Tävla

IT´S YOUR TIME TO SHINE

Den enda branschtävlingen

För alla verksamma inom event och sponsring

Gyllene Hjulet uppmärksammar och hyllar aktörer som på ett kreativt sätt nyttjat intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt. Tävlingen, som är en kommunikationstävling, har funnits sedan 1998 och belönar projekt från det gånga året som visat på stor kreativ höjd och effektfullt genomslag. Tävlingen består av 15 olika kategorier som belyser sponsrings- &/eller eventprojekt.

För vanliga frågor & svar samt bedömningskriterier – se längre ner på sidan. Det går även bra att höra av sig via e-post till: info@ses.se 

Du tävlar genom att gå in på respektive tävlingskategori där du kan läsa kriterierna för inlämning. Tävlingen 2018 är stängd.

Tävlingskategorier

Välj rätt bland de olikalink

Läs mer

Nominerade & Vinnare

Se de bästa genom årenlink

Läs mer

Frågor och svar

När är sista inlämningsdag för tävlingsbidrag till Gyllene Hjulet 2018?

Sista inlämning är måndagen den 12 februari kl. 17.00

Finns det någon begränsning i antalet tecken för tävlingsbidragen?

Ja, i ansökningsformuläret står det max antal tecken för varje fråga (ink. blanksteg).

Kan ett event som bygger på sponsorskap kvalificerar att söka till kategorierna Årets Event B2B och B2C? Eller måste det vara fristående event?

Där finns det en tydlig regel – I eventkategorierna tävlar endast ”fristående” event. De event som bygger på en aktivering av ett sponsorskap ska tävla i sponsringskategorin.  Detta för att ha lika förutsättningar för alla – om eventet ingår i ett samarbete finns ofta ett sammanhang som ”kommunicerar” och ett sammanhang som bygger värden eller redan har en grund i relationer med grupper. När det gäller ett fristående event skapar du det själv från noll. Jämför att genomföra ett event på WoW – då har de en yta att vara på utan att du behöver hyra en av staden – publiken kommer dit utan att du behöver bjuda in, publiken gillar WoW redan innan du har hunnit göra ditt osv.  Eller att fixa en alternativ Nobelfest där du skapar konceptet, bjuder in folk, hyr lokalen.

Kan man tävla med samma bidrag i flera kategorier?

Ja, du kan tävla med samma bidrag i flera kategorier. Det är dock viktigt att du inte ”copy and paste”. Utan formulerar bidraget utifrån de olika kategorierna.

Definitioner

Sponsring

Sponsring är associationsmarknadsföring; en affärsmässig metod för kommunikation, marknadsföring och/eller försäljning.

Event

Event är en aktivitet som samlar målgruppen i ett möte, fysiskt eller digitalt, där en upplevelse skapas och budskap kommuniceras.

Vilka är de viktigaste bedömningsfaktorerna?

Kika igenom checklistan som finns att hämta på denna sida där vi går igenom bedömningsfaktorer och du får tips och råd inför inlämningen.

Vilka tekniska preferenser finns för video- & bildformat?

Tillåtna videoformat är MOV, MP4 och FLV
Max tillåten storlek är 1200 MB för maximalt tre videofiler tillsammans.
Du kan alltså max skicka med 3 olika videos.

Bilder ska vara 580 x 240 px och tillåtna format är JPG, PNG och GIF
Du kan max skicka med 5 bilder.

 

Vad innebär steg 5 - Presentation i inlämningen?

Detta steg är frivilligt (ej obligatoriskt). Här kan du bifoga en presentation av rättigheten/eventet eller sponsorskapet. Du kan även skicka in material som du önskar komplettera ditt bidrag med och som ej har fått utrymme i motiveringarna/frågorna som exempelvis en partnerpresentation, brief, pitch eller ett samlingsdokument med kreativa enheter.

Tillåtna format är, Word, Excel, Powerpoint och PDF

Vad innebär summering?

Summeringen är din s.k. hiss-pitch för ditt bidrag som får vara maximalt 500 tecken (ink. blanksteg) Viktigt att tänka på gällande summeringen är att den kommer att användas om ert bidrag blir nominerat.

Här nedan finner ni en checklista som kan vara värt att läsa igenom före inlämning. Här går vi även igenom vad det är juryn bedömer och tittar på i de inlämnade bidragen.