Vinnarna till Årets studenthjul 2020

Ett stort grattis till AMANDA BLOMQVIST, ALICE TRENNESTAM och ELIN KALLUR som studerar till Konceptutvecklare Event & BesöksnäringIHM Business School i Stockholm som med en övertygande lösning kammade hem vinsten i Årets Studenthjul 2020.

Gyllene Hjulets kategori Studenthjulet syftar till att lyfta och uppmuntra framtida kollegor som står inför dörren att komma ut i kommunikationsbranschen. Årets Studenthjul utgör en egen tävling i Gyllene Hjulet där lag om max fyra studerande möter en brief som ska besvaras med ett kreativt koncept inom 48 timmar.

Passion Lab, den flerfaldigt prisbelönta Brand Emotion-byrån som sätter varumärken i rörelse, är årets partner till Studenthjulet och har tillsammans med den stora sponsrings- och eventköparen ICA skapat årets tävlingsbrief;

Som team utveckla en idé för hur Klara, färdiga, städa! ska kommuniceras och aktiveras, för att skapa uppmärksamhet, engagemang och gillande. Hur ICA genom Städa Sverige, ICA-handlarna, idrottsföreningar och ungdomar kan skapa kännedom kring projektet, ökat engagemang kring att städa, få fler kunder att välja miljökassen i butiken samt totalt en ökad attraktion till ICA.

– Vi är alla så imponerade av vinnarna. Alice, Amanda och Elin hade dels tagit fram en spännande skriftlig och visuell lösning – med bra balans mellan gedigen research, strategisk höjd och utmanande kreativitet – och gjorde dels en fantastisk muntlig presentation. Att kunna pitcha in en lösning live är ju avgörande i den så kallade verkligheten. Med pondus och smittande engagemang tog de med oss på en resa där juryn var helt enig om det vinnande slutresultatet, säger Niklas Turner Olovzon, vd och grundare, Passion Lab.

 

Finalisterna till Årets studenthjul 2020

 

Angelica Jokisalo, Camilla Andersson, Julia Sörberg, Matilda Tofält
Frans Schartaus Handelsinsitut

Cecilia Sundholm, Emma Ströbaek, Mimmi Sjöberg
IHM Business School Sthlm

Alice Trennestam, Amanda Blomqvist, Elin Kallur
IHM Business School Sthlm

Fanny Ekholm, Frida Nielsen, John Collin
IHM Business School GBG & Yrgo

 

 

Livepitch med finalisterna i Studenthjulet 2020!

22 studentgrupper på skolor och utbildningar runt om i Sverige anmälde sig till tävlingen Studenthjulet 2020. För några veckor sedan fick de en brief av Passion Lab och ICA och 48 timmar på sig att lösa uppgiften. Massor av spännande och bra bidrag kom in och fyra grupper gick vidare till final med livepitch.

– Wow! Branschens framtid är tryggad. Vi på Passion Lab och vår kund ICA, blev så lyckliga av studenternas engagemang och kreativa bidrag, säger Niklas Turner Olovzon, VD på Passion Lab.

 

Att vinna Årets Studenthjul innebär oändliga möjligheter att knyta kontakter, få in en fot i eventbranschen och inte minst en högst meriterande erfarenhet på CV:t samt en stor ära.

Såväl sponsring, expo som event växer som marknadsföringskanaler varje år och tar allt större del av den totala reklamkakan. Vi ser ett behov av att branschen fortsätter att utvecklas och våra kollegor fortsätter att utbildas för att vi ska hålla oss uppdaterade och vara absolut bäst på det vi jobbar med; upplevelsebaserad kommunikation.

I vår branschtävling Gyllene Hjulet vill vi därför lyfta framtidens arbetskraft genom att låta studenter som studerar eventmarknadsföring vara med och tävla i Gyllene Hjulet. Eventstuderande tävlar i lag om max 4 personer som får möta en brief vilken ska besvaras inom 48 timmar.

OM TÄVLINGEN

Sätt ihop ett lag om 2–4 studenter och anmäl er innan den 10 februari 2020.

Den 19 februari skickas en uppgift ut till alla anmälda lag som ska besvaras inom 48 timmar. Den skarpa briefen kommer att tas fram av årets partner till Studenthjulet – Passion Lab, den flerfaldigt prisbelönta Brand Emotion-byrån som sätter varumärken i rörelse, tillsammans med den stora sponsrings- och eventköparen ICA.

–  Passion Lab har alltid vurmat för studenter och är en byrå som ständigt prisar bildningsnivå – såväl när vi rekryterar som när vi aktivt försöker sprida kunskap till resten av branschen. Vi var själva studiekollegor- och nykläckta från universitetet när vi grundade byrån, och hade precis skrivit en gemensam magisteruppsats. Därför känns det extra härligt att vi – tillsammans med vår fantastiska kund ICA – får inspireras av unga tänkare som kommer forma framtidens kommunikation, säger Niklas Turner Olovzon och Daniel Hegborn, båda grundare till Passion Lab.

Fokus kommer att ligga på idé och koncept där man på ett kreativt sätt nyttjar eventkommunikation för att skapa effekt. En jury bestående av personer med stor erfarenhet från eventbranschen kommer att gå igenom alla bidrag och utse det vinnande teamet.

Vinnarna kommer att presenteras under hösten och bjuds in till att ta emot priser på Gyllene Hjulet den 4 november! Resa samt övernattning ingår om laget inte har Stockholm som hemort.

STUDENTHJULETS JURY 2020

Peter Hägg, Chef Varumärkesengagemang & Samarbeten, ICA Sverige
Teddy Falkenek, Sponsringschef, ICA Sverige
Linda Wijkström, Företag och Partneransvarig ECPAT
Marie Lasota, VD, PS/Occasion
Daniel Hegborn, Strateg, Passion Lab
Niklas Turner Olovzon, VD/CD, Passion Lab
Johanna Mannefred, Copywriter, Passion Lab
Eric Jonsson, Planner, Passion Lab

 

 

Glöm inte att följa oss på Facebook & Instagram