Byråchefen som flyttar hem till sitt Göteborg
Efter snart tio år i Stockholm flyttar Magnus Nygren, byråchef för PS Occasions Göteborgskontor, hem till Göteborg. Där ska han tillsammans med sitt team fortsätta att utveckla PS Occasions erbjudande för att möta kundernas behov och framtida utmaningar. För SES berättar han om läget snart ett år efter byråsammanslagningen och vilka kommunikationsgrenar göteborgarna slår stockholmarna i.
För snart ett år sedan nåddes branschen av nyheten att de forna rivalerna Occasion och PS Communication skulle slås ihop till en byrå – resultatet blev PS Occasion. Men hur har det då blivit?
– Vi är jättenöjda med sammanslagningen. Precis som alla fusioner finns det mycket att arbeta med och när det kommer till människor, kultur och processer är man egentligen aldrig färdig. Det är en ständigt pågående process där förbättringar sker organiskt och vi tillsammans tar oss framåt. Vi har haft en initial plan, men samtidigt måste förändring få ta tid och kring vissa delar har vi behövt prova oss fram. Vi är en väldigt driven organisation med höga ambitioner och jag är positiv till utvecklingen när jag ser tillbaka på vad vi har åstadkommit i år, säger Magnus.
Men vad har kunderna sagt då? Magnus menar att de har fått väldigt bra respons från sina kunder och att de under året har inlett flera spännande samarbeten som en direkt följd av de nu sammanslagna byråernas gemensamma erbjudande.
Ser du några nya utmaningar eller möjligheter som har uppstått i samband med sammanslagningen?
– Det har varit ett intensivt och lärorikt år där vi har gift två olika bolag vilket innebär många nya familjemedlemmar, både kollegor och kundsamarbeten. I det finns det självklart utmaningar men framförallt möjligheter att lära sig nya saker, ifrågasätta gamla mönster och hitta nya vägar. Vi håller på att bygga något riktigt spännande och det har varit inspirerande att lära känna alla nya medarbetare och tillsammans titta framåt, svarar Magnus.
“Förstod direkt att jag hade hamnat rätt”
På frågan hur Magnus själv en gång i tiden halkade in på brand experience-spåret svarar han att han i viss mån alltid har brunnit för och hållit på med event och upplevelser. Hans bakgrund är inom musik och evenemang, både som tekniker men också som musiker.
– Steget från musiken in till projektledning och varumärkesupplevelser var inte så långt. Det växte en nyfikenhet på kommunikationen och resonemangen bakom upplevelsen, hur allt planeras och för vem man gör det och varför. Det ledde till att jag började utbildade mig i ämnet och jag förstod direkt att jag hade hamnat rätt, säger Magnus.
På distans från Stockholm har Magnus varit byråchef för PS Occasions Göteborgskontor sedan slutet av 2017. Pendlandet, menar han, har gett honom väldigt bra koll på SJ:s tidtabeller och Sveriges järnvägsnät. Det kommer han ha fortsatt nytta av, då han har kvar utvalda kunder i huvudstaden. Framför allt är det här en satsning där Magnus ska fortsätta stärka och ansvara för PS Occasions verksamhet i sydvästra Sverige.
Även om Göteborg har flera multinationella företag så är den regionala marknaden något mindre, vilket gör att de byråer som finns konkurrerar om färre kunder.
– Det innebär att vi måste utmana mer, vara ännu mer pålästa om kundernas utmaningar och aldrig luta oss tillbaka och lita på gamla meriter, säger Magnus.
Vad skulle du säga utmärker sydvästra Sverige när det kommer till kommunikation och varumärkesbyggande?
– Inom upplevelser är sydvästra Sverige fenomenala på att genomföra stora och komplexa evenemang. Allt från stora konserter på Ullevi till mässor, idrottsevenemang och gatufestivaler. Det finns lång erfarenhet inom området och en tydlig ambition att fortsätta skapa affärsmöjligheter för näringslivet och utveckla staden. När det kommer till kommunikation och att bygga varumärken så trängs några av landets absolut bästa byråer i regionen. Det måste vi lyfta mer och vara stolta över, menar Magnus.
Att ändra beetendemönster – och att mäta det
Förutom Göteborg och Stockholm, har PS Occasion verksamhet i Oslo, Helsingfors och Köpenhamn. Trots att byrån jobbar med flera olika nordiska kunder är det dock sällan det går att köra en “copy paste” på en kampanj i samtliga länder.
– All kommunikation vi arbetar med är framtagen och anpassad efter sin mottagare. Vi knyter band mellan varumärken och mottagare i förhoppningen att vi kan ändra beteendemönster. Vi vill att man ska få något med sig att berätta för en kollega, kompis eller familjemedlem. Det är grunden i det vi gör oavsett målgrupp, förklarar Magnus.
Magnus berättar vidare att de har gjort många kampanjer som rullats ut i Norden och ibland hela världen, men att det i regel alltid blir någon form av anpassning.
Att mäta effekten av en påkostad kampanj är ofta en utmaning, finns det något du ser att branschen kan bli bättre på när det kommer till mätning?
– För oss handlar det ofta om att hjälpa våra kunder att sätta realistiska och mätbara mål med projektet. Det är inte alltid man har en tydlig målsättning om vad projektet faktiskt ska bidra till. Vissa resultat är självklart mer mätbara än andra. Till exempel är det lättare att se förändring i försäljning än i attityd. Vi har arbetat fram och provat flera olika metoder under åren med målet att driva på vår del av branschen när det kommer till mätningar. Generellt sett finns det mer att utforska inom mätningar för vår bransch, men det är också kostsamt och inte alltid något man prioriterar från kund, säger Magnus.
“Utan engagemang vinner en gullig kattfilm på Youtube”
Trots utmaningar kring mätning tycker Magnus att allt fler traditionella kommunikationsbyråer rör sig mot brand experience och att det är tydligt att upplevelsen blir allt mer viktig. Han menar att PS Occasion med sina över 20 år inom branschen har sett hur saker har förändrats, framförallt de senaste åren.
– Framtiden är hållbar och det är allt viktigare för varumärken att agera och stå för något på riktigt. Även de stora traditionella bolagen tar ställning och är med i debatten. Man måste våga leda vägen och vara en del av förändringen. Alla trender pekar mot ännu större engagemang och ställningstagande, säger Magnus.
Digitalisering och att människor upplever att de har allt mindre tid “talar emot” liveupplevelser, som till exempel event, hur ser du på det?
– Jag skulle säga att det är tvärtom. Behovet av fysiska möten och upplevelser ökar i takt med att vi spenderar mer tid vid skärmen. Du belyser utmaningen av begränsad tid och den är svårare att påverka, svarar Magnus. Detta menar han vidare ställer högre krav på byråer och företag att bli mer kärnfulla och spetsiga i kommunikationen och kanalval.
– Vi kommer alltid tävla även mot digitala upplevelser och skapar inte vi evenemang som engagerar finns det alltid en gullig kattfilm på Youtube som vinner. Vi måste skapa innehåll som ger både upplevt värde och riktigt engagemang, avslutar Magnus.