“Vår sponsring bygger samhörighet och stolthet bland våra medarbetare och återförsäljare”

 

Hej Alexander Dahlin, sponsoransvarig på Volkswagen Personbilar!
Berätta kort om hur Volkswagen jobbar med sponsring!

– Våra största sponsorinsatser gör vi inom längdskidåkning (vinter) och fotboll (sommar). Vi har sponsrat svenska längdlandslaget i 10 år och detta är fjärde året vi samarbetar med Svensk Elitfotboll (Allsvenskan och Superettan). Fotboll engagerar också våra återförsäljare ute i landet genom lokala avtal med fotbollsklubbarna på deras hemmaorter.

– Våra större sponsringssamarbeten måste innehålla en del som ger oss tillräcklig varumärkesexponering i förhållande till vår ekonomiska insats. Vi lägger också alltid en betydande del på aktiveringar av våra samarbeten. Exempel på detta är vår reklamkampanj för fyrhjulsdrivna bilar som vi gör med längdlandslaget varje år och flera olika längdtävlingar som vi är med och genomför i Sverige. Inom fotbollen så visar vi upp oss i anslutning till allsvenska matcher och vi finns även med på Gothia Cup.

– Förutom längdskidåkningen och fotboll så kan man till exempel även se Volkswagen i vissa golfsammanhang, på hästhoppning, i motorsport med flerfaldiga världsmästaren Johan Kristoffersson och på Fotografiska muséet. Volkswagen har också ett långvarigt samarbete med Bris där vi förser dem med bilar till deras verksamhet och genomför olika insamlingar.

 

Varför väljer ni att arbeta med sponsring som metod?

– Utöver varumärkesexponeringen så ger sponsring oss positiva associationer och en möjlighet att visa upp oss och möta kunder utanför våra bilhallar. Sponsringen är också något som vi medarbetare och våra återförsäljare kan samlas kring för att bygga samhörighet och stolthet.

 

Hur ser året ut 2019 kopplat till era sponsringssatsningar?

– 2019 innefattar inga större förändringar, men vi har tecknat ett nytt avtal med längdlandslaget som säkerställer att vi fortsätter det samarbetet. Tillsammans med vår återförsäljare i Stockholm kommer vi vara med på Longines Global Championship Tour, en hästhoppstävling med världseliten som kommer till Sverige för första gången i juni i sommar. Internationellt så har Volkswagen gått in som ”mobility partner” till UEFA vilket bland annat innebär kval till fotbolls-EM i år, herrarnas EM nästa år och damernas EM 2021.

 

Hur ser du på jämställd sponsring?

– Jämställdheten behöver förbättras i samhället i stort och inte minst inom sportens värld. På Volkswagen är vi medvetna om att vi kan och bör göra mer för jämställdheten inom ramen för våra sponsringsinsatser. Längdlandslaget är dock ett bra exempel där kvinnor och män har ganska likvärdiga förutsättningar.

 

Tror du sättet företag, inklusive Volkswagen, arbetar med sponsring kommer att se ut annorlunda i framtiden?

– Från vår horisont kommer det inom närtid bli en stor omställning mot hållbara transporter genom det elbilsprogram som börjar lanseras nästa år och framåt. Detta kommer förstås även att genomsyra vår inriktning inom sponsring och de krav och förväntningar som vi kommer ställa på våra samarbetspartners. Samhällsförändringar i stort med ökad digitalisering och ändrat konsumtionsmönster för tjänster, produkter och marknadsföring påverkar förstås oss i samma grad som andra företag. Jag tror dock att både den fysiska och digitala sport- och upplevelseindustrin kommer att stå sig starka och att det kommer finnas goda förutsättningar för företag som Volkswagen att fortsätta samarbeta med dessa rättighetsinnehavare – men det kommer bli allt mer viktigare för rättighetsinnehavare och sponsorer att göra positiv skillnad i samhället.