“Vi har fördubblat antalet medlemmar hos SES i Norge under de senaste åren”
Hej Hege Mauroy, vd för norska SES – Sponsor- og Eventforeningen, berätta om er verksamhet i Norge!
– Sponsor- og Eventforeningen är SES-systerorganisation i Norge. Föreningen startades 2001 som Sponsorforeningen och utökades tillSponsor- og Eventforeningen 2005. Vi har idag omkring 190 medlemmar som består av sponsorer, rättighetsinnehavare, eventbyråer, konsulter och olika leverantörer i branschen.
Hur ser din roll ut?
– Jag är VD för föreningen och den enda heltidsanställda. När jag började 2008 var min tjänst på 50%, men redan året efter beslutade styrelsen att investera och det blev en heltidstjänst, samtidigt som styrelseledamöterna även fick ett operativt ansvar. Under dessa år har vi fördubblat antalet medlemmar, ökat antalet deltagare på våra evenemang och haft en betydande tillväxt i föreningens ekonomi.
Hur ser er motsvarighet till Gyllene Hjulet ut i Norge?
– Föreningen har sin årliga Award med tio priser. Det äger rum i slutet av januari/i början av februari. Under 2009 bestämde vi oss för att utöver själva galan även ha en del utbildande del under dagtid för branschen. Fram till 2018 var det endast en halv dag med konferens men i år lanserade vi en heldagskonferens där vi också hade flera parallella seminarier kring event och sponsring. Vi hade rekordmånga anmälda och utvärderingen visade att arrangemanget, såväl dag- som kvällstid, var det bästa någonsin.
Se filmen från Sponsor- og Eventforeningens dag i år här (2 minuter)
Vilken är den största trenden i Norge inom sponsring och event just nu?
– Den största trenden vi upplever är på många sätt tvåsidig. En är att användningen av och möjligheterna kring sociala medier gör att sponsorer och rättighetsinnehavare kan nå ut brett till sina egna målgrupper utan att behöva använda sig av traditionella medier – och att detta kan öppna upp för nya sponsorskap. Den andra är att just användningen av sociala medier och tekniska innovationer skapar ett behov av att träffas fysiskt ”live”. Detta skapar möjligheter för den typ av upplevelsemarknadsföring som våra medlemmar också representerar: vi behöver aktiviteter som berör oss utanför skärmen!