SES ARENA-MED ÅRETS VIKTIGASTE FRÅGA -AVDRAGSRÄTT FÖR SPONSRING - NU ELLER ALDRIG

FREDAG DEN 9 MAJ 2025 | KL. 12.00 – 13.30 | ONLINE

SES ARENA – MED ÅRETS VIKTIGASTE FRÅGA-  AVDRAGSRÄTT FÖR SPONSRING – NU ELLER ALDRIG
Regeringen har öppnat dörren – nu börjar det verkliga arbetet.

För första gången på över ett decennium har regeringen beslutat att se över regelverket kring avdragsrätt för sponsring. En särskild utredare har fått uppdraget att analysera ett system som i dag är otidsenligt, snedvrider investeringar, och missgynnar samverkan mellan näringsliv, kultur, idrott och civilsamhälle.

Bakom trycket på förändring står nu en enad front: SES Sponsring & Eventsverige, Svenskt Näringsliv, FAR, ICCS och flera av Sveriges största företag och rättighetsinnehavare.

SES är självklart en aktiv part i att bistå utredarna med kunskap och perspektiv och tillgång till vårt branschnätverk.

Nu bjuder vi in alla er till ett första gemensamt panelsamtal för att skapa förutsättning för än mer opinion i frågan. En möjlighet att förstå grunderna, påverka i tid och bygga momentum i en fråga som kan få avgörande betydelse för er verksamhet och för hela Sveriges sponsrings- och eventekosystem.

Varför detta är årets viktigaste seminarium:
Avdragsrätt är grunden för framtidens partnerskap. Det handlar om att skapa tydliga, rättvisa och moderna regler för hur företag kan investera i samhällsnytta och varumärkesutveckling.

Näringslivet vill – men hålls tillbaka. Många företag uttrycker frustration över dagens regelverk. Nu finns chansen att skapa förändring.

Branschen måste tala med en röst. Ju fler som är informerade, engagerade och aktiva, desto större chans att påverka det framtida regelverket.

Du behöver veta vad som gäller – och vad som kan ändras. Detta är ditt tillfälle att få klarhet i nuläget, förstå utredningens syfte och ta del av argumentationen som just nu formar framtiden.

Paneldeltagare: Representanter från näringsliv, sponsorföretag, rättighetsinnehavare, juridik, konsultbyråer och SES Sponsrings & Eventsverige.

Diskussionsteman:

Vad innebär nuvarande regler för avdragsrätt?
Varför är en reform nödvändig – nu?
Hur påverkar detta företag, rättigheter och samhälle?
Vilka perspektiv måste finnas med i utredningen?
Hur kan du som aktör bidra?

Affärsnytta och samhällsnytta går hand i hand – och sponsring är den kraft som kan bygga broar däremellan. Men bara om regelverken hänger med.

Anmäl dig nu på knappen nedan – och ta plats i det första av branschens viktigaste samtal 2025.
Svenskt Näringsliv har länge drivit frågan om att modernisera och tydliggöra avdragsrätten för sponsring. Lagstiftaren har avstått från åtgärder med antagandet att en precis avdragsregel är svår att utforma. Rättsläget har i stället ansetts kunna utvecklas dynamiskt, men har trots samhällsförändringar förblivit i stort sett oförändrat sedan 1970-talet. I juli 2024 hemställde Svenskt Näringsliv regeringen om en lagändring för att säkerställa avdragsrätten för sponsring. Hemställan bygger på ett omfattande rättsligt underlag och ett konkret lagförslag framtaget av professor Roger Persson Österman som visar att en lagstiftningsåtgärd bör vara fullt möjlig.

OM PANELDELTAGARNA

Susanne Valfridsson;
Group Tax Manager på ICA Gruppen sedan 2004 med ansvar för skattefrågor inom hela ICA-koncernen, tidigare skattekonsult på revisionsfirma samt några års erfarenhet som handläggare och skatterevisor på Skatteverket.

Tara Muinafshar,
skattejurist på skatteavdelningen på Svenskt Näringsliv, deltar som expert i utredningen som ska ta fram en skattelättnad för sponsring.

Marcus Resvik,
Advokat/Partner MAQS Advokatbyrå, ansvarig för specialistområde Skatt. Marcus har omfattande erfarenhet av rådgivning inom ett brett spektrum av skatterättsliga frågor.

Anders Lindén,
VD på Tango Brand Alliance, har verkat inom området i över 30 år. Byrån Tango arbetar med både företag och säljande partner på marknaden där uppdragen främst är strategier och konceptutveckling, värdering och paketering, avtalsförhandlingar, utbildningar och workshops, samt projektledning.

Peter Viklund,
Analyschef Upplevelseinstitutet. Verksam inom sponsoranalys sedan 1991 och arbetat djuplodat med forskning och analys för att bidra till tillväxt och effektfokus inom sponsring och insikter för en bredare kunskapsmässig mognad.