”Att drömma är faktiskt att skapa sin framtid!”

Intervju med vinnarna av Gyllene Hjulet 2018 i kategorin årets endorsement

Hallå där Johan Lundin, copywriter på Minnesota Communications.

Grattis till vinsten i årets endorsement. Berätta lite kort om ert uppdrag med ATG?
– Vi har jobbat tillsammans med ATG sedan 2015 och en del av vårt uppdrag har varit att jobba med just sponsring och CSR. ATG har ett enormt samhällsengagemang som består av många olika delar. Vilket kanske inte är helt känt. Vi har bland annat varit med och lyft samarbetet med Sveriges Paralympier både 2016 och 2018. Det var otroligt inspirerande arbete och när vi fick frågan om att lyfta allt sponsorskap till nästa nivå tackade vi självklart ja!

Vad för syftet och målet?
– ATGs tagline ”Ingen dröm är för stor” genomsyrar allt arbete och det syns verkligen i sponsorsamarbetena. Som alltid syftar även det här projektet till att bevisa tesen att ingen dröm är för stor. Vilket ju naturligtvis är väldigt inspirerande att få arbeta med. Målet första året var att skapa kännedom om fonden. Vilket gick bättre än vi ens vågade drömma om!

Vilken har varit den största utmaningen hittills?
– Det låter kanske klyschigt men den största utmaningen var nog att välja bland alla projekt som ansökte till fonden. Vi hade satt upp som mål att få in 50 ansökningar och vi var faktiskt lite nervösa under ansökningsperioden. Men vi blev väldigt överraskade när över 120 ansökningar kom in! Det finns så många eldsjälar och fantastiska projekt runt om i Sverige.

När kände du att ”yes, nu är vi hemma med konceptet”? 
–  Man tänker att drömmar är något flummigt eller nästan pinsamt men ju mer man jobbar med det inser man det är viktigt att drömma. Drömmar bryter ny mark åt våra tankar och inspirerar oss att göra nya saker. Att drömma är faktiskt att skapa sin framtid. Det var när vi gjorde den insikten som vi förstod att projektet verkligen kommer göra skillnad. Utanförskapet är en av vår tids största utmaningar men drömmar är en väg ut ur det.  I de här projekten är drömmen både drivkraft och mål och på så sätt skapas både gemenskap och hälsa.

Varför, tror du, är ni årets vinnare i kategorin endorsement?
– Jag tror att vi har mycket att tacka vår ambassadör för. Foppa har varit fantastiskt engagerad och delat med sig mycket generöst av sina erfarenheter av utanförskap och språkbarriärer. Han är ju också både entreprenör och idrottsman och har varit mycket engagerad i projekten. Peter är känd för sina samhällsengagemang och sitt travintresse och har en hög trovärdighet hos målgruppen. Han är en av våra största stjärnor, vilket märks när han kommer in i ett rum. Det är häftigt! Men det man minns efteråt är just hans ärliga och ödmjuka framtoning som passar så bra med den här typen av projekt och med ATG.

Se bidraget och juryns motivering här 

Foto: Projektgruppen till Drömfonden – Minnesota Communication & ATG
Fotograf: Daniel Wiland