”- Tillsammans med Way Out West skapar vi The Flower Effect.”
Hallå där Sofia Kaare, sociala media – & contentspecialist på Interflora.
För andra året i rad var Interflora en av Way Out Wests sponsorer. I Interfloras blomstrande monter kunde festivalbesökarna få en vacker krans bunden av duktiga florister. Bl.a. fanns det krasar inspirerade av Patti Smith, Lykke Li, Kendrick Lamar och Little Jinder att välja mellan. Under festivalens tre dagar band Interfloras florister totalt 2100 kransar!
Berätta, varför gör ni detta?
Vi är med som en av Way Out Wests vänner för att visa vilken stor effekt blommor har – det som vi kallar The Flower Effect. Vi ville även lyfta våra duktiga florister och deras floristika hantverk och nå den yngre målgruppen som besöker festivalen.
På vilket sätt följer sponsorskapet och samarbetet Interfloras vision?
Interfloras vision är att få fler ska älska blommor – och varandra. Så med samarbetet ville vi sprida blomsterglädje med kransarna på huvudet. Den glädjen och energin som blomsterkransarna gav festivalbesökarna var så häftig att se!
Hur kom själva aktiveringen till, och varför? Vad var det ni ville förmedla?
Aktiveringen gick till att festivalbesökarna som kom till vår monter fick välja mellan 4 olika blomsterkransar, som var uppkallade efter artister som spelade under helgen. Sedan fick de kransen bunden av en av våra duktiga florister. När kransen var klar blev de fotograferade mot en blomstervägg av vår fotograf och fick kransen mot att de la upp ett inlägg på Instagram med #theflowereffect. Ambitionen var att sprida vår närvaro även utanför festivlen genom att få besökarna att dela sina blomstrande bilder i sina egna kanaler på sociala medier.
Vilken har var den största utmaningen?
Den största utmaningen med en sån här aktivering är att just få spridning utanför festivalens område. Och att få blommorna inte skulle ta slut för tidigt varje dag, fast det var bara en rolig utmaning 😉
Vad har ni nått för resultat? Har resultatet uppnått förväntningarna?
Resultatet blev över förväntan och vi är så glada för att vi gjorde om aktiveringen efter förra året! Vi skapade kransar till över 2000 personer under dessa 3 dagar och det var ständig kö till vår monter. Dessutom blev räckvidden i sociala media riktigt bra så vi är mycket nöjda med vår delaktighet.



#theflowereffect by Interflora