”Som marknadsförare och kommunikatör måste jag vara förberedd. Jag måste kunna mer om min målgrupp än enbart deras digitala beteende om jag vill fortsätta kommunicera med dem.”
Plötsligt händer det – vänner och bekanta, ja till och med journalister börjar radera sina konton på Facebook. Vad blir egentligen konsekvenserna när den största sociala plattformen försvinner? Hur kan jag fortsätta kommunicera med min målgrupp i ett sammanhang där de gillar att hänga om den digitala närvaron på sociala medieplattformar sviktar?
I en rapport från Dagens Analys i förra veckan kunde vi läsa att Facebook för andra kvartalet i rad tappar dagliga användare i Europa. I USA har tillväxten stannat av, och antalet dagliga aktiva användare har under fem kvartal stått i stort sett helt stilla. Även i rapporten Svenskar och internet 2018 framkom det att tjänsten inte bara stått still, utan till och med minskat i Sverige under året.
Så vad innebär denna minskning för oss marknadsförare som ser Facebook och andra digitala plattformar för den delen som givna kanaler där det är enkelt att målgruppsanpassa material och kommunicera?
Till att börja med måste man förstå varför människor hänger på Facebook idag. Givet är att idag erbjuder tjänsten en slags digital all inklusive-service och vi använder Facebook till en mängd olika behov så som kalender, eventinbjudningar, gruppchat, köp & sälj och även som inloggnings-id till andra tjänster. Facebook har utvecklats till något mycket mer än den kontaktplattform som åsyftades från början och försvinner plattformen kommer den antagligen ersättas med nya som täcker just dessa behov. Men fortfarande är grunden i Facebook en intressedrivande social aktivitet där jag hänger för att socialisera med vänner och likasinnade. När det nu visar sig att flera i min omkrets slutar hänga där kommer det snart inte finnas någon anledning till att jag själv fortsätter. Jag vill ju hänga där alla andra hänger. Det är så vi människor fungerar.
Som marknadsförare och kommunikatör måste jag vara beredd när detta sker. Jag måste kunna mer om min målgrupp än enbart deras digitala beteende om jag vill fortsätta kommunicera med dem. Så vad kan jag göra för att inte tappa min målgrupp?
Ett tips är att börja hänga med din målgrupp även utanför skärmen. För ska man tro på forskare inom psykologin så kommer vi människor aldrig att vilja sluta ses – vårt behov av att ta kontakt med och knyta an till andra är den primära drivkraften bakom vårt beteende. Hjärnforskning visar bl.a. att våra hjärnor reagerar på social smärta och njutning på i stort sett samma sätt som de gör på fysisk smärta och njutning. Vi kommer alltså alltid att ha ett stort socialt behov och därför är upplevelser och sammanhang där vi träffar andra människor helt avgörande för vårt välmående. Oavsett ålder och kön så vill vi hänga med likasinnade och vi vill känna oss sedda. Att nyttja kraften i det verkliga mötet mellan människor är därför något alla kommunikatörer bör lära sig. Kan du bredda din kommunikation till att använda andra sociala sammanhang än enbart nätet kommer du antagligen att komma långt. För oavsett vilka sociala medieplattformar vi använder i framtiden, så kommer de alla att behöva underlätta för och integreras i vårt ständiga behov av att ses (fysiskt). De som fattar detta bäst kommer att bli framtidens vinnare. Revolutionen är inte digital, den är social.
/Victoria Jansson, marknads- och kommunikationsansvarig SES