“Det finns ett stort behov att visa upp sponsorer på nya sätt”

Under en resa till Sverige, som var ett pris i en fototävling, fattade civilingenjören Bálint Reger tycke för landet och bestämde sig för att flytta hit. Med sig tog han sin fru och Mobfest, en tjänst i form av en mobil scen delvis grundat av hans frus far i Ungern. Efter ett knappt år i Sverige är Mobfest redo att möta den svenska marknaden på riktigt.

 

Hur kommer sig att ni bestämde er för att bli medlem i SES?
– Jag har stött på SES när jag har letat efter aktörer, nyheter och info om eventbranschen. Som ett nybildat företag med en innovativ tjänst inom eventbranschen och utan erfarenhet och nätverk i Sverige var det ett självklart beslut att bli medlem.

Vad hoppas ni få ut av ert medlemskap?
– Vi hoppas att vi kan visa upp oss, utöka vårt nätverk och hitta kunder som arrangerar event där vår tjänst hjälper till att skapa värde. Vi är ett ungt par från Ungern och vi måste lära oss mycket om branschen och entreprenörskap i Sverige i allmänhet. Träffar och seminarier inom SES erbjuder oss en perfekt möjlighet för oss att göra detta.

 

 

Vad gör ni på Mobfest?
– Vår tjänst är en mobil scen som verkligen är mobil – den är monterad på en skåpbil så vi kan köra den var som helst det behövs. Mobfest har inbyggd ljud- och ljusteknik samt ett eget elverk, och det tar bara 20 minuter att montera scenen.

– Men det som gör Mobfest unikt är vårt banderollsystem. Med 33 kvm banderoll-yta runt scenen blir scenen en del av sponsor-visualisering istället för att vara bara ett tekniskt verktyg. Tack vare detta är vår scen ett bra val för sponsorer av alla typer av utomhusevenemang. Vi är stolta över att det är enkelt att jobba med oss – vi fixar allt från transport till demontering, inklusive tekniskt närvaro under evenemanget.

Kan du berätta om något projekt ni har genomfört som sticker ut lite extra?
– Tour de Hongrie, den största cykeltävlingen i Ungern, där vi har tillhandahållit tre mobila scener och följde det 890 kilometer långa loppet under fem dagar. Med våra scener kunde vi skapa “fan-points“ med DJ och speaker för åskådaren. Eftersom det går snabbt att montera och demontera Mobfest då allt är förmonterat, var det möjligt att följa, köra om cyklister och montera igen på ett annat ställe.

 

 

Skiljer sig eventmarknaden i Ungern och Sverige åt?
– I Sverige är det fler utomhusevent med fler deltagare, som till exempel löptävlingar. Men annars är länderna ganska lika.

Vad ska man tänka på när man som kund tänker använda sig av en mobil scen under sitt event?
-Vanligtvis behöver du kolla vilken ljud- och ljusutrustning som ska beställas utöver scenen, eftersom det oftast inte ingår i hyran. Monteringstid, storlek och elbehov är också viktiga parametrar – finns det tillräckligt med plats och ett eluttag i närheten?

– Vi ser ofta att man använder jättestora scener även när det finns ingen behov, just för att det inte är lätt att hitta bra mindre scener att hyra – fram till nu. Mobfest är ingen stor scen, men passar bra för DJ, speaker eller fyra till fem musiker – den kräver bara två vanliga parkeringsplatser i yta och har ett eget elverk. Scenens utseende är också viktigt – helst vill man undvika ful teknisk utrustning och istället låta scenen fungera som en extra sponsringsyta.

Vad ser ni för nya (eller ihållande) trender inom branschen?
– Utomhustävlingar blir mer och mer populära och då finns det ett stort behov att visa upp sponsorer på nya sätt. Så kallad passiv sponsring är inte tillräckligt idag, sponsorer ska skapa mervärde för deltagare. Hållbara lösningar är också viktiga – scener och utrustning kräver vanligtvis mycket transport, men vi kan förbättra klimatpåverkan genom att minskat transportbehov.

Vad händer hos er på Mobfest under våren?
-Vår första riktiga säsong börjar nu och vi är exalterade att visa vad vi kan på så många evenemang som möjligt – från löptävlingar till festivaler.