Möt Lollapalooza
Med över 70 artister på 4 scener under 3 dagar kommer den internationella musikfestivalen Lollapalooza till Stockholm och Gärdet 28-30 juni. Vi har frågat Patrick Fredriksson – Partnership Director på Live Nation och Luger i Sverige – varför det behövs en till musikfestival i Sverige och vad som gör Lollapalooza speciell för både partner och publik.
Om vi börjar från början – hur ser Lollapaloozas ”historia” ut?
– Den startade ju redan 1991 av Perry Farrell som en turnerande avskedsturné/festival för hans band Jane´s Addiction. Inspirerad av europeiska festivaler. Sedan 2005 görs den som en tre dagars festival i Chicago och har sedan 2010 gjorts i Sydamerika. 2015 tog de steget till Europa i och med Berlin för att sedan addera Paris och nu är 2019 premiär för Stockholm.
Av alla länder i världen, varför kommer Lollapalooza till just Sverige?
– Av flera anledningar. Sverige är ett spännande land generellt. Inte minst kulturellt. Samt att vi ju har en plats med Gärdet som är så pass centralt och kan hantera det antal besökare vi långsiktigt kommer nå. Sverige är ju ett land som inspirerar internationellt.
Vilka står bakom Lollapalooza i Sverige?
– I Sverige är det Live Nation och Luger som har ett gediget festival- och arrangemangs kunnande i och med alla konserter och festivaler vi gör.
Vilka skillnader och likheter ser du mellan Lollapalooza och andra svenska musikfestivaler?
– Den största skillnaden är ju att det är centralt i Stockholm och utan åldergräns. På Lollapalooza är alla välkomna och vi presenterar ett väldigt brett och kvalitativt program. Man tar enkelt del av alla de faciliteter som Stockholm ger med en festivalupplevelse med allt det innebär.
Ser du Lollapalooza som en konkurrent eller komplement till redan befintliga musikfestivaler och event?
– Helt och hållet som ett komplement. Det behövs en Lollapalooza i Sverige. Det är klart Stockholm ska ha en sådan festival.
Vilken målgrupp har Lollapalooza?
– Kan tyckas som ett tråkigt svar men det är verkligen alla. Det visar det program vi presenterat. Gillar man musik, mat och fest så är Lollapalooza något för dig som upplevs bäst tillsammans med vänner och familj.
Hur bedrivs marknadsarbetet gentemot sponsorer och partners?
– Helt och hållet internt. Vi är ett fantastiskt team som förutom Lollapalooza jobbar med allt från Summerburst & Way Out West till Åre Sessions och Sweden Rock m.m.
Musikfestivaler i Sverige har generellt kanske en lite skamfilad historia med konkurser, bråk mellan arrangörer och i vissa fall ordningsproblem. Har det på något sätt påverkat införsäljningen av Lollapalooza visavi nya partners?
– Tycker du det? Precis som i alla andra branscher finns det konkurrens och den mår vi ju bara bra av. Den gör oss bättre. Säkerhet och trygghet är väldigt viktiga delar för oss och något vi jobbar mycket och aktivt med. Och festivaler är säkra och trygga platser att besöka. Vågar inte ens jämföra det med en derbymatch i fotboll. Dessvärre har ju massmedia blåst t.ex. samhällsproblematiken sexualbrott där evenemang (och då inte enbart festivaler utan samtliga evenemang) kanske haft ca. 2% av anmälda fall men fått mer än 60-79% av det massmedia rapporterat. Det ger ju en ganska knasig bild. Men det är ju fortsatt 2% för mycket och något vi arbetar aktivt med och mot. Men, nej det har inte påverkat införsäljningen negativt.
Vilka är festivalens största USP:ar, eller med andra ord – varför ska jag samarbeta med Lollapalooza?
– Hela ”resan” till evenemanget med uppladdningen inför där man tillsammans med familj och vänner planerar besöket. Allt från vilka artister skall man se till vad man skall äta och var ska man bo. Till att man under dagarna tre upplever en euforisk lycka och framförallt ser konserter man alltid kommer bära med sig. Att få vara en del i möjliggörandet av detta är något helt unikt som inte kan fås på några andra platser. Och de möjligheter associationen ger i alla faserna; inför, under och efter är oändliga.
Vilka kanaler har festivalen – egna och köpta – till sin målgrupp?
– En uppsjö. Inte minst sociala medier så klart men även väldigt mycket köpt i bl.a. outdoor, radio, digitalt m.m.. Vi har väldigt många naturliga kanaler internt då vi ju löpande har en dialog och kommunikation med publiken då vi ju gör konserter och evenemang året runt. Samt att vi naturligt jobbar med mycket inflytelserika människor i våra nätverk inte minst artister och musiker.
Har Lollapalooza något uttalat eget samhällsansvar, typ att festivalen är drogfri eller att man bara anlitar miljömärkta leverantörer?
– Hållbarhet är i vårt DNA som arrangör och i Lollapaloozas internationellt. Vi kommer jobba mycket detta där vi tar ansvar i allt från ekologiska produkter gällande mat och dryck till att välja ållbara resor och andra lösningar när vi bygger hela produktionen. Vi kommer även jobba med ett antal välgörenhetsorganisationer där vi nyttjar tillfället att tala med publik och artister om ämnen som ligger oss varmt om hjärtat. Tillsamman med RFSU och branschorganisationen för arrangörer Svensk Live kommer vi vara en del av ett initiativ som heter Dare To Care. Vi kommer jobba aktivt för att skapa en omtänksam publikkultur där vi alla gemensamt tar hand om varandra.
Vilka sponsorer och partners är redan nu klara?
– Vi har fått en line-up av samarbetsaktörer som både möjliggör och förbättrar festivalupplevelsen som är att jämföra med den artist line-up vi har. Absolut världsklass. Våra största partners är Spendrups med deras Norrlands Ljus, H&M och Mercedes Benz. Sedan kommer Coca Cola, SAS, Tallink / Silja, Alpro, Red Bull, Skistar & Blåkläder. På plats kommer även Magnum, Knorr, Tradera & Tutti Frutti finnas.
Till sist – har du någon favoritartist på årets Lollapalooza 😊
– Måste jag säga en? Det är ju nästan omöjligt med tanke på de namn vi har. Men måste jag så säger jag Billie Eilish. Hon har knockat hela världen men även mig. Jag är helt tagen. Det är så fantastiskt bra. På alla sätt.
Av: Mats Ehrlemark