Ambush Marketing
Sponsor vs Snyltare – en avgörande match med oklara regler?
Associationer och exklusivitet brukar ofta lyftas fram som två av sponsringens kärnor. Men det förekommer allt oftare att företag som inte är sponsorer försöker snylta på rättigheters värden. Företeelsen är mest känt som ”ambush marketing”.
Sponsring omsatte i fjol drygt 7,2 miljarder kronor i Sverige. Det är mycket pengar, men kanske skulle investeringarna kunna vara ännu högre om företag valde att bli sponsorer istället för att snylta? För om det går att ”vara sponsor” utan att betala någon rättighetskostnad, varför ska då ett företag bli officiell sponsor?
Vissa europeiska länder har infört tydligare skydd mot ambush, men i Sverige förs ingen direkt debatt, något Sponsrings- och Eventsverige nu vill ändra på.
- Vilken roll har ”ambush” på sponsormarknaden, om någon?
- På vilket sätt kan det vara bra för rättigheter och sponsorer att en tredje part kommer in och snor åt sig av sponsringens associationer?
- Har sponsring någon roll i framtiden om vem som helst kan göra ”vad som helst” utan att betala för sig?
- Går det att som rättighet att skydda sig mot ambush?
- Vad ska man som sponsor tänka på?
- Och vad menas egentligen med att ”rättigheter gör ambush på varandra”?
Välkommen till ett seminarium och en panelfrukost där vi fördjupar oss i ämnet från ett såväl svenskt som internationellt perspektiv. Vi går igenom det juridiska och lyssnar till aktuella case.
VAD? Panelfrukost
NÄR? 20 november, 08.00 – 10.00
VAR? Kantar Sifo, Vasagatan 11 Stockholm
ANMÄLAN: Anmäl dig till frukosten här.
I PANELEN:

Ricky Strandberg, grundare av Eclect & styrelseordförande i SES

Lena Seratelius, advokat på Reklamjuridik

Magnus Berglund, sponsringsguru, bloggare och krönikor för Dagens Media, driver Kinglet