I utmanande tider behövs meningsfull kommunikation och positiva upplevelser

 

Vi har härliga helger framför oss och så ett alldeles nytt år. Vi ska verkligen njuta av julen och nyårsfirandet – och det skickar vi med till er också. Det har varit en otroligt rolig, intensiv och inspirerande höst för oss på kansliet. Vi har fått lansera nya varumärket och hemsidan, arrangerat en hel del utbildningar och möten. Vi har även fått möjlighet att träffa många av er medlemmar och fått lyssna till vad ni önskar få ut av er branschorganisation. Det vi tar med oss in i det nya året.

Vår önskan är att 2018 ska bli ett upplevelseberikande och mer färgglatt år. Dels är det en förhoppning om att svärtan i världen ska minska och vi ska få se mer glädje och positiva nyheter i vårt medieflöde. Dels är det en förhoppning och tro på att vår bransch på riktigt kan vara med och bidra till detta. I utmanande tider behövs meningsfull kommunikation och positiva upplevelser som skapas genom starka idéer och högt engagemang. Faktum är att studier visar att kriser och katastrofer leder till att organisationer, artister, idrottslag och andra rättigheter blir ännu viktigare för oss alla. Vi finner helt enkelt trygghet och glädje i saker vi tycker om och brinner för. Vi kan därav se att vår bransch behöver ta stort ansvar eftersom vi jobbar med just människors intressen och passioner.

Året som gått vittnar om att branschen i allt större utsträckning faktiskt styr mot att göra gott, vi skapar mer sponsringssatsningar där samhällsnyttan är en stark morot och det finns flera initiativ som inkluderar jämställdhet, integration och miljösatsningar. Vi skapar dessutom allt fler event som utöver en fin upplevelse tillför extra nytta för målgruppen eller sådant som målgruppen bryr sig om. Att bra är det nya coola illustreras i flera case från det gångna året. Vi har många fina exempel på detta från årets Gyllene Hjul, som exempelvis satsningen med Grönt kort för Fair Pay från Stockholms Fotbollsförbund, Brandkoll med Trygg Hansa och Barncancergalan – det svenska humorpriset, bara för att nämna några.

Det vi tar med oss från 2017 är styrkan i att vår bransch fortsätter att växa och ta en större del av totalkommunikationen. 2017 var året då sponsring sprängde sjumiljardersintervallen, det var året då influensertrenden började gå mot mer strategiska och djupgående partnerskap & ambassadörsskap. Bara här i veckan gick en av landets största influensers Isabella Löwengrip ut med att hon numera kommer ändra riktning på samarbete och skapa mer relevant och trovärdig koppling mellan varumärken och sig själv. Vidare har det konstaterats att antalet nerladdade ”Ad-blockers” nu har nått rekordnivån med över 275 miljoner nerladdningar. Det motiverar marknadsförare att jobba mer med sponsring generellt, men framförallt att i ännu högre grad alliera sig med sociala rättigheter och göra projekt och aktiviteter som gynnar samhället på ett positivt sätt.

Vi ser fram emot ett 2018 som vi tror kommer att bjuda på massor av bra exempel på upplevelsebaserad kommunikation som vi på SES hyllar genom Gyllene Hjulet, den 26 april nästa år. Tävlingen öppnar den 10 januari och sista inlämningsdag för bidrag är den 8 februari. Vidare ser vi fram emot att få arrangera ännu fler givande möten tillsammans med er där vi tillsammans utvecklar vår bransch.

 

Vi önskar er alla en gyllene (h)jul och ett riktigt gott slut!

Ulrika & Victoria

 

Julledighetstips: Lyssna på Eventpodden där vi båda är med i årets sista avsnitt och pratar nya SES, Gyllene Hjulet samt lite branschskvaller..