“Både rättighetshavarna och vi som köpare behöver tänka nytt och utmana våra befintliga modeller”
Förbi är tiden då man trycker upp en skylt med en logga. Istället krävs det att man ”kliver in med hela kroppen”för att ett samarbete ska bli riktigt bra. Det menar Lena Rodin, Brand Experience Manager och marknadsansvarig på Löfbergs.
Berätta kort om hur ni jobbar med sponsring!
– Jag vill hellre kalla det samarbeten än sponsring, det är viktigt för att markera att det är ett givande och tagande i alla samarbeten så det blir hållbart och långsiktigt för alla parter. Vi vill jobba långsiktigt med vår sponsring, eller samarbeten då, och vi tror på att vara närvarande med vårt varumärke och upplevelsen av oss tillsammans med relevanta produkter för målgruppen.

Hur kommer jämställdhet in i era samarbeten?
– Vi försöker balansera upp så vi får mer jämställdhet i våra samarbeten. När det gäller Färjestad Hockey så ser vi det självklart att vi även finns med på damsidan. Lokalt här i Värmland fokuserar vi också på att stötta duktiga damidrottare bland annat i innebandy och handboll.
– Vi har även ett samarbete med curlingtjejerna i Lag Hasselborg, ett fantastiskt härlig team, mycket glädje och energi, det gillar vi. Men sporten behöver även balanseras upp med annat så vi har även inlett ett samarbete med fantastiska Västanå Teater i Sunne, ett måste om man inte upplevt de uppsättningarna tidigare.
Har ni några fler aktuella samarbeten?
– Ja, andra stora samarbeten är SkiStar, på destinationerna Sälen och Åre, och Vasaloppets alla arrangemang. Här vet vi att vi möter vår målgrupp och får umgås med dem på ett avslappnat sätt. Vi har produkter som passar perfekt i sammanhanget, både varma och kalla drycker.
Finns det någon “röd tråd” i era samarbeten?
– För oss är möten mellan människor viktigt, vi tror att vi människor behöver mötas ännu mer för att bygga den värld vi och nästa generation ska leva i. Det här har vi med oss i alla de samarbeten vi har och när vi överväger om det är rätt för oss eller inte. Våra produkter kommer in som en naturlig del i alla de samarbeten vi har.
Handlar allt om kaffe då?
– De senaste åren har vårt produktsortiment växt och vi breddar oss i kategorin. Vi har även produkter som inte är kaffe. Nyligen har vi lanserat en produkt som heter FUNC, en funktionell dryck som bara innehåller naturliga ingredienser och ger naturlig energi. Hållbara både för människor och miljö, det är viktigt för oss.
Hur ser det kommande året ut kopplat till era sponsringssatsningar?
– Som sagt vi jobbar långsiktigt och det nyaste samarbetet nu är Vasaloppet och SkiStar Åre, vilket är superspännande. Vi får många förfrågningar om samarbete och vi har alltid ögonen öppna när det gäller samarbeten där vi kan hjälpa till att bygga förutsättningar för människor att mötas på ett inkluderande sätt och framförallt där våra produkter inom ready to drink och naturlig energi passar in.
Hur kommer sig att ni bestämde er för att bli medlem i SES?
– Vi lägger mycket av våra resurser inom event och sponsring/samarbeten och kan vi möta andra aktörer som också tror på upplevelse och möten så brukar oftast det leda till ännu bättre resultat för alla oss i branschen.
Vad hoppas ni få ut av ert medlemskap?
– Både givande och tagande när det gäller kunskap och utveckling i branschen
Tror du sättet företag, inklusive Löfbergs, arbetar med sponsring kommer att se ut annorlunda i framtiden?
– Jag tror både rättighetshavarna och vi som köpare behöver tänka nytt och utmana våra befintliga modeller. Det räcker inte med en logga eller en traditionell annonsyta i uppgörelsen. Jag vill se ett större utbyte i form av gemensam utveckling i de större samarbetena. Och utifrån gemensamma värderingar hitta utvecklingen tillsammans som gynnar både rättighetsinnehavare, köpare, leverantörer och framförallt kundupplevelsen i slutändan. Vi behöver tänka större och business över gränser på ett annat sätt.
Vad ser du för nya (eller ihållande) trender inom branschen?
– Att tänka långsiktigt hållbart för både människor och miljö är inte nytt för oss, det är numer en hygienfaktor. Däremot så tror jag att vi behöver utmana vissa delar som det ser ut idag, som jag nämnde innan.
– Jag brukar prata om att man behöver ”kliva in med hela kroppen” i samarbeten för att det ska bli riktigt bra och det tror jag måste ske i ännu större utsträckning framöver. Det är resurskrävande att kliva in i samarbeten och det krävs att man är engagerad och både utmanar och vill utvecklas tillsammans i partnerskap, som vilken relation som helst. Det vill jag vara med och bidra till i branschen. Det räcker inte med att trycka upp en skylt med en logga det måste lira värderingsmässigt och grunda sig i en större trovärdighet i allt man gör.
– 1+1 måste bli mer, jag vill att det ska bli minst 11 när man kliver in i samarbeten!
Och hur ska det gå till?
– Jag tror till exempel att vi behöver se samarbeten över gränser tillsammans med fler aktörer. Fler varumärken som jobbar tillsammans, aktörer både bakåt och framåt i kedjan. Går man in och tänker större tillsammans med fler aktörer blir upplevelsen så mycket bättre och mer trovärdig. Här måste man släppa lite på de traditionella gränserna och tänka mer utifrån och in i ett större ekosystem. Det blir både roligare och bättre då.