SMÖR – en gourmetkrog i kioskformat

Jung Relations och Svenskt Smör

I två omgångar har SMÖR slagit upp portarna (eller ja, luckan). Först i en bortglömd park och sen i form av en kolonilott på Söderhallarnas tak. Och människor vallfärdade – vilket också märkts i sociala medier, som sjudit av av skyhöga förväntningar och goda recensioner. Under totalt åtta helger har åtta tusen rätter serverats till mer än fyra tusen besökare. Sedan kampanjen lanserades har Svenskt Smör vänt en negativ trend – och vuxit med 2,6 % i försäljning och 6 % i penetration.

Den 23 augusti 2019 intog toppkocken Jimmi Eriksson tillsammans med Arla en av kolonilotterna i koloniträdgården på Söderhallarnas tak för att öppna upp gourmetrestaurangen SMÖR. Här ville vi erbjuda en paus från storstadspulsen, samtidigt som vi befann oss precis intill den. Med smöret i centrum förvandlades folkliga råvaror – som du kan odla själv i din trädgård, på din kolonilott eller i din odlingsback – till smakrik fine dining. Allt till priset av “en grillad med mos”. Ryktet om den nya smakdestinationen spred sig som en löpeld. Och traditionella och sociala medier fylldes med njutningsfull mat. Smör var med på kartan igen.