Hej Madeleine Norstedt på Ratius Mässbyrå AB!

Vilken är din roll på företaget?

– Jag arbetar sedan ungefär tre år tillbaka som VD – en tjänst som jag kombinerar med att ha en hel del Key Account kunder.

Och vem är du?

– Jag är en person som brinner för det jag håller på oavsett om det är på jobbet då Mässor- Utställningar- Event och Grafisk Profilering är mitt fokus eller om det är privat då hästar, hundar och handboll är mitt totala nörderi.

Hur ser din resa ut fram till där du befinner dig idag?

– Jag började inom expobranschen efter att ha arbetat mig igenom hela kedjan inom den grafiska branschen från byrå, tryckeri och egen produktionsbyrå. Jag fastnade för expobranschen redan 1996 och har sedan dess bara försökt göra slut en gång. Vår till synes traditionella bransch som numera mer benämns som mötesindustrin har så mycket att erbjuda och jag är glad att få vara en del av den.

Beskriv Ratius Mässbyrå och vad ni gör!

– I år fyller Ratius 50 år och i dagsläget har vi ca 300 återkommande kunder. Vi har genom åren utvecklats genom satsningar på monterdesign och på den allt mer återkommande och mer internationella mässmarknaden. Det gör att vi arbetar vi både med uppdrag i Sverige och utomlands. Vår styrka är att erbjuda designade lösningar inom mässor och utställningar och grafisk produktion samt genomförande av hela projekt åt våra kunder. Vi levererar alltid nyckelfärdigt och tar totalansvaret för hela processen från idé till färdig monter.

Och hur går det för er?

– Bra! Ratius omsätter ca 27 mkr med lönsamhet. Vi har en egen anläggning med grafisk produktion, lager, kontor och utställning i Norrtälje. Antalet anställda är 16 st, men vi vill bli fler!

Berätta mer om hur man ska tänka om man vill ställa ut utanför Sveriges gränser!

– För att nå framgång på en mässa krävs först och främst ett bra innehåll och ett monterkoncept oavsett om det är internationell eller nationell mässa. När det gäller internationella mässor så krävs det ännu lite mer för att nå framgång. Vikten av att välja rätt mässa, hall och bästa monterplacering är av största vikt för ett lyckat resultat. Dessutom behövs det ett stort mått av tålamod och långsiktigt tänkande!

Vad kännetecknar en bra monterdesign?

– Vårt fokus när det kommer till monterdesign är det personliga mötet och att designen speglar kundens erbjudande och varumärke. Vi vill skapa en WOW-upplevelse när vi designar montrar åt våra kunder, en monterdesign som lyfter kundens varumärke till en annan nivå. Varje kund är unik och vårt mål är att skapa montrar som skiljer våra kunder från mängden.  

Vilket är det vanligaste “mäss-misstaget”?

– När det gäller monterdesign har ofta kunden eller byrån en väldigt klar bild av hur man vill att montern ska se ut visuellt. Men då har man ofta inte tänkt på alla regler som finns på de olika mässanläggningarna, var montern är placerad, hur besökarflöden ser ut, vilka säljytor man har och hur man exponerar sina produkter. När vi designar en monter tar vi med alla dessa parametrar tillsammans med vad som ska kommuniceras. Genom vår 50 åriga historia har vi en lång och bred erfarenhet som vi gärna delar med oss av till våra kunder.

Ser du någon ny trend i mötesindustrin just nu?

Vi ser att fler och fler företag vill och behöver nå ut till sin målgrupp via olika typer av fysiska kanaler. Vikten av det personliga mötet växer ju mer vi digitaliserar vår kommunikation.

Några speciella trender kopplat till mässor?

– När det gäller mässor så är trenderna väldigt individuella beroende på mässa och målgrupp. En trend eller snarare utveckling är att skapa interaktivitet med sociala medier från din mässmonter. Det är viktigt att skapa en interaktion med kundens olika digitala kanaler för att få eventet att leva före, under och efter mässan. Vi ser mässan som navet i kundens marknadsföring och utifrån den aktiviteten adderas de olika kanalerna.

– Olika typer av VR-lösningar används också flitigt för att visa produkters funktioner i sin naturliga miljö. VR används också för olika typer av tävlingar för att skapa en aktivitet i montern.

– Sveba Dahlen är en kund till oss som bland annat ställer ut på IBA i München, där de har sin största europeiska monter. De jobbar aktivt med sina digitala kanaler och sponsorskap före, under och efter mässan och följer sedan upp med lokala aktiviteter runt om i Europa.