Coca-Cola Sverige inleder ett tvåårigt samarbete med fotbollsspelaren Kosovare Asllani med start i januari 2019. Samarbetet är det första personavtal inom fotboll företaget signerar i Sverige.

Ända sedan 70-talet har Coca-Cola varit en av världens största sponsorer av fotboll. Utöver stora avtal med FIFA och UEFA har man också ingått lokala avtal på marknader där fotbollen är ett dominerande intresse. 2017 blev företaget partner till Svenska Fotbollsförbundet i ett avtal som löper till och med 2020. Detta avtal innefattar herr-, dam-, e-fotboll samt bredd och gräsrotsverksamhet. Utöver detta så är Coca-Cola också partner till Gothia Cup. Som en del i sin långsiktiga satsning på fotboll värvar man nu Kosovare Asllani som ambassadör för samtliga produkter och varumärken som Coca-Cola säljer i Sverige.

– Det känns väldigt spännande att inleda ett samarbete med Coca-Cola som satsar så stort på fotboll, speciellt inför kommande VM. Vi delar våra ambitioner för fotbollen och har samma värderingar. Det är på tiden att statusen för oss damfotbollsspelare höjs till den nivå vi förtjänar och det är fantastiskt kul att få jobba mot ett mer jämställt fotbollssverige där alla värderas lika tillsammans med Coca-Cola, säger Kosovare Asllani i ett pressmeddelande.

Samarbetet innebär att Coca-Cola har branschexklusivitet inom kategorin ”icke alkoholhaltiga drycker”.

– Att få inleda ett samarbete med en världsstjärna av denna dignitet är en stor ära för oss. Asllani är inte bara en högt presterande fotbollsspelare, hon har också tydliga värderingar där vi förenas i vår syn på mångfald och allas lika värde. Vi kommer att inleda många fina och bra initiativ inom fotbollen, på såväl landslags- som gräsrotsnivå, framöver och vi är väldigt stolta över att Asllani kommer att vara en del av det, fortsätter Olivia Enquist, marknadschef på Coca-Cola AB i samma pressmeddelande.

Samarbetet startar den 1 januari 2019 och löper över två år.