Hej Marie Lasota, vd på den nya eventbyrån PS Occasion!

I förra veckan kom nyheten att eventbyrån Occasion slås samman med PS Communications, där du tidigare var VD, och bildar PS Occasion. Berätta kort om vad som har skett och varför!

– I korthet har två av branschens största och mest välrenommerade byråer gått samman.

PS och Occasion har verkat sida vid sida under många år och på senare år har vi kommit varandra nära genom att många som jobbat på Occasion gått till PS och vice versa. I en situation där vi har två byråer med massor med människor på båda sidor som gillar varandra, så underlättade det beslutet att fusionera byråerna. Många på utsidan kanske undrar hur vi ska få ihop de olika byråkulturerna men det kommer att gå alldeles fint tror jag.

– Sen finns det den affärsmässiga sidan av det hela. Vi verkar fortfarande på en relativt omogen marknad där flera olika typer av leverantörer klumpas ihop till ”eventbyrå”.

Vi är affärsutvecklare som löser utmaningar genom upplevelser och kommunikation. Alltså är det en väsentlig skillnad mellan det vi gör och exempelvis en konferensbokare eller en researrangör. Genom en större byrå, och den större plattform som vi får, vill vi även hjälpa till att driva vår del av den här branschen framåt.

Vad innebär det här framöver vad gäller byråns kunderbjudande?

– Genom sammanslagningen blir vi ännu starkare på design, event och kommunikation. Jag vågar påstå att vi har Brand Experience disciplinens vassaste medarbetare och det är medarbetarna som formar vårt erbjudande.

– Vi tror vår syn på kommunikation- och marknadsföring kommer att vara en mycket mer central del av hur man framöver väljer att nå ut till sina målgrupper. Men för att vara relevant som alternativ till de mer traditionella disciplinerna, som exempelvis reklam och PR, måste vi bli mycket bättre på att ta både oss själva och kunderna på allvar. Det tror jag kommer forma hur PS Occasions erbjudande kommer att se ut.

Vilken reaktion har ni fått från era kunder?

– Kunderna har varit uteslutande positiva och vi kommer självklart även fortsättningsvis bjuda in dom till dialog så att vi på bästa sätt kan möta deras framtida behov.

När ska man anlita PS Occasion och hur skiljer ni er från andra aktörer på marknaden?

– Man ska anlita oss när man har ett varumärke som står inför en utmaning. Genom starka upplevelser kan vi inte bara skapa uppmärksamhet, men vi kan även dyrka upp människor och skapa verklig förändring oavsett om det gäller försäljning, förändrade attityder eller att kanske täppa till en kunskapsglapp hos kunderna.

– Vi är nog några byråer i Sverige som kan ta sig an komplicerade uppdrag på samma nivå, men vi tycker dels att vår storlek och nordiska räckvidd står ut, samt att vi är toppklass över hela linjen från produktion till kreativitet och strategi.

Vad ser du mest fram emot vad gäller eventåret 2019?

– Det ska bli intressant att se om vi kan uppgradera den fysiska upplevelsen något i tider där vår skärmtid ökar för varje vecka. Vi tror den där platsen mittemellan det fysiska och det digitala är en intressant plats att verka på.

– Sedan tror jag 2019 kommer att bli ett intressant år ur ett branschperspektiv där vi som byråer numera attraherar talanger som tidigare valde bort oss för andra typer av byråer. Jag tror också att vi kommer se flera nya konstellationer formas, där vissa gör det för att de måste i en svajig konjunktur. Eventåret 2019 har ju alla fall börjat intressant och jag hoppas vi bidragit till det genom skapandet av PS Occasion.

Marie Lasota, vd på PS Occasion.