"vi behöver våga vara riktigt korta och effektiva i våra digitala event och möten"
Spaning signerad Fredrik Göransson, Senior Partner Nine Yards
Just nu ser vi att behovet av digitala kommunikationslösningar ökar enormt. Allt från att jobba på distans till att samla en större publik. Vi är många som sitter framför en skärm i möten dagarna i enda och handen på hjärtat, visst saknar vi att ses inte bara för kvaliteten är blandad utan för att vi inte uppnår samma energi som i det riktiga mötet. Vi människor gillar ju generellt att träffas. Det uppstår något i det där mötet, lite känslan av samlas kring lägerelden.
Jag och mina branschkollegor inom event älskar möten och magin som vi skapar i dessa. Nu har vi nya tider och de kom plötsligt, så vi anpassar oss och det finns väl inte någon av våra teknikpartners som inte varit snabba med att erbjuda olika streaminglösningar. Här är det viktigt att säga att tekniken finns, och den är grunden för att göra ett digitalt möte. Men vi behöver även hitta dimensionen, så det går från känslan av att titta på ett dåligt TV program till att bli krispigt och därmed en inspirerande upplevelse. Ja, ni vet känslan av längtan till det där programmet ni verkligen vill se.
Svensk TV har ca 60 år på nacken och har utvecklats till ett format som många gillar. Här har vi mycket inspiration att hämta för att nå genom rutan. Vi säger alla att digitala möten inte får vara som en direkt sändning av ett live event och vi jobbar hela tiden med paketeringen som är så viktig. Men jag ser idag behovet av utveckling även här. Vi byråer och våra uppdragsgivare måste ha modet att verkligen tänka mer TV, att skala ner det vi vill säga och lyssna mer till vad publiken vill höra. Tänk så här, hur länge orkar du engagera dig i ett TV-program?
Ta SVTs Skavlan som ett exempel med en briljant programledare, prominenta gäster och någon form av underhållning så känns en timma lagom. Då ska vi nog inte räkna med att vi kan köra längre. Vi kan också jämföra med TED Talks där en riktigt vass talare har mellan 10–15 min för sitt TED talk, så ger det oss också en bra indikation på hur länge vi kan upprätthålla uppmärksamheten. Men det hänger på att du är riktigt bra på att framföra ditt budskap. Till detta ska vi tillägga att det ligger stora förberedelser, investering i tid och i pengar för att det ska bli bra.
Så, min spaning är att vi behöver våga vara riktigt korta och effektiva i våra digitala event och möten. De som vi verkligen kommer titta på och komma ihåg kommer vara de korta och rappa sändningarna. Där ett dagevent går från 8 timmar till att bli 30 och 60 minuter väldigt välpaketerat och varierat innehåll. Då kommer vi ha en kommunikation som engagerar och når till våra mottagare fram tills det är dags att mötas på riktigt igen, för det kommer vi längta efter!
Konkreta tips efter att ni satt syfte och mål:
- Vad:et har aldrig varit viktigare – fokusera på vad publiken vill lyssna till
- Tänk bort Powerpoint
- Våga korta ned rejält
- Korta varierande inslag med olika personer och en programledare som håller ihop programmet
- Bryt av med något som skapar energi och gärna involverar
- Ta hjälp av en byrå som förstår upplevelsekommunikation
Och glöm inte att alltid gå The whole Nine Yards oavsett kommunikation och kanal.
// Fredrik Göransson, Senior Partner Nine Yards