Ur kaos och svårigheter föds ofta framgång

Krönika signerad Malin Eldh
Styrelseledamot i SES och partner i Amazing Growth

Tänk vad livet kan förändras – från en dag till en annan. En morgon, hösten 2016, hade jag ett spontant frukostmöte med ett par kollegor. Plötsligt sa en av dem: – ”Åh nej, jag har glömt att ta min blodtrycksmedicin”. Av någon anledning blev jag både nyfiken och kände mig träffad så jag frågade: – ”Högt blodtryck, vilka symtom brukar man ha då?” Han svarade: – ” För mig var det huvudvärk och förhöjd kroppstemperatur. Jag blev helt enkelt varmare”.

 

Hans beskrivning fick mig att direkt reagera och det kändes inte bra. Jag visste att jag känt signaler från min kropp att något inte stämde under ganska många år men lurat mig själv och stoppat huvudet i sanden. Inte ens när min man nyligen hade påpekat: – ”Du är så varm nu för tiden att det inte går att sova vid sidan om dig”, ville jag tro att något var fel.

Under mötet började oron stiga i kroppen. Jag smet iväg under mötet, bokade en läkartid och hade tur att få en tid redan dagen efter. Läkaren lyssnade noggrant in vad jag hade att säga och bad mig bära en 24 timmars blodtrycksmätare. Vid återbesöket tittade läkaren på mig med en allvarlig blick och sa: – ”Det här ser verkligen inte bra ut. Vill du finnas kvar hos din familj och dina barn, då ändrar du livsstil nu!”

Foto: Clara Mortensen

 

Jag kanske inte kommer ihåg hennes ord i detalj, men jag minns fortfarande det obehag som kom över mig. Det var en känsla av stress, rädsla och panik. Jag hamnade i någon form av tunnelseende och min kropp befann sig i kaos.

Tankarna kastades omkring i min hjärna. Vad gör jag nu? Kan jag fortsätta med mitt jobb och med mina uppdrag? Vad håller jag egentligen på med? Hur kan jag pressa mig själv så här? Vad är viktigast för mig? Min omvärld och mina nära och kära? Vad vill jag, på riktigt?

Att förändra sig själv är bland det svåraste som finns. Man måste förstå varför det är så viktigt och hur mycket det betyder, inte bara för sig själv utan också för andra. Först då känns det mycket lättare. Det som är viktigt skapar därmed en mening.

Allt sammantaget blev ett starkt uppvaknade i mitt hektiska vardagsliv och jag har sedan dess successivt förändrat både mina värderingar, mitt beteende och mitt fokus.

Hur man hittar en mening med det som händer och tar tillvara på situationen?
En sak är att hitta en mening med sig själv som individ, men hur gör man i sin verksamhet? Vi lever i en minst sagt utmanande tid och i en föränderlig värld som påverkar vår verksamhet. Det kan exempelvis vara globaliseringen, digitaliseringen eller pågående klimatförändringar. Just nu upplever vi dessutom utbrottet av Coronaviruset, en global kris som ekonomiprofessorn Mikael Dahlén liknar vid en naturkatastrof eller ett krig. Många verksamheter har det mycket tufft och kämpar för sin överlevnad, inte minst i vår bransch!

Jag har en stor respekt för den utmanande situation många befinner sig i. Mitt råd är att ta tillvara på möjligheten att stanna upp, reflektera och dra lärdomar, både av det som sker nu men också det som har varit. Att ställa sig frågorna – Vad är meningen med det som händer? Vad ska vi lära oss nu? Hur ska vi kunna göra något positivt av det? Vad vill vi med vår verksamhet? Kan vi ändra vår affärsmodell? Hur kan vi som företag bidra till ett bättre samhälle?

Att ta sig tid att lyssna inåt för att hitta sitt varför, en mening med sin verksamhet, och förena det med vad sin omvärld behöver är viktigt! Då ser vi vad vi kan bidra med både som individ och verksamhet. Det skapar trygghet, tillit och meningsfullhet både bland våra medarbetare och i vår omvärld. Detta bidrar i sin tur till hållbara och lönsamma verksamheter.

Krisen är kreativitetens moder
I svåra situationer föds också kreativitet. Man behöver tänka annorlunda och hitta nya affärsmodeller och nya lösningar för att överleva. Många gånger ser man lösningar som man tidigare inte sett. För mig är det så fascinerande att vi människor i kriser kan lyfta vårt perspektiv och tänka framåt och nytt.

Det finns många exempel på detta. I anslutning till finanskrisen 2008 startade många nya bolag upp som en följd av en trängd och utmanande ekonomi. Några av de företagen var Airbnb, Uber och Spotify. Kanske kommer din ide eller utveckling vara det vi ser tillbaka på om 12 år?!

Jag ser många goda exempel på nya kreativa och meningsfulla lösningar där verksamheter vill vara med och bidra. Ett exempel är ICA som anställer permitterad hotellpersonal och utökar öppettider för att hjälpa riskgrupper att handla samt kör ut varor till äldre i området gratis. Andra exempel är H&M som ställer om viss produktion och syr skyddskläder till sjukvården och sjukhus/sjukhem som snabbutbildar permitterad kabinpersonal för att hjälpa till inom vården.

Ta tillfället i akt!
Så för er som nu vill ta tillfället i akt att stanna upp, reflektera, ta lärdom och skapa en meningsfull framtid, både för er själva men också för er verksamhet, kan jag rekommendera ett inslag i Nyhetsmorgon där Simon Kyaga, överläkare i psykologi uttalade sig. Där fastnade jag bland annat för något han sa: – ”Att hitta någon form av mening med situationen eller att utnyttja situationen till att ifrågasätta sig själv kan göra att man utvecklas”.

Det obehagliga uppvaknande jag upplevde hösten 2016 lärde mig mycket. Det var en period i mitt liv som präglades av oro, kaos och utmaningar men det var också en situation som jag aldrig skulle vilja vara utan. Den har tagit mig och mitt liv till en ny dimension.

Jag befinner mig idag i en fas, där jag har hittat balans, en glöd och passion för mitt arbete och där jag känner en meningsfullhet och en tillfredsställelse i att vara med och göra skillnad. Men bäst av allt, jag är frisk och behöver inte äta några blodtrycksmediciner!

// Malin Eldh, styrelseledamot i SES och partner i Amazing Growth