Global studie av mångfald och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen
Mångfaldsarbetet i den svenska marknads- och kommunikationsbranschen får låga betyg av de som verkar i den. Det visar en färsk global undersökning från Kantar och The World Federation of Advertisers (WFA). Knappt hälften av de svenska respondenterna (43 procent) anser att arbetsgivaren gör tillräckligt mycket på området, vilket kan jämföras med det globala genomsnittet på 60 procent.
Studien omfattar drygt 10 000 respondenter och genomfördes i juni/juli 2021 av Kantar, på uppdrag av The World Federation of Advertisers (WFA). I Sverige har undersökningen samordnats av Sveriges Annonsörer med stöd från Komm, All of Us, Berghs School of Communication, IAB Sverige, Resumé, Sveriges Mediebyråer, SES Sponsrings- & Eventsverige, Swedish Content Agencies och Swedma.
Övriga länder som deltagit är Belgien, Brasilien, Kanada, Colombia, Frankrike, Grekland, Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten, Hong Kong (SAR), Kina, Indien, Irland, Japan, Malaysia, Nederländerna, Nya Zeeland, Pakistan, Portugal, Singapore, Sydafrika, Spanien, Sverige, Turkiet och USA. Resultatet bildar underlag för WFA:s och de lokala branschorganisationernas handlingsplaner för mångfald och inkludering.
Undersökningen kommer att genomföras på nytt för att mäta utveckling och eventuella framsteg.