Jag har varit med ända sedan starten då jag själv gick i skolan…
Berätta om hur allt började!
– Det började med att vi under skoltiden gjorde olika discon och hjälpte flera kompisar som spelade i band med deras uppträdanden. Vi åkte då med dem på deras spelningar och agerade ljudtekniker. Sedan har det tuffat på, men såklart med flera utmaningar på vägen. Men för 15 år sedan vi blev ett aktiebolag och idag består Scenteknik av 16 heltidsanställda, samt flera frilansare. Vi har även ett dotterbolag, Euro Teaterteknik, som tillverkar och installerar lingångar och annan teaterteknisk utrustning runtom i Sverige.
Vad gör Scenteknik idag?
– Vi på Scenteknik erbjuder tjänster inom ljud, ljus och scenbyggen. Största delen av våra uppdrag består av företagsevent, såsom kickoffer och konferenser, men vi jobbar även till viss del med rena livekonserter. Sedan har vi även en expo-del i verksamheten som vi har satsat extra på den senaste tiden. Bland annat med ett samarbete med Workman Event och vi är även inhouse-leverantör till Kistamässan.
– Vi gör inget innehåll själva utan vårt uppdrag handlar om att förstärka andras innehåll på bästa möjliga sätt.
Vilken är största utmaningen i ert arbete skulle du säga?
– Utmaningen ligger ofta i att förverkliga kundens vision om önskad teknik även om kunden själv inte alltid har den tekniska kompetensen att förklara exakt vad de vill ha. Så vår uppgift blir att försöka översätta kundens önskemål och inte minst att kommunicera teknik på ett sätt så att även en teknisk oerfaren köpare förstår.
Något uppdrag ni har som är extra spännande?
– Denna vecka jobbar vi med Data Innovation Summit på Kistamässan som vi tycker är ett väldigt kul uppdrag. Ett inslag, som är utmanande för vår del, består av 12 stycken parallella seminariesessioner som vi ansvarar för att båda tekniskt genomföra och bemanna med tekniker. Bra personal är a och o – och att få tag i bra personal är även det en stor utmaning i vårt arbete.
Ser nu någon ny trend i branschen just nu?
– I samband med att tekniken blir allt bättre ökar också förväntningarna på vår leverans. Den tekniska biten ska liksom bara fungera och man nöjer sig inte med sämre kvalitet på ljud och bild än vad man har hemma. Samtidigt som tekniken utvecklas och blir mer avancerad, kräver det också att vår kompetens kring hur den används höjs i samma takt.
– En trend kring mässmontrar är att man idag vill, och kan, kunna styra tekniken i montern mer interaktivt än tidigare.