Vi har i media fått följa hur flera branscher kommit ut i #metoo-upprop med vittnesmål om sexuella trakasserier vilket har skakat Sverige under flera veckor. I veckan var det dags för kommunikationsbranschen. Fler än 6 000 kvinnor och ickebinära verksamma inom reklam, pr och kommunikation har samlats, 2 126 av dem har skrivit under ett upprop och delat 322 vittnesmål från branschen om trakasserier, könsdiskriminering och övergrepp. Uppropet, som går under hashtaggen #sistabriefen, med insamlingen av vittnesmål och namn pågår fortfarande..
Uppropet ställer krav på aktörer med inflytande, makt och möjlighet att påverka branschen att agera. Till samtliga är det formulerat uppdragsbeskrivningar, eller s.k. briefer, med uppdraget att skapa trygga arbetsplatser fria från diskriminering och förtryck. För det är inte första gången den här branschen har blivit uppmärksammad på att något är fel.
Som branschorganisation för en del av kommunikationsbranschen har SES ett ansvar att hjälpa våra medlemmar att samordna, organisera och förmedla kunskap och riktlinjer. SES arbetar idag aktivt med att lyfta frågor om jämställdhet och respekt men kommer nu att ta detta arbete till ännu en nivå. Vi kommer att tillsammans med övriga branschorganisationer i kommunikationsbranschen att svara på #sistabriefen och inventera vad vi kan göra för att stötta en bättre arbetskultur samt sätta upp en gemensam plan framåt. Vi kommer att arbeta fram policys, uppförandekoder och riktlinjer som alla aktörer i vår bransch kan applicera på sin verksamhet.
Sponsrings & Eventsverige har genom en strategisk resa, vilken symboliseras i nytt namn och nytt manér, tagit klivet till att agera som en nationell branschorganisation med en holistisk approach där vi tillsammans med våra medlemmar i landet ser till att forma och sätta riktlinjerna för branschens framtid. Det är i gemensamma krafter vi kan påverka vår egen bransch samt utvecklas att bli aktörer att räkna med på marknaden. Det är även i gemensamma krafter vi kan förmedla kunskap och yrkesnormer. Sponsrings- & eventbranschen ska vara en bransch med arbetsgivare och arbetstagare som trivs och känner sig trygga i sina roller och på sina arbetsplatser. Vi ska vara en bransch som tar ansvar och tillsätter resurser som gör att vi är väl förberedda vid leverans. En bransch som levererar värde genom upplevelser och intressen byggda på glädje, gemenskap och omtanke. Vi tror på kraften i mötet mellan människor. Ett möte av respekt och medmänsklighet där vi tillsammans tar avstånd från den fullständigt oacceptabla människosynen och de regelrätta övergreppen.
I syskonskap och solidaritet, för en bättre bransch och ett bättre samhälle,
SPONSRINGS & EVENTSVERIGE