”Livebranschen tvingas att tänka långt bortom turnéaffischen”

Hej Linda Persson på Blixten & Co, vad gör du på företaget?
– Jag ansvarar för vår B2B-avdelning där vi hjälper företag, organisationer och privatpersoner med allt vad liveupplevelser innebär. Utöver underhållning till evenemang jobbar vi även med skräddarsydda partnersamarbeten utifrån exempelvis lojalitet, employer branding, ambassadörskap osv.

Ni på Blixten & Co stod ju för underhållningen på gårdagens gala, vilken betydelse skulle du säga att livemusik har på ett evenemang?
– Det vore ju snudd på tjänstefel om jag inte svarade att det betyder otroligt mycket..! Men i det stora hela är det förstås en viktig komponent. Allt beror ju på evenemanget – och det är väl inte för intet som livemusik förekommer på allt från bröllop till begravningar. Det handlar om känslor. Rätt livemusik i rätt miljö och ögonblick förstärker upplevelsen som i sin tur blir ett minne. Det är fint.

Digitalisering pratas det ju mycket om i alla branscher – hur ser trenderna kring live-upplevelser ut kopplat till ett allt mer dominerande digitalt landskapet?
– Ja, och förr eller senare kommer ordet ”digitalisering” antagligen vara lika förlegat som till exempel ”diskett”. Vi hänger med och har en fantastisk organisation med många öron mot rälsen. Vi ser ett tydligt gränsland mellan exempelvis ”livemusik” och ”livesändning”, där det händer mycket på flera fronter. Och eftersom många nya tjänster och teknologier syftar till att göra det vardagliga livet mer friktionsfritt så gäller detsamma förstås tillgänglighet och biljettförsäljning. Men vår övergripande ståndpunkt kommer nog alltid vara att livemusik gör sig bäst just live. Det är svårt att översätta en konsert till ett Instagramklipp – har man plågat sig igenom en kompis instagram-story efter en konsert är man nog benägen att hålla med.

Med all världens underhållning ett knapptryck bort i din mobil, hur påverkar det live evenemangsbranschen? Gör det att ni får jobba annorlunda idag än tidigare?
– Det har tvingat branschen att tänka långt bortom turnéaffischen. Vi måste ständigt balansera våra nya möjligheter att mäta, analysera och ta datadrivna beslut samtidigt som själva känslan i det vi gör inte får gå förlorad.

Hur ska man som arrangör tänka om man vill boka liveunderhållning till sitt event? Passar det till alla typer av evenemang?

– Man ska tänka på sättningen, publiken, ljudet, scenen, anledningen till evenemanget och en herrans massa saker för att det ska bli bra. Eller så låter man någon annan tänka på det, till exempel Blixten & Co, och då finns vi bara ett samtal bort.