Att planera i ett nytt läge
Krönika signerad Lena Rodin, Brand Experience Manager, Löfbergs
Vi människor lägger mycket tid på att planera. På jobbet planerar vi för aktiveringar, lanseringar och sälj. Privat för fester, resor och renoveringar. Vi mår bra av att planera, men att planera är onekligen lite svårare just nu. Idag gör vi planer med mer osäkerhet än någonsin förut. Det är ett nytt läge, men jag har lärt mig att det kan vara både roligt och bra när det oväntade händer. När allt inte ser ut som det brukar.
På Löfbergs gillar vi möten med människor, vi tror att de gör världen lite bättre. Möten och nätverkande utvecklar både oss, våra affärer och vår omvärld. Sedan 1906 har familjen Löfberg, nu i fjärde generationen, gjort affärer samtidigt som man lagt mycket kraft på att utvecklas tillsammans med andra i företagets omvärld. Det är fantastiskt att få jobba på ett företag med en genuin tro på att utveckling sker tillsammans med andra. Även i tider som dessa.
Vi planerade att möta våren tillsammans med skidåkarfantaster genom vårt samarbete med SkiStar i Åre och Sälen, men fick tänka om. Vi hade spännande planer för sommaren, men får tänka om. Just nu måste vi ha flera scenarion i tanken samtidigt. Vi måste vara beredda att snabbt ta beslut om vägar vi inte provat förr. Vi måste planera för att kunna tänka om med kort varsel. Det är både frustrerande och utmanande på samma gång. Vi tvingas tänka nytt och vara mer kreativa.
Energin har flödat och vi har varit sjukt lösningsorienterade. Vi har kommit närmare varandra i olika konstellationer, både internt och externt. Vi har hittat lösningar på både stora och små problem. Det är lite som att hamna på en öde ö där vi måste hjälpas åt för att överleva. Det är kul – riktigt kul! – och spännande att jobba så. Vi planerar och genomför saker på ett helt nytt sätt.
Jag tror att det är ett läge vi kommer att befinna oss i allt oftare. Ett nytt normalläge där vi vet att vi inte vet allt. Ett läge med mer osäkerhet, där det inte räcker att planera för ett scenario. Ett läge där vi måste vara beredda med fler alternativ. Ett läge där vi tvingas prova nya lösningar och idéer oftare än idag. Det kommer kräva att vi jobbar och organiserar oss på nya sätt. Även om vår grundtanke är samma som tidigare.
Vi tror fortfarande på att vi kan göra världen lite bättre tillsammans med andra. Men vägen dit har förändrats. Idag ser tillsammans lite annorlunda än för bara några veckor sedan. Just nu handlar det mycket om digitala lösningar, aktiveringar och möten. Och visst, det funkar bra och kan vara riktig effektivt. Men vi fortsätter att planera för fysiska möten. När vi människor kan och får träffas som vanligt igen tror jag att många av oss kommer att värdesätta det fysiska mötet än mer, och det kommer alltid vara ett av de scenarion vi planerar för. För oss är det ovärderligt att ses, inspireras och utvecklas tillsammans med andra.
När vi kan ses igen – både planerat och oplanerat, strukturerat och ostrukturerat – tror jag att energin kommer att flöda som aldrig förr. Men jag tror också att dagens prövningar har lärt oss mycket som kommer göra vårt planerade bättre och mer effektivt.
// Lena Rodin, Brand Experience Manager, Löfbergs