It’s not information overload, it’s a noice overload”

TEXT AV: Fredrik Göransson, Nine Yards.

Jag och min kollega Daniel Da Silva var på konferensen SXSW – South by Southwest för en dryg vecka sedan. Världens största konferens/festival inom marknadsföring och interaktiva medier kombinerat med film och musik.

Tänkte passa på att dela med mig av 5 trender som vi såg:

Upplevelse framöver allt – Att berätta sin story på riktigt växer mer och mer, vi går från att sända information i bred skala (Broadcast) till mindre målgrupps anpassad skala (narrowcast) och skapa unika upplevelser som förstärker varumärkets upplevelse. Vi som individer fortsätter att jaga upplevelser. Vi vill ha en upplevelse som vi kommer ihåg, så oavsett om vi är ett rese- eller It-bolag så måste vi tänka på hur vi ska upplevas och särskilja vår upplevelse från konkurrenterna.

Varumärken behöver hjärta – Företag drivs av människor som både är rationella och emotionella. Allt mer visar det sig oavsett B2B eller B2C hur vi påverkas av en stark story och att storytelling blir allt mer avgörande. Det handlar om att vara mänsklig, autentisk och på riktigt för att vi ska nå igenom och skapa uppmärksamhet. Vi är mitt i en trovärdighetskris kring vad är sant, vad är på riktigt och vinnarna kommer vara de som har en bra story och kan stå för den hela vägen.

Teknologi som gör skillnad – VR & AR håller på att gå in i nästa mognadsfas från att ha varit mer leksaker för early adopters och i form av spel för den stora massan så håller trenden som man ser nu på att gå till hur kan vi skapa upplevelser med exempelvis Washington Post som försöker berätta nyheter och storytelling på ett helt nytt sätt. Vi ser fler och fler företag som går in i att skapa applikationer med hjälp av VR & AR för att förstärka varumärkes upplevelsen och skapa skillnad och även hjälpa människor i olika situationer. Vi såg tillexempel hur man börjat behandla fobier genom VR, men även butiker som börjar lyfta AR för att öka upplevelsen i butiken.

AI tar sig in i vår vardag – AI har länge varit synonymt som ett modeord eller som Siri/Alexa/Cortana/Bixby/Google assistant i din mobil eller dator. Men nu ser vi en explosion av nya uttryck av mer eller mindre smarta AI som kommer att förändra vår vardag. Vi ser företag som utnyttjar AI och maskininlärning till hur de rekommenderar produkter, till mer seriösa innovationer inom medicin, självkörande bilar. Men i slutändan har vi en bit kvar att gå där frågor kring etik och moral behöver lösas först.

”Uppgången och fallet av de stora jättarna” – Från vår stora kärlek till telefonen vi kallar smartphone (kraftigt beroende framkallande) som blivit vår vardag. Idag spenderar vi i genomsnitt nästan 1 timme på Facebook dagligen. Vi förlitar oss på Google och de andra stora företagen att de förser oss med information, nöje och vägledning i vardagen. Under SXSW så ökade samtalet kring vart vi är på väg och det är minst sagt uppenbart att det kommer hända väldigt mycket de kommande 5-10 åren som totalt kommer förändra vårt sätt att arbeta och leva. Det finns ett växande tryck på de största bolagen med en viss fientlighet mot dem med en oro över den individuella integriteten och ansvar kring vår framtid. It’s not information overload, it’s a noice overload”Idag överöses vi med mycket skräp och gulliga kattungar, men vi hör hela tiden att kring det smarta samhället och hur AI skulle personifiera vårt flöde på ett smart sätt. Som marknadsförare och kommunikatörer konkurrerar vi med allt mer skräp. AI är redan här och har varit här länge, det dök bara inte upp som vi hade trott i själva verket har maskininlärningen och det algoritmerna idag mest lyft fram fler katter och en rad med udda upplevelser.

Summering

Så hur summerar man ihop SXSW på bästa sätt. Jo att det är en fantastisk konferens/festival med otroligt många unika människor på en plats under flera dagar. Det unika med sammanslagningen av musik, film och teknik drar dit människor av alla dess slag. Det är när olika människor möts och byter idéer som kreativitet skapas.

Vi kan se hur fokus från teknik till människan är på uppgång mer och mer, och det var otroligt tydligt under SXSW 2018. Upplevelsen av varumärket och storyn drivs mot den individuella upplevelsen. Både i en digital värld men desto viktigare i en analog värld där vi kan mötas och se varandra behövs och kontrasterna däremellan blir viktiga att brygga.

Det har aldrig varit mer spännande att jobba med Brand Experience!

 

Fredrik Göransson

Fredrik Göransson

VD på Nine Yards Brand Experience Sweden