Med bidraget Academic Work Family 20 år fick Eventyr och Academic Work silver i kategorin “Årets Interna Event” i årets upplaga av Gyllene Hjulet. För SES berättar Nicklas Carlström, Senior Project Manager på Eventyr, om hur de lyckades fånga uppmärksamheten hos en riktigt svårflörtad målgrupp.

“Hur vi skapar vi ett event som överraskar mer än 1000 kräsna millennials? År 2018 fick vi uppdraget att skapa Academic Work Family’s 20-årsjubileum. De skulle för första gången i företagets historia samla alla heltidsanställda i koncernen som är fördelade i sju olika länder. Efter analys av målgruppen förstod vi att vi måste tänka helt nytt och göra något totalt oväntat, högt tempo och något som ingen annan gjort förut. Resultatet blev att vi gjorde 6 event på 15 timmar.”

Hej Nicklas Carlström på Eventyr! Hur kändes det att vinna silver i kategorin ”Årets interna event”?
– Mycket roligt! Vi i teamet ser det verkligen som en vinst. Vi vet att det är väldigt många bidrag som skickas in och att det är hård konkurrens bland bidragen. Silverhjulet blir en extra belöning efter många månaders arbete. Att vinna Silverhjulet ger oss också ett kvitto på att vi är väldigt duktiga på det vi gör.

Berätta kort om ert vinnarbidrag – vilken var utmaningen och lösningen?
Utmaningen var att på 15 timmar samla alla heltidsanställda för första gången i Academic Work Family. De ville sprida kunskap om bolaget, var de kommer ifrån, var de är idag och vart de ska i framtiden. Under knappt ett dygn skulle vi utbilda, underhålla, överraska, engagera och hålla energinivån uppe hos 1200 millennials. Sist men inte minst så skulle vi också fira deras 20-årsdag.

Vilken roll hade du i ert vinnarbidrag?
– Jag var ansvarig projektledare tillsammans med ett stort team från Eventyr där alla var lika viktiga. Grundteamet bestod av; Projektledare: Nicklas Carlström, Projektledare Anna Hellström, Koncept & Design: Henrik Schönnings och Produktionsledare: Agnes Nyman.

 

“Under knappt ett dygn skulle vi underhålla och engagera 1200 millennials”

Juryn bedömde ju bland annat bidragen efter “effekt i resultatet”, hur såg det ut för ert bidrag?
– Vi överträffade samtliga uppsatta mål vilket vi och kunden är väldigt nöjda med, då vi vet att målgruppen är svårflörtad. Ledorden var överträffa och överraska.

Vilka var de främsta faktorerna till att ert bidrag vann, enligt dig?
– Under hela projektet så var vi och kunden tillsammans ett starkt team. Vi vågade utmana varandra, tänka nytt och tänkte hela tiden på hur vi kunde överraska gästerna. Vi jobbade tight med lednings- och projektgruppen och hade regelbundna avstämningar där vi vred och vände på alla detaljer under hela projektet.

Från vänster: Agnes Nyman, Henrik Schönnings, Anna Hellström, Nicklas Carlström

Se filmen här: